Gå til innhold

Smartest å kjøpe utleieleilighet eller nedbetale boliglån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Si hvis man vinner i lotto eller arver nok penger til å betale ned hele boliglånet sitt. Er det best å betale ned hele boliglånet sitt så fort som mulig eller bruke lottopengene til å kjøpe en annen leilighet, leie ut den og bruke pengene fra den til å nedbetale ekstra på boliglånet i tillegg til det man fra før betaler fast? Det er vel best for da sitter man med to leiligheter i verdi til slutt, selvom man da må betjene boliglånet på første bolig i mye lenger tid enn om man hadde cashet ut gjelden med en gang. Tenker jeg feil? 

Anonymkode: 56d5d...4a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utleie er vanskelig...

Man må styre med å skatte av utleie om det ikke er en mindre del av eiendommen du bor på, og å ha visninger for å finne en rett leietaker for leiligheten din. Du skal gjerne forsikre deg mot dem, ha depositum og håndtere det på en depositumskonto, skrive en korrekt kontrakt for å kunne heve leien årlig, ikke kan du si dem opp med mindre du skal pusse opp/selge, osv. Ellers må du betale mye for at en utleiemegler skal gjøre dette for deg.

Du skal egentlig håndtere ting som skjer i leiligheten, men er du heldig får du noen som ikke gjør stort mer enn å betale for seg.

Lån er også dyrt å nedbetale og det er vanskelig å kunne velge et objekt du kan leie ut som gir mening. Her må du selv kunne regne på om det kan være lønnsomt kontra andre investeringer du kan gjøre som krever mye mindre fra deg personlig.

Jeg har tenkt tanken men gidder ikke, jeg betaler ned ekstra på boliglån og har fond/aksjer.

Endret av Gjest5656
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Gjest5656 skrev (4 minutter siden):

Utleie er vanskelig...

Man må styre med å skatte av utleie om det ikke er en mindre del av eiendommen du bor på, og å ha visninger for å finne en rett leietaker for leiligheten din. Du skal gjerne forsikre deg mot dem, ha depositum og håndtere det på en depositumskonto, skrive en korrekt kontrakt for å kunne heve leien årlig, ikke kan du si dem opp med mindre du skal pusse opp/selge, osv. Ellers må du betale mye for at en utleiemegler skal gjøre dette for deg.

Du skal egentlig håndtere ting som skjer i leiligheten, men er du heldig får du noen som ikke gjør stort mer enn å betale for seg.

Lån er også dyrt å nedbetale og det er vanskelig å kunne velge et objekt du kan leie ut som gir mening. Her må du selv kunne regne på om det kan være lønnsomt kontra andre investeringer du kan gjøre som krever mye mindre fra deg personlig.

Jeg har tenkt tanken men gidder ikke, jeg betaler ned ekstra på boliglån og har fond/aksjer.

Vet alle forpliktelsene ang utleie og finne rette leietakere. Har leid ut nåværende leilighet på airbnb en del og aldri opplevd problemer eller skader. Tanken var å kjøpe ekstra leilighet i Oslo og leie ut til rolig enslig voksen person. Bor i Oslo fra før.

Lurer kun på hva som lønner seg økonomisk

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde glatt betalt ned lånet, da hadde jeg fått økonomisk frihet til å gjøre andre ting som å reise, kjøpe meg ny bil når det måtte passe, dra på konserter etc.

Anonymkode: 8be1e...4c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hva som skjer fremover, og en hel hÆvv av andre faktorer. Hadde jeg vunnet i lotti eller arvet penger så hadde jeg personlig kvittet meg med gjeld, men det er i min situasjon, med min "filosofi"...   

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde kjøpt utleiebolig. Så kunne ungene leid billig det på sikt. Og etterhvert så kunne den enten blitt pensjobolig, eller solgt for å kjøpe annen leilighet til pensjon.

Anonymkode: bbe4c...c31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde glatt betalt ned lånet, da hadde jeg fått økonomisk frihet til å gjøre andre ting som å reise, kjøpe meg ny bil når det måtte passe, dra på konserter etc.

