Gå til innhold

Tilgivelse og unnskyldning, hva er normalen i Norge ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker at folk tar hensyn til mine følelser og sier unnskyld hvis de skjønner at de har gjort noe eller sagt noe dumt. Uansett om de har gjort det dumme med viten, eller uten viten om at det de gjorde var dumt. Og så misliker jeg spesielt dersom de unnlater å si unnskyld fordi de angivelig « ikke vil krangle mer», videre ignorerer de alt ved deg fordi de ikke vil vedkjenne seg problemet som de egentlig anerkjenner som et problem. 

Verst er de som har en evig pågående konflikt som handler om den gangen konfliktstarteren startet konflikten med å stå opp for seg selv. Ignoratørene de ignorerer så lenge at konfliktstarteren glemmer konflikten.  Men så fortsetter ignoratøren den samme konflikten med kommentarer og avvisninger man ikke lenger skjønner noe av, for man har glemt hva de snakker om. Men man skjønner at de er fiendtlig innstilt. Og alt dette gjør de isteden for å si unnskyld. 

Er det en norm som forteller oss at vi må si unnskyld? Eller er det totalt fremmed for deg? 

Har du noen eksempelhistorier du vil dele som du syns er verd å dele her på KG?

Anonymkode: 970a7...3fb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ignoratøren?

Anonymkode: 365dd...129

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ignoratøren?

Hehe jupp. Ble kreativ. Ignoratøren er flott, litt bedre enn alle andre

AnonymBruker
Skrevet
Abendstern skrev (10 minutter siden):

Hevn

Hvem? Hehe. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare meg som ikke skjønner en dritt av teksten?

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Du er inne på temaet narsissisme her, du er inne på både manipulasjon og gaslighting, og folk som ignorerer andres følelser, eller som skader andre mentalt, med vilje. 

Prøv Dr. Ramani på YouTube -en av de beste til å forklare!   

Anonymkode: 9d0c4...00c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du kan jo bare spørre hvis det er noe du ikke skjønner? 🥹

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg liker at folk tar hensyn til mine følelser og sier unnskyld hvis de skjønner at de har gjort noe eller sagt noe dumt.

Det gjelder uansett om de har gjort det dumme med vilje eller ikke.

Og så misliker jeg spesielt dersom ikke sier unnskyld fordi de sier at de « ikke vil krangle mer». Så fortsetter de å ignorere for de vil ikke innrømme at de er problemet. 

Verst er de som har en evig konflikt som handler om den gangen konfliktstarteren startet konflikten, selv om konfliktstarteren forsvarte seg selv.  
Konfliktstarteren glemmer konflikten fordi hn blir ignorert så lenge. Men så fortsetter ignoratøren den samme konflikten med kommentarer og avvisninger man ikke lenger skjønner noe av, for konfliktstarteren har glemt hva det hele handler om.

Ignoratøren gjør alt dette isteden formå si unnskyld. . 

Er det en norm som forteller oss at vi må si unnskyld? Eller er det totalt fremmed for deg? 

Har du noen eksempelhistorier du vil dele som du syns er verd å dele her på KG?

Bedre?

AnonymBruker
Skrevet

Be om unnskyldning når men ikke vet man har noe å be om unnskyldning for?

Blir vanskelig å tilfredsstille TS.

Anonymkode: fba28...a67

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

..........

............

Man ber om unnskyldning når man har gjort noe galt; Enten når man skjønner at man har gjort noe galt, eller at omgivelsene indikerer at en urett har skjedd og at man deretter selv anser at en unnskyldning er på sin plass.   

• Liker 1
Skrevet

Søsteren min jobbet tidligere i en barnehage på vestkanten i Oslo, der de hadde en filosofi om at barna ikke skulle si unnskyld, da det var krenkende for dem. Jeg forstår idéen om at det er viktig å forstå hva man sier unnskyld for, men jeg er ikke enig i at man alltid må mene det uten forbehold der og da. De fleste konflikter er sammensatte der alle parter har litt skyld, men om kan klarer å ta eierskap i sine egne feil uten å nevne hva den andre gjorde feil, ser jeg det som en styrke. Det er noen som er gode på dette. Jeg ser på dem som sterke. De som er trygge nok i seg selv til å legge seg flate og innrømme feil.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Whistler skrev (6 minutter siden):

Man ber om unnskyldning når man har gjort noe galt; Enten når man skjønner at man har gjort noe galt, eller at omgivelsene indikerer at en urett har skjedd og at man deretter selv anser at en unnskyldning er på sin plass.   

Jeg syns det er lettere ja. Og så er det sjeldent jeg gjør noe med vilje. Jeg opplever altfor ofte at noen mener det ikke er et problem det de har gjort, selv om det åpenbart kan være er problem.. Bare for å ta et av mange eksempler: en feil kan være å glemme barna sine på bursdagen osv… 🥹Og da kan den glemsomme faktisk finne på å si at «nei, bursdager er bare politisk korrekt»

Det som er relevant i den sammenhengen med barnebursdag er jo at barnets følelser blir tråkket på, i verstefall føler barnet seg ensomt . Jeg hadde lagt meg flat hadde jeg glemt dagen til barnet mitt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det veldig tydelig at du prater om en veldig spesifikk situasjon, men forsøker å generalisere den. Hvis du havner i mange sånne situasjoner så er det kanskje på tide å se litt på sin egen adferd. Du virker veldig sensitiv. Kan det stemme?

