Gå til innhold

Garderobeskapet dekker til sprinkleren er det lovlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg bor i nyere bygg hvor det er sprinkler overalt. En av de er plassert på veggen litt ned fra taket hvor det er logisk å ha et stort garderobeskap, og garderobeskapet er så høyt at det akkurat når sprinklerhodet. Er dette lovlig? I følge Gjensidige som er mitt forsikringsselskap

Ikke male over sprinklerhodene eller plassere skap, hyller, høyttalere, lamper eller annet på en måte som gjør at sprinklene ikke sprer vannet slik de skal.

Noen andre sier det må være minst 2 meter friluft fra sprinkleren, og det har jeg ikke på langt nær! Hva gjør jeg nå? Må jeg rive skapet mitt? Skal man liksom ikke ha klesskap på soverommet i moderne leiligheter?

En kjempefin tegning

image.png.3565f07ddef8267dee9638d24d007afc.png

Anonymkode: beb19...7dd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke det er ulovlig, men du kan få problemer med å få igjen på forsikringen om noe skulle skje, siden forsikringsselskapet sier at en forutsetning er at sprinkleranlegget ikke er dekket til. 

Anonymkode: 9292b...c68

AnonymBruker
Skrevet

Har du akkurat overtatt? Nybygg? Da hadde jeg prøvd å fått utbygger til å flytte den. Det er jo åpenbart en prosjekteringsfeil.

Anonymkode: 38006...141

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

For at en sprinkel skal virke ordentlig må den ikke stå tildekket, ett skap som nesten treffer sprinkelhodet vil være ett hinder, sprinkelen burde flyttes. 

Jeg ville hørt litt rund om regler ved plassering av sprinkler. Hvis du kun har en sprinkel på det rommet og den er plassert slik som på tegningen så tenker jeg fort at den ikke vil dekke hele rommet, men samtidig kan det være at den er plassert innenfor regelverket når det ikke står skap der. 

Jeg ville kritisert utbygger for dette så fremt skapet stod der fra før av når du tok over. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ha et skap i hjørnet, og en kommode under sprinkleren. 

Anonymkode: a242a...ce1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...