Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva forbinder dere som er fra byen med folk fra bygdene??

Hvordan ser dere på dem? Fordommer etc....

Videoannonse
Annonse
Gjest barne- og familiemedister
Skrevet

Jeg har en teori om at folk på bygda i mindre grad bor i blokk enn folk i store byer. Dessuten er de bedre sjåfører på vinterføre. Privat empiri viser ellers at folk jammen er ganske forskjellige både i by og bygd.

Skrevet

- men hva er definisjonen på en bygd? Antall mennesker - avstand til storby eller?

Asker er feks. en bygd - selv om noen anser det som å være rimelig urbant - mens skikkelige bymennesker mener det er langt ute i provinsen.

Ellers er jeg veldig enig med medisteren.

Skrevet

isteden for å tenke "bygd"..tenk på bondelandet da.. små steder med lite folk...

Skrevet
isteden for å tenke "bygd"..tenk på bondelandet da.. små steder med lite folk...

Svaret er det samme.

Skrevet (endret)

Folk på bygda/landet kjenner naboene i større grad enn folk i byen gjør.

Og de har en fantastisk evne til å skaffe seg utdypende kunnskaper om dem de ikke kjenner.

Endret av Tinken
Skrevet

Tråden er ryddet.

Dere kan vel pøve å holde diskusjonen saklig selv om den ligger på skråblikk? ;)

Misty(mod)

Skrevet

Er fra landet, så jeg er vel ikke "stemmeberettiga". Men jeg trur mye rart om byfolk.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg har bodd i lenge både på byen og landet, så jeg tror neppe jeg har så mange fordommer igjen. Menneskene er stort sett opptatt av og føler de samme tingene, men i litt ulike rammer.

Gjest Vega i.i.
Skrevet

Ehh.... Jeg er fra bygda men en rar bygd fordi det var ved kysten og dermed innvirket alt fra spanjoler osv. på miljøet. I dag kalles denne bygda for en by.

Jeg er faktisk for indoktrinert for å svare...

Har bodd for lenge i Oslo.

Skrevet
Hva forbinder dere som er fra byen med folk fra bygdene??

Hvordan ser dere på dem? Fordommer etc....

Tråden er ryddet.

Dere kan vel pøve å holde diskusjonen saklig selv om den ligger på skråblikk? ;)

Misty(mod)

Saklige fordommer, du! Dét har vi sans for!

Gjest Hippopotamus
Skrevet

Denne ryddinga var rett og slett for dum...

Skrevet (endret)
Denne ryddinga var rett og slett for dum...

Pass deg, nå blir tråden slettet! Vi får heller starte et par homofobe, muslimhatende Israelheiingstråder - de blir i det minste stående.

Endret av barne- og familiemedister
Skrevet

Hva er en saklig fordom tror du? Bare så vi vet hva vi kan svare med.

Skrevet

Jeg har følgende tanker om folk fra bygda:

-Hjemmebrent (karsk, sprit og sånt)

-Tenker praktisk framfor romantisk (gifter seg fordi de trenger hjelp på gården)

-Glad i bunad og husflid

- Spiser norsk tradisjonsmat som kjøttkaker, komper/komler/raspeballer/smalahonud og annet ekkelt

-Låvedans, svensk-toppar og country

-Naive, innadvendte, trege og har ingen innføring i dannelse, flørting eller andre siviliserte skikker

-Mye Volvo og Mazda

-Bryr seg med naboene og kommer på uanmeldte besøk

-Holder seg til kun 1 partner hele livet (hvis de skilles blir det bygdesladder og faren for at 1 flytter ut av bygda øker: det er negativt for målet om å opprettholde folketallene på bygdene)

-Gamle folk går midt ute i vein med stavgåing og ryggsekk

-Alle må hilse på butikken ellers blir man sladret om som negativ

-Smiler hele tiden hver dag og må snakke med alle fordi de må opprettholde de få sosiale relasjonene som er

-Kan ikke kline med noen på festlokalet/grendehuset, for da står det i avisne neste dag

-Kvinnene på bygda er tykke og trinne- og de baker mye og strikker

Skrevet

Se der poppet det opp mange saklige fordommer! Slike innlegg vil moderatorene ha!

:ler:

Gjest christineemily
Skrevet
Folk på bygda/landet kjenner naboene i større grad enn folk i byen gjør.

Og de har en fantastisk evne til å skaffe seg utdypende kunnskaper om dem de ikke kjenner.

Her må jeg jammen korrigere: bor i by, i et enormt borretslag hvor "alle kjenner alle", og miljøet er veldig godt. - Stort sett... Vi har da våre intriger her, nok til å lage en såpeopera med stooore seertall, kan jeg bekrefte! Og det med en å ha en fantastisk evne til å skaffe seg utdypende kunnskaper om folk..., - ja det stemmer veldig godt på en del her også det!!! Og jeg bor i by! Så her skal vi ikke generalisere :ler:

Gjest Gjesta
Skrevet

Til gjest: Er fra bygda, men tror nok kanskje noen av fordommene dine er litt gale.

Hjemmebrent: riktig, Praktisk/romantisk bryllup: romantisk, bunad/husflid:galt (trodde det hørte til hyttepalassene til rikingene jeg). Kjøttkaker:ja. Alt det andre ekle: nei. Låvedans: ja (det er moro vet du). Country/svensktoppar: NEI NEI NEI!,

Naive: mulig. Innadvente: det er jo det motsatte av å sladre, bry seg, komme på uanmeldte besøk, hilse på butikken (da mangler vi vel ikke dannelse?) så da slår vel de fordommene hverandre i hjel. En partner hele livet: neida, bare til unga blir voksne så en av de kan ta over gården. Gamle folk med staver midt i veien:JA!

Joda vi kliner i vei for her finnes ikke aviser! :kys_2: Tykke og tynne damer om hverandre her!Opptelling av biler i nabolaget:Mazda ja, Ford, BMW,Mercedes, Audi,Toyota (kan ikke komme på noen Volvo, men den er her helt sikkert!)

Mine fordommer når det gjelder byfolk: Har noen rare forestillinger om utenbysfolk (vi går ikke på kafe, ser tv-program, leser aviser, er på nett, følger med på moter, drar på ferie osv). Så tror jeg alle jenter i byen har sånn Paris Hilton hund i Vuittonveska si.! ;)

Skrevet
Til gjest: Er fra bygda, men tror nok kanskje noen av fordommene dine er litt gale.

Hjemmebrent: riktig, Praktisk/romantisk bryllup: romantisk, bunad/husflid:galt (trodde det hørte til hyttepalassene til rikingene jeg). Kjøttkaker:ja. Alt det andre ekle: nei. Låvedans: ja (det er moro vet du). Country/svensktoppar: NEI NEI NEI!,

Naive: mulig. Innadvente: det er jo det motsatte av å sladre, bry seg, komme på uanmeldte besøk, hilse på butikken (da mangler vi vel ikke dannelse?) så da slår vel de fordommene hverandre i hjel. En partner hele livet: neida, bare til unga blir voksne så en av de kan ta over gården. Gamle folk med staver midt i veien:JA!

Joda vi kliner i vei for her finnes ikke aviser! :kys_2: Tykke og tynne damer om hverandre her!Opptelling av biler i nabolaget:Mazda ja, Ford, BMW,Mercedes, Audi,Toyota (kan ikke komme på noen Volvo, men den er her helt sikkert!)

Mine fordommer når det gjelder byfolk: Har noen rare forestillinger om utenbysfolk (vi går ikke på kafe, ser tv-program, leser aviser, er på nett, følger med på moter, drar på ferie osv). Så tror jeg alle jenter i byen har sånn Paris Hilton hund i Vuittonveska si.!  ;)

:ler: Henger meg på denne her jeg. Syns det er gøy å bo på bygda jeg. Kjenne alle. Sladder er jo morro. Låvefest med 14-60-åringer. Dessuten er folk her veldig aktive, veldig få feite damer og menn. Går turer, jobber aktivt, mye organisert aktivitet som alle er med på. Og hjemmebakst er jo så utrolig mye bedre enn tørre brød laget dagen i forveien.

Skrevet

Nå var vel ikke tråden startet i den hensikt å avlive mytene om oss bøgdafolk...

Som et litt annerlede bygdemenneske har jeg alltid tatt avstand fra sladder, baksnakking, og ellers holdninger man forbinder med små steder.

Men siden jeg er oppvokst på et bittelite sted, kjenner jeg igjen maaange av de punktene som gjest her ovenfor nevnte opp som gikk på låvedans og hjemmebrent og sånt.

Alt det finnes på mitt hjemsted i bøtter og spann. :) Men hva så?

Hva er galt med Volvo og Mazda?

Har hatt begge deler, jeg ;)

Syns alt stemte meget godt, jeg. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...