Anonymkode: 4367f...885

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å si unnskyld  om jeg har gjort noe dumt. Jevnt over opplever jeg at det skjelden blir tatt imot på noen god måte. Så hos noen i viss personlighetstrekk, har jeg slutta å si unnskyld.  Spesielt hos de som aldri sier det selv, og velger å krangle, når jeg sier ifra at noe ble kjipt. Generelt sier jeg ikke ifra, men markerer, fordi folk tåler ikke å høre at de var kjipe.  Noe jeg anser som nytt problem hos yngre. Folk på egen alder tåler sånt bedre.

Anonymkode: 131a0...c9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Her er det veldig tydelig at du prater om en veldig spesifikk situasjon, men forsøker å generalisere den. Hvis du havner i mange sånne situasjoner så er det kanskje på tide å se litt på sin egen adferd. Du virker veldig sensitiv. Kan det stemme?

Nei:) Men jeg har helt klart relasjoner med noen som er på vei ut. Men ja, de forsøker seg på det samme som deg nå, si at jeg sliter psykisk.. Er sensitiv.. nærtagende.. de finner på mange beskrivende ord, og så tror de syvseter er FORDI JEG ER SENSISTIV AT JEG HR PROBLEMER!!!!! Hahahaha! Når de åpenbart har dummet seg ut…  og alle andre litt oppegående ser det vet du.. 

Hva kom først liksom.. Mobbing eller sykdom.. Ei hard nøtt å knekke for enkelte

Skrevet

Jeg antar du selv også ber om unnskyldning når det trengs. Ta det opp med personen, i en rolig setting, der det ikke er fare for at dere begynner å krangle. Om personen opplever deg som sensitiv, er det desto viktigere at du forholder deg rolig og ikke gir personen «rett» i sine antagelser. Ikke bli følelsesmessig opprørt, da dette kan tolkes som sensitivitet.

Jeg skjønner ikke dette med «Hahahaha!». Høres ut som du gjør narr av dem, men håper jeg tar feil.

Selv ber jeg om unnskyldning om jeg har sagt noe feil. I møte med sensitive personer gjør jeg det selv om jeg ikke har sagt feil, men personen har så lav selvtillit at «alt» blir tolket som kritikk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du er inne på temaet narsissisme her, du er inne på både manipulasjon og gaslighting, og folk som ignorerer andres følelser, eller som skader andre mentalt, med vilje. 

Prøv Dr. Ramani på YouTube -en av de beste til å forklare!   

Anonymkode: 9d0c4...00c

Jeg tror mer og mer at det finnes noe sånt. Men jeg tror også at mange av de som holder på sånn,  faktisk er sensitive/sliter psykisk selv med noe. Når de ikke klarer å oppføre seg så må de være en grunn til det tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet
MyMichelle skrev (6 minutter siden):

Jeg antar du selv også ber om unnskyldning når det trengs. Ta det opp med personen, i en rolig setting, der det ikke er fare for at dere begynner å krangle. Om personen opplever deg som sensitiv, er det desto viktigere at du forholder deg rolig og ikke gir personen «rett» i sine antagelser. Ikke bli følelsesmessig opprørt, da dette kan tolkes som sensitivitet.

Jeg skjønner ikke dette med «Hahahaha!». Høres ut som du gjør narr av dem, men håper jeg tar feil.

Selv ber jeg om unnskyldning om jeg har sagt noe feil. I møte med sensitive personer gjør jeg det selv om jeg ikke har sagt feil, men personen har så lav selvtillit at «alt» blir tolket som kritikk.

Jeg ler fordi jeg tror på karma. Og det må være lov, når noen bruker helsefaglige utrykk som egentlig er skapt for å forklare og beskytte, til å skyve folk unna. En sunn relasjon mellom mennesker handler om at man tør å ha en relasjon. Når man skyver folk over til profesjonelle som skal ta betalt for å høre på at en nær venn har behandlet en dårlig, isteden for å si unnskyld. Da syns jeg i mange tilfeller at ignoratørene gjør vondt verre altså… 

Jeg ber om unnskyldning til alle uansett jeg, unnskyldningene mine er bakt inn i en toveiskommunikasjon faktisk, jeg er oppriktig interessert i å lære andre mennesker å kjenne. Tråkker jeg på ei grense kan jeg godt syns at den grensa er dum, spesielt hvis den ikke kan årsaksforklares, men jeg sier det som regel ikke med mindre det er gode grunner for det.

Ja dette med alt som kritikk er nøkkelen her ja. Det er klin umulig å forklare disse ignoratørene noe, fordi de tror at hvis de «bare forholder seg rolig» så kan ingen plukke på de eller finne feil, da har de gjort alt riktig.. Men så glemte de å si unnskyld, og så glemte de at de faktisk såret noen.. Og så gjør de diskusjonen til noe helt annet enn det den startet med, nemlig å fordele skyld. For det er jo alltid to som er med i en krangel …. Eller noe…  Veldig merkelig oppførsel spør du meg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Nei:) Men jeg har helt klart relasjoner med noen som er på vei ut. Men ja, de forsøker seg på det samme som deg nå, si at jeg sliter psykisk.. Er sensitiv.. nærtagende.. de finner på mange beskrivende ord, og så tror de syvseter er FORDI JEG ER SENSISTIV AT JEG HR PROBLEMER!!!!! Hahahaha! Når de åpenbart har dummet seg ut…  og alle andre litt oppegående ser det vet du.. 

Hva kom først liksom.. Mobbing eller sykdom.. Ei hard nøtt å knekke for enkelte

Jeg skjønner. Det var ikke meningen å stemple deg, men det virekr som du har noen relasjoner du burde fjerne fra livet ditt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...