Gå til innhold

Seksåring bleie om natten og kan ikke si R

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 

Seksåringen min bruker fortsatt bleie om natten (tisser masse, vært tørr på dagen siden hun var to). Hun kan heller ikke si R, men sier en L istedet. Ingen interesse i å lære seg korrekt uttale. Ungen snakker flytende engelsk på eget initiativ. 

Er dette noe som fikser seg selv? Bør jeg ta tak, isåfall hvilket tak? 

Anonymkode: 322f2...f78

• Liker 1
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først vil jeg bare kommentere at disse to tingene ikke har noen automatisk sammenheng.
Mange barn er sengevætere, og det går seg til for de aller fleste. 
R er er av de vanskeligste bokstavene å uttale, og det er endel barn som ikke har denne helt på plass i første klasse. 

Alt går seg nok til. 

Anonymkode: 65b4d...f4a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig normalt at barn i den alderen er sengevætere. Jeg ville kuttet ut med bleie og heller kjøpt inn tisselaken ++. Bleier er superabsorberende og barnet ditt kommer ikke til å lære seg og våkne, når henne må tisse - så sant dere fortsetter med bleie. Det er en trygghet om natten, men dessverre blir det heller ingen fremgang.

At hun ikke sier R kan hun vokse av seg, lillebroren min vokste det av seg den høsten han startet i 1.klasse ☺️. Du kan i verste fall ta hun med til en Logoped etterhvert, da får hun lært seg korrekt uttale. 

Anonymkode: 92a3e...a06

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig normalt at barn i den alderen er sengevætere. Jeg ville kuttet ut med bleie og heller kjøpt inn tisselaken ++. Bleier er superabsorberende og barnet ditt kommer ikke til å lære seg og våkne, når henne må tisse - så sant dere fortsetter med bleie. Det er en trygghet om natten, men dessverre blir det heller ingen fremgang.

At hun ikke sier R kan hun vokse av seg, lillebroren min vokste det av seg den høsten han startet i 1.klasse ☺️. Du kan i verste fall ta hun med til en Logoped etterhvert, da får hun lært seg korrekt uttale. 

Det der er oppskriften på ekstremt mye frustrasjon og våkne netter.

La ungen bruke bleie så lenge hun har våte bleier. En dag slår hormonet(!) som styrer inn og hun blir tørr av seg selv. 

Ellers vil jeg si til ts at jeg hadde ikke bekymret meg, begge deler går seg til. Du kan evt ta en prat med helsestasjonen/helsesykepleier på skolen eller fastlegen om du føler at du bør det. 

Anonymkode: bb64b...445

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Først vil jeg bare kommentere at disse to tingene ikke har noen automatisk sammenheng.
Mange barn er sengevætere, og det går seg til for de aller fleste. 
R er er av de vanskeligste bokstavene å uttale, og det er endel barn som ikke har denne helt på plass i første klasse. 

Alt går seg nok til. 

Anonymkode: 65b4d...f4a

Jeg vet at det ikke har noe sammenheng😅 men det var de to tingene jeg lurte på np da hehe.. 

Så bra, jeg stusset litt over det for hun er så god på andre uttaler og god til å etterligne lyder.. 

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det har vi dessverre prøvd. Hun har ikke våknet selvom hun har tisset og ligget i kaldt tiss. Hun tisser tre ganger om natten minst, så det er ikke aktuelt med tisselaken, selvom jeg forstår logikken.. 

Får håpe for hennes del at hun ser gleden i å uttale R i løpet av første klasse😊

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det der er oppskriften på ekstremt mye frustrasjon og våkne netter.

La ungen bruke bleie så lenge hun har våte bleier. En dag slår hormonet(!) som styrer inn og hun blir tørr av seg selv. 

Ellers vil jeg si til ts at jeg hadde ikke bekymret meg, begge deler går seg til. Du kan evt ta en prat med helsestasjonen/helsesykepleier på skolen eller fastlegen om du føler at du bør det. 

Anonymkode: bb64b...445

Takk for rådet ❤️💕

AnonymBruker
Skrevet

Vår datter ble helt plutselig tørr på natten et par måneder etter 6-årsdagen. Ingen uhell etter det, snart et år siden. Hun brukte bleier helt til de plutselig var oftere tørre på morgenen. Så det kan ordne seg helt selv (vi begynte å bekymre oss en del vi også).

Anonymkode: 95ea7...512

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Flytende engelsk, men ikke klarer å si R? 🤔

Anonymkode: fe0a1...b8c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vår datter ble helt plutselig tørr på natten et par måneder etter 6-årsdagen. Ingen uhell etter det, snart et år siden. Hun brukte bleier helt til de plutselig var oftere tørre på morgenen. Så det kan ordne seg helt selv (vi begynte å bekymre oss en del vi også).

