AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #1 Skrevet 14. april 2023 Når en har opplevd dødsfall av ungt familiemedlem i mc ulykke, fått akutt og alvorlig sykdom i familien der vi har gått i konstants sjokk, redsel og uro i over en mnd. hvordan forebygge at man ikke går på en smell når alt begynner å roe seg? Anonymkode: 06867...ad6 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #2 Skrevet 14. april 2023 Jeg vil si det beste du kan gjøre er å snakke med fastlegen din og ta imot hjelp. Ellers må du bare være tålmodig og la det ta den tiden det tar, det er ikke noen fasit. Gi deg lov til å sørge, gråt når du kan, le når du kan. Vær snill mot deg selv og hverandre. ❤️ Anonymkode: 4dc75...da2 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #3 Skrevet 14. april 2023 Snakke deg gjennom alle følelsene og kjenne på de, ikke fortrenge de. Bruk gjerne prest eller psykolog Anonymkode: 15920...53f
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #4 Skrevet 14. april 2023 Kondolerer forresten ❤️ Anonymkode: 15920...53f 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #5 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Jeg vil si det beste du kan gjøre er å snakke med fastlegen din og ta imot hjelp. Ellers må du bare være tålmodig og la det ta den tiden det tar, det er ikke noen fasit. Gi deg lov til å sørge, gråt når du kan, le når du kan. Vær snill mot deg selv og hverandre. ❤️ Anonymkode: 4dc75...da2 Jeg har fått en sykepleier å snakke med i rask psykisk helsehjelp. Problemet er: «ei ulykke kommer sjelden alene» det har vært 4 traumatiske hendelser med sykdom og dødsfall på bare en mnd. Kroppen er i stressmodus, og hver gang tlf ringer er jeg livredd for en dårlig nyhet. Nå går det bra med de som ble akutt syk, og nå kan jeg egentlig senke skulderen litt og glede meg over det, og begynne å kjenne på sorgen. jeg klarer ikke gråte. Jeg gråt første dagene etter dødsfallet, da gråt jeg som et lite barn. Anonymkode: 06867...ad6
Helene1982 Skrevet 14. april 2023 #6 Skrevet 14. april 2023 Kondolerer ❤️ Jeg har ikke kompetanse eller erfaring til å forstå hva du går gjennom, men ville funnet en psykolog eller en annen med kompetanse på traume, som kan hjelpe deg. Om du har en god fastlege, kan de henvise deg, om ikke, må du lete opp riktig person selv. Lykke til ❤️
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #7 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Snakke deg gjennom alle følelsene og kjenne på de, ikke fortrenge de. Bruk gjerne prest eller psykolog Anonymkode: 15920...53f Det har vært så mye at jeg har møtet stenge av det ene traumet for å stå i det neste. Det har vært helt umenneskelig. Nå er jeg mest redd for at kroppen skal få en reaksjon nå som alt ser ut til å roe seg litt ned. Anonymkode: 06867...ad6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #8 Skrevet 14. april 2023 Helene1982 skrev (1 minutt siden): Kondolerer ❤️ Jeg har ikke kompetanse eller erfaring til å forstå hva du går gjennom, men ville funnet en psykolog eller en annen med kompetanse på traume, som kan hjelpe deg. Om du har en god fastlege, kan de henvise deg, om ikke, må du lete opp riktig person selv. Lykke til ❤️ Har en psyk sykepleier som jobber med traumebehandling. Men når vi først kom i gang med det skjedde det en ny traume. Så har egentlig bare overlevd dag til dag siste måneden. Anonymkode: 06867...ad6
Helene1982 Skrevet 14. april 2023 #9 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har en psyk sykepleier som jobber med traumebehandling. Men når vi først kom i gang med det skjedde det en ny traume. Så har egentlig bare overlevd dag til dag siste måneden. Anonymkode: 06867...ad6 I en krigssituasjon er det svært få psykisk syke. Litt som at det er en del som løper lenge etter at de har blitt skutt, kun på adrenalin og instinkt. Det som er problemet er jo som du sier at når man stopper å løpe, oppdager man skadene og konsekvensene. Det høres riktig ut at akkurat nå overlever du, men du tenker også på hva som skjer etter at det roer seg, som viser at du har en evne til å se fremover, selv om du står midt i en krise. Kan du ta opp kontakten med sykepleieren igjen? 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #10 Skrevet 14. april 2023 Helene1982 skrev (8 minutter siden): I en krigssituasjon er det svært få psykisk syke. Litt som at det er en del som løper lenge etter at de har blitt skutt, kun på adrenalin og instinkt. Det som er problemet er jo som du sier at når man stopper å løpe, oppdager man skadene og konsekvensene. Det høres riktig ut at akkurat nå overlever du, men du tenker også på hva som skjer etter at det roer seg, som viser at du har en evne til å se fremover, selv om du står midt i en krise. Kan du ta opp kontakten med sykepleieren igjen? Så godt beskrevet av deg, for akkurat slik er det. Jeg har ukentlige samtaler med henne. Men redd jeg selv skal gå til grunne når jeg begynner å ta inn alt jeg har vært gjennom. Anonymkode: 06867...ad6
Helene1982 Skrevet 15. april 2023 #11 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Så godt beskrevet av deg, for akkurat slik er det. Jeg har ukentlige samtaler med henne. Men redd jeg selv skal gå til grunne når jeg begynner å ta inn alt jeg har vært gjennom. Anonymkode: 06867...ad6 Jeg har en følelse av at på tross av alt, er du sterkere enn du tror. Du ser fremover og du innser at du trenger hjelp. Jeg vet ikke om du liker podcaster, men "What came next" er en podcast om hva som skjer etter traumatiske hendelser. Den finnes på Spotify.
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #12 Skrevet 15. april 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Så godt beskrevet av deg, for akkurat slik er det. Jeg har ukentlige samtaler med henne. Men redd jeg selv skal gå til grunne når jeg begynner å ta inn alt jeg har vært gjennom. Anonymkode: 06867...ad6 Du vil ikke gå til grunne. Vi tåler mye mer enn vi tror. Vi mennesker er laget sånn at vi går ut og inn av sorgen ettersom hvor mye vi kan klare. Du vil nok kjenne på det, men det vil komme i porsjoner du kan greie. For noen er det til og med ikke slik at det kommer noe mer når stormen stilner, da er de bare ferdige og det var det. Det skjer nok sjeldnere, men det hender og det behøver ikke være noe mer feil enn andre reaksjoner. Anonymkode: 4dc75...da2 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #13 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du vil ikke gå til grunne. Vi tåler mye mer enn vi tror. Vi mennesker er laget sånn at vi går ut og inn av sorgen ettersom hvor mye vi kan klare. Du vil nok kjenne på det, men det vil komme i porsjoner du kan greie. For noen er det til og med ikke slik at det kommer noe mer når stormen stilner, da er de bare ferdige og det var det. Det skjer nok sjeldnere, men det hender og det behøver ikke være noe mer feil enn andre reaksjoner. Anonymkode: 4dc75...da2 Tusen takk ❤️ det er godt å høre. Anonymkode: 06867...ad6 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #14 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har fått en sykepleier å snakke med i rask psykisk helsehjelp. Problemet er: «ei ulykke kommer sjelden alene» det har vært 4 traumatiske hendelser med sykdom og dødsfall på bare en mnd. Kroppen er i stressmodus, og hver gang tlf ringer er jeg livredd for en dårlig nyhet. Nå går det bra med de som ble akutt syk, og nå kan jeg egentlig senke skulderen litt og glede meg over det, og begynne å kjenne på sorgen. jeg klarer ikke gråte. Jeg gråt første dagene etter dødsfallet, da gråt jeg som et lite barn. Anonymkode: 06867...ad6 Jeg tror kanskje å innlegges ville vært bra for deg. Det ble jeg i lignende situasjon som din Anonymkode: 15920...53f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå