Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det fordi jeg nærmer meg 50? Og st «før» var jeg ung?

Jeg savner sånn 90 tallet og 2000 årene. Følelsen var bedre, det var større frihet, mer rom og aksept, mindre snobberi, mindre kontroll. Folk ble ikke uglesett for alt. 

Har jeg bare skylapper på, rosa briller, ser tilbake på en tid uten samme forpliktelser og ansvar? 

Et eller annet skjedde, greier ikke sette fingeren på hva. Jeg tror ikke det vare er meg som er blitt eldre, men at ting faktisk er blitt verre. 

Andre som tenker det samme?

Anonymkode: 8509d...83d

• Liker 5
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er tett på 50 år, og for min del var nok 90-tallet og begynnelsen av 2000 årene en travel tid med tre små barn og liten tid til me-time.

Nå er ungene ute av redet og jeg har mye tid til å dyrke meg selv. Jeg er slankere og  i bedre form enn noen gang, får prioritert både søvn, utseende, interesse, jobb og utdanning og venner. Så jeg vil absolutt si at jeg liker godt tiden jeg er i akkurat nå. 

Anonymkode: ac14b...5f3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg savner sånn 90 tallet og 2000 årene. Følelsen var bedre, det var større frihet, mer rom og aksept, mindre snobberi, mindre kontroll. Folk ble ikke uglesett for alt. 

Jeg er 100% enig med deg. Og jeg er i slutten av 30årene.

Anonymkode: 0e407...a8b

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja man var friere før uten å være redd for at noen skulle filme deg med mobilen og man var mer seg selv fordi ikke alle satt klistret til smarttelefon og ble påvirket av samme type mote og samme type utseendeideal osv. Og mer trygg på seg selv og fornøyd med livet fordi man ikke målte det opp mot andres hele tiden 

Smarttelefonen er en forbannelse i samfunnet på så mange måter 

Anonymkode: 615a8...b8b

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det som skjedde var sosiale medier. I det minste den store utbredelsen av det. Er i starten av 30-årene og tenker helt likt som deg om den tiden

Anonymkode: 6c17d...6e6

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Var mye mindre vas før. Nå er det ikke annet.

Anonymkode: ad618...423

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Var mye verre før, folk kunne gjøre hva man ville nærmest. Nå må man faktisk oppføre seg fordi alt blir dokumentert,

Anonymkode: 1cc9e...7a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Har jeg bare skylapper på, rosa briller, ser tilbake på en tid uten samme forpliktelser og ansvar? 

Et eller annet skjedde, greier ikke sette fingeren på hva. Jeg tror ikke det vare er meg som er blitt eldre, men at ting faktisk er blitt verre. 

Nei du har litt rett. Vi hadde mer frihet til å være oss selv. Det var ikke så sinnsykt mange sosiale regler. Du kunne dumme deg ut, bli mobbet for det en uke ogs var det glemt uken etter. Nå forfølger sånt deg for alltid 

Anonymkode: 2a19a...aef

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var mye mer opptimisme, det er d ingen tvil om. Litt mindre lover å regler å forholde seg til også kanskje. Hadde bare sommerjobb på 90 tallet, men husker de brukte kjøretøy inne på fabrikkhallen i pausene for å kjøre om kapp. Hadde noen gjort det i dag, ville de blitt arrestert og mistet jobben på flekken

Anonymkode: b95a1...247

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)

Vil si at den beste tiden var mellom '95 - '05. 

Tiden etter at teknologien fungerte som gode hjelpemidler, men før teknologien overtok helt.

Vi hadde ingen smarttelefon, og sosiale app'er som Face,Insta,Snap,TikTok, Youtube, Tinder osv eksisterte ikke. Det fantes ikke "influencere", og vi ble heller ikke nedlenket i reklame overalt og alltid. 

Vi var mer sosial og tilstede i tilværelsen. Vi var ute og aktive. Vi tok mer ansvar for egne følelser. Og vi sammenlignet oss mindre med andre. Vi traff både familie, venner og bekjente, samt at det var lettere å finne kjærlighet.

Og vi var materalistisk enkel, noe som var helt greit på den tiden. En økonomisk avslappet tid.

Vi bare "var" / eksisterte på en sunn og god måte. Vi var mennesker, sammen.

Nå er vi så fjernstyrte, påvirket, overstimulerte, tiltaksløse, ensomme, ambisiøse og materialistiske at det halve kunne vært nok. Ikke rart folk sliter psykisk overalt.

Endret av Bombasi
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mye var bedre før, men ikke alt. Noe teknologi er jo forbedret. Men totalt sett tror jeg generell livskvalitet har falt. Mye økt rikdom har gått til strømregninger, data og telefoni. Data og telefoni konkurrerer ut IRL-aktiviteter og det ser  jeg på som større tap enn det er gevinst.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Sosiale medier har ødelagt samfunnet. Lokalt, nasjonalt og globalt.

Mye har kanskje blitt bedre pga det, men det meste har blitt verre.

Man var friere før. Jeg vil tilbake til fasttelefonens tid.

---

Det har også skjedd en voldsomt negativt utvikling i livene til barn og unge. Sosiale medier gjør at barn og unge som før falt utenfor nå føler enda mer på det fordi de aldri får fri fra å se hva alle andre driver med. Lærere har mistet autoriteten sin. Foreldre har mistet makten sin. Barn blir tidlig institusjonalisert ved at de sendes i fulktidsbarnehage før 1 år. Barn leker ikke ute lenger. Frileken har i stor grad forsvunnet.

Fordi det var færre regler før så var det rett og slett gøyere å leve. Ting var ikke så farlig, ting ble oversett fordi det ikke var så alvorlig. I dag er det nesten om å gjøre å "ta" hverandre for den minste ting. Men metoo har vært positivt.

Og så har du hele krenkekulturen. Herregud så slitsomt det er å snakke med enkelte folk noen ganger. Når vi nå har gitt "offeret" all definisjonsmakt så har vi tapt.

Det materielle fokuset har spunnet ut av kontroll. Det er ikke bra for oss psykisk å aldri bli fornøyd, eller forbruke så mye ressurser som vi gjør. Sammenligne oss med andre. Dømme hverandre på bakgrunn av hva vi eier og ikke hvem vi er.

Endret av Blåttvann
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg er tett på 50 år, og for min del var nok 90-tallet og begynnelsen av 2000 årene en travel tid med tre små barn og liten tid til me-time.

Nå er ungene ute av redet og jeg har mye tid til å dyrke meg selv. Jeg er slankere og  i bedre form enn noen gang, får prioritert både søvn, utseende, interesse, jobb og utdanning og venner. Så jeg vil absolutt si at jeg liker godt tiden jeg er i akkurat nå. 

Anonymkode: ac14b...5f3

Sånn er det, den beste tiden er som regel da man er/var på topp selv

Anonymkode: 20f9b...bd5

• Liker 1
Skrevet

80 tallet var enda bedre :) 

er helt enig at noe drastisk har skjedd.

før var folk naturlige, gikk mer på besøk til hverandre, til og med uten å ringe først, og det var liksom alltid åpen dør.

folk var mer innpå hverandre. man visste hvem den og den var. man hadde GØY SAMMEN.

syns også at ting var roligere, man var mer tilstede der man var i sitt miljø.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Enig, ting var bedre før.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Savner 80-tallet 🙂. Men kanskje bare fordi jeg hadde en super ungdomstid da. Vi fikk hele tiden høre at verden lå åpen for oss, og vi kunne bli hva vi ville. Ingenting var farlig, så vi engstet oss ikke for noe. Masse fengende musikk. Man var venner på kryss av klesstil og økonomi. Kom masse stilige klær på midten av 80-tallet. Vi hadde frihet under ansvar hjemme. Lærte oss å bli selvstendige. Flyttet hjemmefra som 18-åring i 1985. Studerte litt forskjellig, og bodde flere steder i Norge. Gøy med nye plasser. Nå virker det som om det er om å gjøre å bo hjemme lengst mulig. Tror de unge nå er mindre kjent i sitt eget land?

Anonymkode: 03fd5...162

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 10.59):

Var mye verre før, folk kunne gjøre hva man ville nærmest. Nå må man faktisk oppføre seg fordi alt blir dokumentert,

Anonymkode: 1cc9e...7a2

Det ser ut til at smarttelefoner og sosiale medier faktisk har hatt deb motsatte virkningen enn det du skisserer...

Anonymkode: aaa72...b03

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...