Cuba Skrevet 3. januar 2006 #1 Skrevet 3. januar 2006 Har alltid hatt lyst på et mellomnavn. En av grunnene er at jeg har så kort fornavn. Nå har jeg funnet et jeg liker veldig godt, men søkte på statistisk sentralbyrå og det var 3, 2, 1 eller ingen som hadde det navnet. Det er ikke rart eller noe, men har aldri hørt det før. Nevnte det for noen på jobben og de syns det var kjempe fint og passe til fornavnet mitt. Men uansett; er det noen regel for dette? Det har også en forbindelse med navnet til mormoren min som jeg er veldig glad i! Håper noen vet!
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #2 Skrevet 3. januar 2006 Jeg tror du kan ta hva som helst, men noen få, sjeldne etternavn er beskyttet tror jeg.
Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2006 #3 Skrevet 3. januar 2006 Tror man kan legge til nesten hva man vil som mellomnavn, Keikoburger og Kolaautomat er jo lov så...
Cuba Skrevet 3. januar 2006 Forfatter #4 Skrevet 3. januar 2006 He he.. oki, takk for svar! Noen som vet hvor lang tid det tar før det blir byttet? Bør man sende brev til banken osv. om navnebytte?
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #5 Skrevet 3. januar 2006 Banken tror jeg får slike opplysninger fra Folkeregisteret, men det kan være en viss treghet i systemet. Blant annet rotet de (Folkereg) det til da jeg flyttet for et år siden, og oppga feil adresse til blant annet Lånekassa. Selv om feilen ble rettet opp relativt raskt, sendte Lånekassa giro til feil adresse flere måneder seinere. Dritt, for å si det slik. Når det bare gjelder et mellomnavn tror jeg ikke det er så nøye om du gir beskjed til banken.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #6 Skrevet 3. januar 2006 Jeg byttet etternavn, fra det mamma og pappa het til mormors pikenavn og farmors pikenavn, for det var navn som har tilhørighet til der jeg bor/hører til osv. Jeg dro da på likningskontoret, dette var før den nye loven riktignok, og fylte ut et papir. De lette litt etter tilhørighet til det ene navnet, men ettersom det ikke er norsk, så var det da ok (før måtte man vel ha en viss tilhørighet/familie etc.) Så gikk det vel noen uker og så fikk jeg ny attest i posten. Bank osv tok jeg litt etter litt, er vel kun i gamle papirer fra barneskolen det nå står mitt gamle navn
Gjest Rognebær Skrevet 3. januar 2006 #7 Skrevet 3. januar 2006 Her finner du alt du lurer på: http://www.lovdata.no/all/tl-20020607-019-002.html
Shagya Skrevet 4. januar 2006 #8 Skrevet 4. januar 2006 Jeg la til et mellomnavn for 6 år siden. Dette gikk knirkefritt, jeg sendte inn søknadsskjema, og noen uker etter fikk jeg dette innvilget med brev i posten om navnebyttet.
Cuba Skrevet 4. januar 2006 Forfatter #9 Skrevet 4. januar 2006 Jeg la til et mellomnavn for 6 år siden. Dette gikk knirkefritt, jeg sendte inn søknadsskjema, og noen uker etter fikk jeg dette innvilget med brev i posten om navnebyttet. ← Oki, så bra da Hvordan gjorde du det med bankkort osv. da? Ordnet du nytt, eller bare tok du det sånn etterhvert?
Shagya Skrevet 4. januar 2006 #10 Skrevet 4. januar 2006 Jeg bestilte nytt kort med ny signatur med en gang, og informerte ellers alle som trengte å vite om min navneendring. Jeg hadde ikke lyst til å vente og se om offentlige etater fant ut dette selv, så jeg hjalp de på vei såvidt jeg kan huske
Cuba Skrevet 4. januar 2006 Forfatter #11 Skrevet 4. januar 2006 Oki, ja det er kanskje lurt! Takk for hjelpa..
Gjest gjest1 Skrevet 4. januar 2006 #13 Skrevet 4. januar 2006 Tenkte jeg skulle få meg "Takk" som etternavn....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå