AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #1 Skrevet 14. april 2023 Jeg har to barn. Begge er viljestert og har hatt høye sterke stemmer fra start. Et svært lydsensitiv. Har merka at andre barn kan være mye mer spake i volumet. Hverken pappaen eller jeg er høylytte av oss. Men barna er begge bestemte, kraftfulle, utadvendte og vært i trassalderen fra ca 1 årsalderen. Hvordan er det mulig at andre barn er enkle og medgjørlige i opptil 6-årsalderen? Anonymkode: f2af8...343
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #2 Skrevet 14. april 2023 Er de det? Tviler på at andre barn er medgjørlige hele tiden. Mine er ikke det iallefall😅 Hvilke situasjoner er de høylytte da? Og hvor gamle er de? Hvis du er lydsensitiv så anbefaler jeg deg å ta en prat med de hvis de er over tre-fire. Da kan dere avtale stillestund noen ganger. Og så vil jeg anbefale deg ørepropper. Det bruker jeg noen ganger. Anonymkode: 36627...52c
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #3 Skrevet 14. april 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Er de det? Tviler på at andre barn er medgjørlige hele tiden. Mine er ikke det iallefall😅 Hvilke situasjoner er de høylytte da? Og hvor gamle er de? Hvis du er lydsensitiv så anbefaler jeg deg å ta en prat med de hvis de er over tre-fire. Da kan dere avtale stillestund noen ganger. Og så vil jeg anbefale deg ørepropper. Det bruker jeg noen ganger. Anonymkode: 36627...52c Har inntrykk av at endel foreldre har barn som er enklere, ihvertfall. Her om dagen var vi på besøk og det ene barnet i den familien ga knapt wn lyd fra seg. Er jevnaldrende med min yngste. De vi besøkte har i tillegg aldri slitt med trassalder. Alle barna det er snakk om er i alderen 3-5 år. Anonymkode: f2af8...343
Gjest Lykkedykker Skrevet 14. april 2023 #4 Skrevet 14. april 2023 Selv om trassalderen kan være slitsom så er det en viktig del av barnets utvikling. Alle barn går gjennom denne fasen.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #5 Skrevet 14. april 2023 Min har i to runder etter bhg i dag hatt raserianfall på 20-30 min av gangen. Hun er 3... Skriker så ørene våre faller av og blodårene i halsen hennes står ut🙉 Og utenom dette ligger hun jevnt over med utestemme det meste av tiden, med hyl inniblant der. Du er ikke alene😅 Anonymkode: dcef1...ae8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #6 Skrevet 14. april 2023 Barn er forskjellige, både av natur (født sånn) og det blir former av miljøet rundt seg (blitt sånn). Hvordan lynne har dere foreldre/deres slekt? Hvordan responderer dere på barnas "vilje"? Kanskje trigger dere foreldre denne atferden, eller responderer på den på en måte som er med å opprettholde den? Anonymkode: 07d14...e47
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #7 Skrevet 14. april 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Barn er forskjellige, både av natur (født sånn) og det blir former av miljøet rundt seg (blitt sånn). Hvordan lynne har dere foreldre/deres slekt? Hvordan responderer dere på barnas "vilje"? Kanskje trigger dere foreldre denne atferden, eller responderer på den på en måte som er med å opprettholde den? Anonymkode: 07d14...e47 Far er svært rolig, jeg var nok ikke like rolig som barn. Ellers endel aktive i min slekt. Jeg vet ikke hvordan respondere på barnas vilje. Noen ganger validerer, noen ganger prøve å overse og når utslitt blir jeg dessverre irritert. Gir IKKE etter, i håp om at det skal bli slutt. Anonymkode: f2af8...343
atropos Skrevet 15. april 2023 #8 Skrevet 15. april 2023 Men i hvilke konkrete situasjoner er det du mener de blir for høylytte? Hvordan er barnehagen? Jeg har jobbet i mange forskjellige barnehager og noen barnehager har fått en barnekultur der høy stemme er vanlig stemme. Hvis barna dine går i en slik barnehage er det kanskje tillært? Hvis det er trass så er det en fase. Siden du har to så kan det hende de forsterker hverandre. Da vil det bli mer belastende for den som prøver å holde styr på flokken 😅