Anonymkode: 8be1e...4c2

Men det får man vel med to leiligheter også? At man får ENDA større økonomisk frihet med to leiligheter (en nedbetalt i raskere tempo enn utgangspunktet, fordi man nedbetaler med leieinntekter+lønn), bare ikke med en gang som hvis man nedbetaler leiligheten med en gang? 

Tenker jeg helt feil? Vil gjøre det som er best investering på lang sikt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet alle forpliktelsene ang utleie og finne rette leietakere. Har leid ut nåværende leilighet på airbnb en del og aldri opplevd problemer eller skader. Tanken var å kjøpe ekstra leilighet i Oslo og leie ut til rolig enslig voksen person. Bor i Oslo fra før.

Lurer kun på hva som lønner seg økonomisk

Enslige voksne er faktisk dem jeg har hatt problemer med angående utleie. Nå leier jeg bare ut til yngre. De tar kontakt når det er noe, ikke angående tull. Den eneste som har ødelagt mye var også en godt voksen kvinne. 

Sørg iallefall for å få referanser. En del voksne på leiemarkedet er vel bevandret i å svindle utleiere. Vet nøyaktig hvor mye det skal til for å bli kastet ut, og spekulerer i det. 

Anonymkode: e901f...992

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe sekundærbolig for utleie, helt klart. Bare sørg for å finn det rette objektet (verdistigning/lønnsomhet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et enkelt svar på dette siden det er flere usikre elementer. 

Ved utleie vil du gå en leieinntekt, men du vil også få utgifter i form av fellesutgifter, eiendomsskatt (hvis det er en dyr bolig), skatt på leieinntekten og økt formue (100 prosent av markedsverdi på sekundærbolig) og mulig formuesskatt. Du må regne med at det vil være perioder du ikke har leieinntekt ved bytte av leieboer, og du vil ha (fradragsberettigete) utgifter til vedlikehold. 

Fremtidig utvikling i boligpris vil alltid være et usikkerhetsmoment, og du kan ikke regne med at de siste tiårs vekst vil fortsette. Alle disse faktorene må regnes sammen, og avkastningen på investeringen må vurderes opp mot alternativene (betale ned lån, kjøpe aksjefond, for eksempel). Utleie er en krevende måte å investere penger, og det er ikke gitt at gevinsten er større enn ved alternativene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tenker jeg helt feil? Vil gjøre det som er best investering på lang sikt 

Jeg tenker som du. Å kjøpe utleiebolig i Oslo nå, tror jeg er en god investering. Prisene kommer sannsynligvis til å fortsette å stige, og det kommer til å bli flere som leier. I tillegg har du alltids mulighet til å selge boligen igjen senere. 

Anonymkode: 90f9c...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Trur utleie fort lønner i det lange løpe om du råda til sitte på to. Burde ta høyde for litt meir uforsette utgifter men klarer du betjene begge lånen over tid trur eg du vinner på det pga verdiskaping. Du vil tjene meir på det i takt med du betaler ned lånet. 

Anonymkode: b7831...485

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde aldri kjøpt sekundærbolig hvis planen er å tjene mest mulig penger på mang sikt.

Man skatter fort 73% på utleiebolig.

Det som lønner seg aller mest er å spre pengene og invester i litt ulike ting. Globale indeksfond har historisk sett vært lurt, i tillegg til at du får glede av rentes rente. Historisk sett har man fått 10% avkastning i året i slike fond.

En utleieleilighet gjør at du binder opp alle midlene dine og du kan ikke ta ut "litt" dersom du skulle trenge det. Eller du kan jo det da, ved å belåne litt mer på leiligheten, dersom du får lov til det av banken.

De som virkelig tjener penger er de menneskene som har masse gjeld og masse investeringer.

Har man ikke gjeld så går man potensielt glipp av veldig mye penger, dersom man hadde investert de pengene man har gjeld på.

Men det spørs både på risikovilje og evne, hva du er komfortabel med. En utleieleilighet er ikke den beste investeringen du kan gjøre, men det føles nok trygt ig godt for en nordmann som hele livet har fått høre at det å eie bolig er det viktigste i livet, spesielt økonomisk. Men det er altså veldig dumt hvis man regner på det i kroner og øre, hvis ønsket er å få mest mulig ut av pengene sine.

