Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje noen her kan hjelpe meg løse «gåten» jeg har grublet på i det siste…

På ordinær ultralyd fikk jeg tildelt termindato 28.06 basert på babyens mål, noe som gjør at jeg i dag er 29+5 uker på vei (fordi et svangerskap regnes å være 40+3 dager, sier helsestasjonen).

Av ren nysgjerrighet, fordi jeg vet unnfangelsesdatoen, plottet jeg inn sykluslengde (som er 26 dager, ikke 28 som er «standard») og unnfangelsesdato i klikk.no sin terminkalkulator, for å se om den kom frem til det samme. Også kalkulatoren beregner termin til 28.06. Nice, tenkte jeg.

Så langt henger jeg altså med. Det jeg dog ikke forstår er at terminkalkulatoren, som jo også sier termindatoen er 28.06, sier at jeg i dag er 27+5 uker på vei, ikke 29+5 som er hva helsestasjon/sykehus bruker. What?

Hvordan kan både ordinær ultralyd og terminkalkulatoren være enige om termin 28.06, men variere 2 uker i hvor langt de sier jeg er på vei? 

Termindato settes jo normalt på 40+3 uker i Norge. Derfor sier jo helsestasjon/sykehus at jeg er 29+5, fordi det gir 40+3 den 28.06. Derfor gir deres beregning av hvor langt jeg er mening.  

Men ifølge terminkalkulatoren basert på sykluslengde og unnfangelsesdato er jo termindatoen 28.06 satt til tidspunktet jeg vil være 38+3 dager istedenfor 40+3, og det er jo ikke et fullgått svangerskap etter definisjonen (selv om jeg vet termindatoer generelt er upresise og at alt kan skje mellom uke 37-42). 

Har de med kortere sykluslengde også kortere svangerskap totalt sett? Finner ikke informasjon fra eller til om dette… Hva misser jeg?! Kanskje er det noen der ute som har en naturlig forklaring, men jeg finner ikke noen akkurat nå…

Det er jo ganske relevant å vite om jeg er 27+5 eller 29+5 selv om begge termindatoer er 28.06, blant annet i forhold til symfyse-fundusmålinger (som jeg foreløbig ligger litt under normalkurven på til å være 29+5, men nøyaktig på normalkurven til å være 27+5).

Anonymkode: e8f30...68d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro at de på sykehuset kan dette bedre en en online kalkulator :) du skal vel straks på kontroll igjen og kan ta det opp med jordmor. De regner garantert riktig.

Anonymkode: e8081...cfd

Skrevet

Det handler nok om at svangerskapet regnes fra siste menstruasjons første dag, du er mao 2 uker lengre på vei enn fosterets alder siden unnfangelsen, hvis du er 29+5 er fosterets alder 27+5

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Topsi said:

Det handler nok om at svangerskapet regnes fra siste menstruasjons første dag, du er mao 2 uker lengre på vei enn fosterets alder siden unnfangelsen, hvis du er 29+5 er fosterets alder 27+5

Dette!

Anonymkode: 011e3...768

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...