Gå til innhold

Noen gravide som er rhd negativ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Og kan fortelle litt mer om hva det innebærer? Jeg har googlet masse etter at jeg fant ut om at jeg er det, og jeg går meg litt bort i all informasjonen. Er det noen som kan fortelle på en enkel måte? ☺️

Anonymkode: 85d15...133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er rhesus negativ og dersom fosteret er rhesus positivt (det tester de med en blodprøve i svangerskapet uke 24) så får du en vaksine i uke 28 for å forhindre at mor danner antistoffer mot babyen som kan føre til komplikasjoner for graviditeten og fosteret. I tillegg får man en vaksine etter fødselen for å forhindre at man danner antistoffer da som kan påvirke en eventuell neste graviditet. Jeg fikk to rhesus positive barn og fikk derfor vaksine i begge graviditeten. Så lenge du tar de så går det helt fint :) 

Anonymkode: 75f11...259

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er rh neg og har 1 barn som er rh neg og 2 som ikke er det. Ingen problematikk bak det og du og babyen blir fulgt opp. 

Anonymkode: 30bcd...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er negativ. Barn nr 1 var positiv. 
Løst med en sprøyte. 

Ellers ingen komplikasjon eller oppfølging. 
Barn 2 er negativ som meg. 

Anonymkode: 8870c...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Viktig at man visst også skal ta sprøyte hvis man har et svangerskap som ender i SA (mulig det er etter en gitt uke, det vet jeg ikke). Skjedde med en kollega av meg (og sykehuset glemte det…).

Anonymkode: 158c4...e49

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Viktig at man visst også skal ta sprøyte hvis man har et svangerskap som ender i SA (mulig det er etter en gitt uke, det vet jeg ikke). Skjedde med en kollega av meg (og sykehuset glemte det…).

Anonymkode: 158c4...e49

Det stemmer at det er etter en gitt uke, syns å huske at det er uke 12 men kan være jeg tar feil. 

Er selv rhesus negativ og har fått 3 barn. Du må ta litt flere blodprøver under svangerskapet for å kontrollere for antistoffer, men det er ingen grunn til bekymring. Sprøytene man får om barnet rhesus pluss er for å hindre at du danner antistoffer mot babyen. Dersom du skulle være super uheldig å danne antistoffer, så har de et behandlingsregime for det og, men det er sjeldent det skjer!

Anonymkode: 277a0...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjer er at når fosterets blod kommer i kontakt med ditt, og fosteret er RH positivt, så vil du kunne danne antistoffer mot RH-faktoren. Dette vil passere morkaken i neste svangerskap og hvis neste foster er RH -positivt vil de røde blodcellene til fosteret bli ødelagt, fosteret får blodmangel og kan i ytterste konsekvens dø. 

Du får som  RH-negativ kvinne en sprøyte med antistoffer,  ikke en vaksine,  disse antistoffene ødelegger de røde blodcellene fra fosteret I ditt blod slik at ikke immunforsvaret ditt fanger det opp og starter å danne antistoffer. Etter noen uker forsvinner disse antistoffene fra blodet ditt,  du må da ha en ny sprøyte for hvert svangerskap, jeg er usikker på om de tester far før fødsel for å avgjøre,  men du skal ha en sprøyte etter alke situasjoner hvor fosteret kan være positivt og blod kan komme over, det vil si spontan/provosert abort etter et visst antall uker, placentablødning, fostervannsprøve etc

Screenshot_20230415-173033_Felleskatalogen.jpg

Screenshot_20230415-173331_Felleskatalogen.jpg

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er, og har rhesus positivt barn. Var null stress! Måtte ta en vaksine som gravid, og fikk sprøyte etter fødselen:)

Anonymkode: dd0b9...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er. Har 3 rh positive barn. Ekstra blodprøver i svangerskapet og sprøyte etter fødselen. Ingen komplikasjoner. 

Anonymkode: cb7c1...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er også negativ og fikk positivt barn. Enkel prosedyre med sprøyte i skinka rundt uke 28, og en til etter fødsel.

Bare pass på at du får begge to. Det er fort gjort å glemme!

Anonymkode: 72a97...f20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 hours ago, tussi680 said:

Min mor var rh negativ, men selv har jeg blodtype 0. 

Hvorvidt du er 0 eller ab har ikke noe å si på rh. Da er du enten 0+ eller 0 -

Anonymkode: d25ed...b4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
tussi680 skrev (12 timer siden):

Jeg er rh negativ OG blodtype 0, skjønner ikke hva du mente med det… 

Forøvrig var barnet mitt også negativ, så trengte ikke noe videre oppfølging annet enn at de dobbeltsjekker det rett etter fødsel☺️

Anonymkode: 4e89c...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tussi680 skrev (12 timer siden):

Jeg har også 0, men er negativ. Rhesusfaktor har man uansett hvilken blodtype man har. A,B,AB eller 0, og enten pluss eller minus. 

Det ble oppdaget da jeg var gravid at jeg er rh-. Jeg måtte ta et par ekstra blodprøver underveis. Så sjekka de babyen etter fødselen, og babyen var positiv. Dermed fikk jeg en sprøyte i låret. Det samme skjedde ved neste svangerskap, altså at babyen var positiv, og jeg fikk en sprøyte. Det gikk helt fint 😊

Anonymkode: be8da...5b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...