Men ingen kan spå fremtiden.

Anonymkode: 4db8f...dd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sekundærbolig, enkelt valg. 

Anonymkode: bf28f...ee9

Alle dere som mener at utleiebolig er den beste måten å investere evt arv eller lottogevinst - dere er klar over at de gunstige skattereglene for boligformue kun gjelder primærbolig?

Tidligere ble også formue i sekundærbolig verdsatt lavere (rabatt i form av at mindre enn 100% av verdien inngikk i formuesgrunnlaget), det er det slutt på! 

(Dette har vært en gradvis utvikling over flere år, startet under forrige regjering).

Ergo: formuesbeskatningen er ikke gunstigere hvis man har sekundærbolig sammenligner med penger i banken, penger i fond, penger i renteobligsjoner e.a.

Det likt, er det bare løpende avkastning (netto leie), sammenlignet med langsiktig avkastning på andre plasseringer / investeringer, som det kommer an på. 

Langt fra sikkert at investering i sekundærbolig er det lure valget.

Det er en grunn til at det er langt mindre populært å eie sekundærbolig nå enn før, mange privatpersoner har kvittet seg med sekundærboliger nettopp fordi det ikke er gunstig lenger.

Anonymkode: e8f68...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spørs nok litt hvor I Norge, men  vi har regnet på det her. Og vi hadde gått ca. 500 kr I minus hver mnd ved å kjøpe et utleieobjekt og leie ut. 

Med årlig vedlikehold, skatter (både på utleie + eiendomsskatt), kommunale avgifter, forsikringer, renter på lån... en husleie på 9-12 k hadde ikke dekt inn alt dette. 

Vi hadde jo sittet med noe eget etterhvert, for leietaker hadde jo betalt ned boligen. Men, og ja der er et stort men... som flere her sier - det er ikke barebare å leie ut. 

Du kan ende opp med leietakere som ødelegger eiendommen din, som ikke betaler for seg etc. Du kan også sitte uten leietaker korte perioder. Man må da ha råd til å dekke alt av kostnader fra egen lomme. 

Vi betaler heller ekstra ned på boliglån + sparer mye i fond. Tenker å kjøpe utleieobjekt på sikt om markedet tillater det. Men da med nedbetalt egen bolig og svært lite lån på sekundærbolig. 

Anonymkode: 8b1b7...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg hadde aldri kjøpt sekundærbolig hvis planen er å tjene mest mulig penger på mang sikt.

Man skatter fort 73% på utleiebolig.

Det som lønner seg aller mest er å spre pengene og invester i litt ulike ting. Globale indeksfond har historisk sett vært lurt, i tillegg til at du får glede av rentes rente. Historisk sett har man fått 10% avkastning i året i slike fond.

En utleieleilighet gjør at du binder opp alle midlene dine og du kan ikke ta ut "litt" dersom du skulle trenge det. Eller du kan jo det da, ved å belåne litt mer på leiligheten, dersom du får lov til det av banken.

De som virkelig tjener penger er de menneskene som har masse gjeld og masse investeringer.

Har man ikke gjeld så går man potensielt glipp av veldig mye penger, dersom man hadde investert de pengene man har gjeld på.

Men det spørs både på risikovilje og evne, hva du er komfortabel med. En utleieleilighet er ikke den beste investeringen du kan gjøre, men det føles nok trygt ig godt for en nordmann som hele livet har fått høre at det å eie bolig er det viktigste i livet, spesielt økonomisk. Men det er altså veldig dumt hvis man regner på det i kroner og øre, hvis ønsket er å få mest mulig ut av pengene sine.

Men ingen kan spå fremtiden.

Anonymkode: 4db8f...dd5

73%skatt av utleie på sekundær bolig? Hvor har du det fra? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleieleiligheter er ikke veldig lønnsomt. Det man har tjent (mest) på, er leilighetens verdistigning. jeg ville heller ha kjøpt større primærbolig. Da slipper en også skatt på gevinst når en selger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...