AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #1 Del Skrevet 14. april 2023 Har nylig kjøpt bolig, men finner ikke fordelingsskap til vannrør. Har lett overalt! Finner bare dette (se bilde). Anonymkode: 172ab...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 14. april 2023 #2 Del Skrevet 14. april 2023 Når er huset ditt fra ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #3 Del Skrevet 14. april 2023 Maskinfører skrev (11 minutter siden): Når er huset ditt fra ? Fra 1998😊 men skal være rør-i-rør. Tror du det jeg lagt ved bilde av er løsningen istedefor tavle? Anonymkode: 172ab...4c4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #4 Del Skrevet 15. april 2023 De er gjerne ved toalettet de skapene der, kraner skal de vel også ha. Og googler du fordelerskap vann ser du at det ikke er slik som på ditt bilde. Har du sjekket at skapet ikke er malt over f.eks? Anonymkode: 64a7f...38b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #5 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Fra 1998😊 men skal være rør-i-rør. Tror du det jeg lagt ved bilde av er løsningen istedefor tavle? Anonymkode: 172ab...4c4 Har du rør i rør skal du forresten ha en ganske liten boks på veggen, gjerne nært gulvet rett ved toalettet. Den ser ut som u opp ned. Anonymkode: 64a7f...38b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 15. april 2023 #6 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fra 1998😊 men skal være rør-i-rør. Tror du det jeg lagt ved bilde av er løsningen istedefor tavle? Anonymkode: 172ab...4c4 25 År? tror ikke huset ditt har fordelerskap fordelerskap kan stå på bad i gang og eller på ett kott varmtvannsbereder ser jeg tror ikke det er rør i rør 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 15. april 2023 #7 Del Skrevet 15. april 2023 (endret) 5 hours ago, Maskinfører said: 25 År? tror ikke huset ditt har fordelerskap fordelerskap kan stå på bad i gang og eller på ett kott varmtvannsbereder ser jeg tror ikke det er rør i rør Ser du blå og røde plastrør bak VVB? Med en blank plastrør oppi? Det er rør-i-rør. Men ingen fordelerskap da Den sorte er hovedinntaket til huset. Endret 15. april 2023 av newman01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #8 Del Skrevet 15. april 2023 De på bildet er ikke rør i rør. Det er isolerte kobber rør som kan bøyes til ned hendene. Rør i rør har plastrør inni og et plast rør utenpå slik at evnt ved lekkasje på inner røret , så vil ytter røret føre vannet inn i forelerskapet , med ventil som slipper vannet ned på gulvet i våtrom. Så ikke sikkert du har fordelerskap. Men det bør jo være en hovedkrav, slik at du får stegt av alt vannet til boligen, ved lekkasje og evnt arbeid på rørene. Anonymkode: a3014...1a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #9 Del Skrevet 15. april 2023 Kan du ikke spørre megler/selger? Anonymkode: 7f06c...273 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 15. april 2023 #10 Del Skrevet 15. april 2023 9 minutter siden, AnonymBruker said: De på bildet er ikke rør i rør. Det er isolerte kobber rør som kan bøyes til ned hendene. Rør i rør har plastrør inni og et plast rør utenpå slik at evnt ved lekkasje på inner røret , så vil ytter røret føre vannet inn i forelerskapet , med ventil s Sort hovedinntak på høyre side. Fordeling opp til varmtvannsberederen i kobber. Varmt vann retur til fordeler. Så har man to fordelere, en for varmt vann (rødt) og en for kaldt vann (blå). Hvitt/blankt plastrør i et farget plastrør. Ligner litt på dette: Det er ikke alltid fordeler er plassert i skap, men det er fortsatt rør-i-rør. Ser det ut til. Det er sjeldent plastrør til varmtvannsberederen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #11 Del Skrevet 15. april 2023 Dette ser ut for å være selvgjort. Anonymkode: f0ccd...57d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #12 Del Skrevet 15. april 2023 Du har tatt bilde av fordelinga. Og det er rør i rør du har. De åpne rørene dine er i kobber, etter fordelinga blir de til plastrør, som ligger i røde eller blå rør, og som går skjult videre i boligen. Ser det nevnes at du kan se etter en lekkasjeknapp på badet, det ble krav om denne lenge etter -98 mener jeg. Anonymkode: a948e...444 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #13 Del Skrevet 15. april 2023 Her var det jaggu mye rare svar. ts, de røde og blå rørene er rør i rør. Også kalt Pex. Du har ikke fordelerskap, da det ikke var krav i 1998. de to hvite rørene er myke kobberrør som er med plastbelegg. det svarte røret i braketten er hovedvanninntaket ditt. Anonymkode: 3ceae...467 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #14 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her var det jaggu mye rare svar. ts, de røde og blå rørene er rør i rør. Også kalt Pex. Du har ikke fordelerskap, da det ikke var krav i 1998. de to hvite rørene er myke kobberrør som er med plastbelegg. det svarte røret i braketten er hovedvanninntaket ditt. Anonymkode: 3ceae...467 Tusen takk for svar😊 Er fordelerskap påkrevd etter dagens forskrifter? Og er det isåfall en stor jobb for rørlegger å sette opp et fordelerskap slik rørsystemet er hos oss i dag? Ts Anonymkode: 172ab...