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #9 Skrevet 15. april 2023 2 hours ago, atropos said: Men i hvilke konkrete situasjoner er det du mener de blir for høylytte? Hvordan er barnehagen? Jeg har jobbet i mange forskjellige barnehager og noen barnehager har fått en barnekultur der høy stemme er vanlig stemme. Hvis barna dine går i en slik barnehage er det kanskje tillært? Hvis det er trass så er det en fase. Siden du har to så kan det hende de forsterker hverandre. Da vil det bli mer belastende for den som prøver å holde styr på flokken 😅 Det var kanskje litt uklart, haha. Jeg mente rent fysisk, at de har så sterke og kraftfulle stemmer. At når de trasser så skriker de så vanvittig høyt. Aner ikke om det skulle være en sammenheng mellom en sterk stemme og sterk personlighet. ....Jeg har ikke sovet på flere døgn så dette er litt springende, sorry. Anonymkode: f2af8...343
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #10 Skrevet 15. april 2023 De fleste foreldre jeg kjenner bruker si fra om at volumet er for høyt på barne og at de må være rolige for de er på besøk e.l. De lar ikke barna skrike og løpe rundt i alle situasjoner. Når de er gamle nok sier de at de må gå ut og leke dersom de skal være så høylytte Anonymkode: b6ed6...ee3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #11 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har to barn. Begge er viljestert og har hatt høye sterke stemmer fra start. Et svært lydsensitiv. Har merka at andre barn kan være mye mer spake i volumet. Hverken pappaen eller jeg er høylytte av oss. Men barna er begge bestemte, kraftfulle, utadvendte og vært i trassalderen fra ca 1 årsalderen. Hvordan er det mulig at andre barn er enkle og medgjørlige i opptil 6-årsalderen? Anonymkode: f2af8...343 Mulig mer oppmerksomhet når de bråker, og mindre når de er rolige. Da blir de belønnet med oppmerksomhet de ikke får ellers. Mine var litt sånn en periode. Og det hjalp mye å ikke syntes så synd på de når det var trass bråk osv. Og heller oppsøke de mer når de var rolig, og var med på rolig lek. Vi voksne huset jo de opp litt selv også, for at ting skulle være ekstra gøy, til vi innså at det ikke var så lurt. Det slutta vi hekt med, og heller valgte faste situasjoner der det var ok. Men hele tiden var jo ikke ok. Vet ikke om dette er gjenkjennelig for deg, da det er lite du skriver iht ting du tror dere har bomma litt på. Unger er forskjellige, enkelt og greit, så viktig å se deres barn og behov. Og ikke sluke alt nan leser og tenke det også gjelder deres barn, om de har andre behov. Jeg har to egne og en bonus. Og ingen av de kan behandles likt. Da de er helt forskjellige behov, iht hvordan snakke til de osv. Hvor mye kos og oppmerksomhet de trenger, og hvilken type. Med flere barn kan feks det å roe den ene gire opp den andre. Så ikke lett. Men finn ut hvordan du kan roe hver enkelt ned. Er du heldig fungerer det samme på alle barna. Jeg måtte også lære barna å slappe av litt. Vi gikk også i fella å trodde barna måtte aktiviseres hele tiden. Men så etterhvert at det ble stress for dem. Man må ikke noe med de hele tiden. Dessuten så oppdaget jeg at den yngste hadde egentlig behov for å sitte å pusle med ting alene i fred og ro, den andre hadde det best med å løpe rundt med vennene sine, uten at vi voksne blandet oss for mye. Begge to er i dag som voksne veldig klar over hva de har behov for og når. Anonymkode: 847f0...a72
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #12 Skrevet 15. april 2023 Nå sier jeg ikke at alle barn skriker like mye. Men jeg har tro på at veldig mange barn er LITT mindre høylytte når de er på besøk hos andre eller i butikken, enn når de er "trygt hjemme" og kan være seg selv. Trassing og skriking er vel heller ikke sånt man skryter av til andre, så jeg tenker at de andre barna du tenker er rolige, egentlig er mer høylytte når de er hjemme. Anonymkode: ad691...f39
Chantielle Skrevet 15. april 2023 #13 Skrevet 15. april 2023 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Mvh Chantielle mod.
Anbefalte innlegg