Anonymkode: 95ea7...512

Håper det er tilfellet her også, plutselig går det seg til😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Flytende engelsk, men ikke klarer å si R? 🤔

Anonymkode: fe0a1...b8c

Jepp. Hun bruker lengre ord, til tider avansert engelsk for et barn, god grammatikk. This infuriates me, why wont he listen. I got Really impressed by my little Sister today. Until this day i havent got to taste your Coffee. Sånn der liksom, et par av setningene jeg husker fra samtalene denne uka .. Eller jeg synes det er avansert, men det er for at jeg ikke er så god i engelsk selv da.. 

• Liker 1
Skrevet

Min var også sånn ved 6 år og er nå 8 år og har vokst det fra seg. De fleste vokser av seg det å tisse på seg om natten før de er 8 år, er lenge ja men tar tid å modne disse kroppene innimellom. Fastleger, skolelærere og helsesykepleier pleier sjelden å være bekymret ang dette før de er 8 -9 år. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fighter83 skrev (12 minutter siden):

Min var også sånn ved 6 år og er nå 8 år og har vokst det fra seg. De fleste vokser av seg det å tisse på seg om natten før de er 8 år, er lenge ja men tar tid å modne disse kroppene innimellom. Fastleger, skolelærere og helsesykepleier pleier sjelden å være bekymret ang dette før de er 8 -9 år. 

Så bra ❤️ det hjelper litt å vite 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jepp. Hun bruker lengre ord, til tider avansert engelsk for et barn, god grammatikk. This infuriates me, why wont he listen. I got Really impressed by my little Sister today. Until this day i havent got to taste your Coffee. Sånn der liksom, et par av setningene jeg husker fra samtalene denne uka .. Eller jeg synes det er avansert, men det er for at jeg ikke er så god i engelsk selv da.. 

Tidligere liv?

Anonymkode: 7e0d4...ec2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er veldig normalt at barn i den alderen er sengevætere.

Interessant, det visste jeg ikke. Har du dokumentasjon på at det er normalt at seksåringer er sengevætere?

AnonymBruker
Skrevet

Angående bleie om natten, er det helt vanlig. Foreldre snakker bare ikke om det.

Hun kan få logoped for å lære seg å si «r». Du kan ta kontakt med logoped selv, eller be barnehagen/skolen henvise. 

Anonymkode: f9224...363

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tidligere liv?

Anonymkode: 7e0d4...ec2

Kanskje godt språkøre. Jeg snakker fire språk flytende utenom norsk, engelsk og svensk. Hun har funnet en serie på YouTube som hun følger med på med stor entusiasme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. 

Seksåringen min bruker fortsatt bleie om natten (tisser masse, vært tørr på dagen siden hun var to). Hun kan heller ikke si R, men sier en L istedet. Ingen interesse i å lære seg korrekt uttale. Ungen snakker flytende engelsk på eget initiativ. 

Jeg ble tatt med til logoped som 5åring. Takk gud for det. Vi mobba de som ikke kunne si R kraftig. Hver dag. Gjør jenta en tjeneste, ta henne med til logoped på mandag. 

Anonymkode: 64e96...3aa

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Angående bleie om natten, er det helt vanlig. Foreldre snakker bare ikke om det.

Hun kan få logoped for å lære seg å si «r». Du kan ta kontakt med logoped selv, eller be barnehagen/skolen henvise. 

Ja kanskje det, får følge med litt å se om det kanskje går seg til i førsteklasse. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (3 minutter siden):

Interessant, det visste jeg ikke. Har du dokumentasjon på at det er normalt at seksåringer er sengevætere?

De fleste barn er tørre i den alderen, men det er også normalt at barn er sengevætere i den alderen.

https://unn.no/fag-og-forskning/fastlegenytt/barn-nattlig-sengeveting

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ble tatt med til logoped som 5åring. Takk gud for det. Vi mobba de som ikke kunne si R kraftig. Hver dag. Gjør jenta en tjeneste, ta henne med til logoped på mandag. 

Anonymkode: 64e96...3aa

Jeg har noen øvelser jeg prøver å lære henne som tidipp, tidapp, tidipp, tidapp opp trappa osv.. Kanskje høre med bhg om de kan oppmuntre henne til det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. 

Min lærte ikke R før hun var 7. Særdeles oppegående unge likevel.

Og nattbleie er hormonelt, så vil tro det går seg til, men hadde nok tatt en prat med fastlegen om det så kan de vurdere når man evt setter inn tiltak. Men jeg kjenner to svært oppegående høyt utdannede og intelligente personer som begge var sengevætere til de var 12 år…

Anonymkode: fc07f...0c0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...