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 16. april 2023 #15 Del Skrevet 16. april 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk for svar😊 Er fordelerskap påkrevd etter dagens forskrifter? Og er det isåfall en stor jobb for rørlegger å sette opp et fordelerskap slik rørsystemet er hos oss i dag? Ts Anonymkode: 172ab...4c Hva skal du egentlig med et fordelerskap? Det er jo bare en boks rundt den åpne synlige fordeleren. Blir unødvendig kostbart, for alt må pilles ned 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #16 Del Skrevet 16. april 2023 newman01 skrev (8 timer siden): Hva skal du egentlig med et fordelerskap? Det er jo bare en boks rundt den åpne synlige fordeleren. Blir unødvendig kostbart, for alt må pilles ned Skjønner. Er det slik at vannet går tilbake til fordeleren slik det står nå? Mtp. en eventuell lekkasje. Ts Anonymkode: 172ab...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #17 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Tusen takk for svar😊 Er fordelerskap påkrevd etter dagens forskrifter? Og er det isåfall en stor jobb for rørlegger å sette opp et fordelerskap slik rørsystemet er hos oss i dag? Ts Anonymkode: 172ab...4c4 Nei ikke påkrevd etter dagenes forskrifter. Men det er krav til at ved lekkasje skal vannet gå til sluk eller bli avstengt med automatisk vannstopper. å sette opp fordelerskap vil koste helt ærlig latterlig mye penger for svært lite. Det er ikke krav til å endre ting fra 1998 til tek17 som er dagens standar. siden rørene er fra 1998, antar jeg at badet også er fra da. Da er badet 25år, og på kort sikt nødvendig å renovere. Jeg hadde ikke rørt noe der før badet skal renoveres. Når badet blir renovert, kommer hele samlestokken til å flyttes, for per dags dato, er det skikkelig bedriten plass den er plassert.. Anonymkode: 3ceae...467 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Automagisk Skrevet 16. april 2023 #18 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Her var det jaggu mye rare svar. ts, de røde og blå rørene er rør i rør. Også kalt Pex. Du har ikke fordelerskap, da det ikke var krav i 1998. de to hvite rørene er myke kobberrør som er med plastbelegg. det svarte røret i braketten er hovedvanninntaket ditt. Anonymkode: 3ceae...467 Holdt på å le meg ihjel da jeg leste tråden før svaret ditt...🙈..ja enig med deg det var jaggu mange morsomme svar..og du har selvsagt rett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #19 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): send gjerne private bilder på pm Ok. Anonymkode: 2d4d0...91b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #20 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei ikke påkrevd etter dagenes forskrifter. Men det er krav til at ved lekkasje skal vannet gå til sluk eller bli avstengt med automatisk vannstopper. å sette opp fordelerskap vil koste helt ærlig latterlig mye penger for svært lite. Det er ikke krav til å endre ting fra 1998 til tek17 som er dagens standar. siden rørene er fra 1998, antar jeg at badet også er fra da. Da er badet 25år, og på kort sikt nødvendig å renovere. Jeg hadde ikke rørt noe der før badet skal renoveres. Når badet blir renovert, kommer hele samlestokken til å flyttes, for per dags dato, er det skikkelig bedriten plass den er plassert.. Anonymkode: 3ceae...467 Skjønner. Vi skal i gang med å pusse opp badet innen en ukes tid (selvfølgelig av fagfolk). Økonomisk sett ønsker vi å gjøre så lite som mulig med det jeg har lagt ved bilde av. Men lurer på om det er noe som MÅ gjøres her iht. dagens forskrifter? Veldig ugunstig at det er parkett inne på dette rommet. Vi skal flytte vaskemaskinen inn her ved siden av varmtvannsbereder. Er det noe vi må tenke på og som vi må ta i samme slengen? Feks legge ned en sensor i tilfelle lekasje? Evt bytte gulv? Ønsker å gjøre så lite som mulig ettersom vi allerede er på bristepunktet av budsjettet, men vil selvsagt ikke risikere at det blir mye dyrere å fikse opp i følgeskader ved lekkasje ol. Ts Anonymkode: 172ab...4c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå