Gå til innhold

Ønsker dere at venninner passer barna deres? Hvordan opprettholde vennskap med barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva blir en barnløs venninnes rolle når venninner får barn? Har tilbudt meg å passe men aldri blitt spurt. Alder mellom 0 og 8 år. 

Burde jeg involvere meg mer med barna eller er det vanlig at venninner stort sett møtes når de med barn har barnefri eller faren er ute å finner på ting med barna mens man kommer på kaffebesøk? 

Er det de som får invitere meg på familieaktiviteter hvis de vil ha meg med på ting med barna eller har de nok med seg og sitt? Eller burde jeg invitere de på familieaktiviteter sammen med meg? Jeg sier ofte at de kan ta med barna når de kommer på besøk men barna blir hjemme men bør jeg tilrettelegge for mer barnevennlig aktiviteter eller er det godt for mor å gjøre ting uten barna? 

Anonymkode: e18ee...451

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tror du skal stole på at dine venninner sier fra om sine behov. De synes nok det er godt å treffes uten barn og at ikke alt i livet dreier seg rundt barn. Jeg har satt stor pris på å ha venninner i livet og gjerne og barnløse for da er på en måte bare meg når vi er ilag. Når folk får barn blir det automatisk slik at mye dreier seg om og rundt de og særlig mødre har en tendens til å la livet bli veldig barnevennlig. Slik må det nok og være men det er veldig viktig å fortsette med å gjøre ting for seg selv med venner osv

Jeg synes at du høres ut som en god og omtenksom venn.

Endret av fru Alving
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hva blir en barnløs venninnes rolle når venninner får barn? Har tilbudt meg å passe men aldri blitt spurt. Alder mellom 0 og 8 år. 

Burde jeg involvere meg mer med barna eller er det vanlig at venninner stort sett møtes når de med barn har barnefri eller faren er ute å finner på ting med barna mens man kommer på kaffebesøk? 

Er det de som får invitere meg på familieaktiviteter hvis de vil ha meg med på ting med barna eller har de nok med seg og sitt? Eller burde jeg invitere de på familieaktiviteter sammen med meg? Jeg sier ofte at de kan ta med barna når de kommer på besøk men barna blir hjemme men bør jeg tilrettelegge for mer barnevennlig aktiviteter eller er det godt for mor å gjøre ting uten barna? 

Du høres ut som en nydelig veninne ❤️ Du skulle gjerne fått passet mine liksom

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du høres helt nydelig ut, TS! 

Min eneste erfaring med å få barn er at venninnene er totalt uinteresserte, jeg kan få respons hvis jeg snapper bilde av katta, men av ungene så er det ingenting. Aldri. Ikke et eneste initiativ, og de jeg prøver på blir bare slått ned. De vil være venn med meg og min mann, men helst ikke ha noe som helst med ungene å gjøre. 

Så ja. Jeg hadde elsket å ha ei venninne som faktisk var interessert 😊

Anonymkode: 11895...f06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg foretrekker å treffe venninner uten barn hvis det er mulig, men hadde satt pris på en venninne som syns det var ok å tilbringe tid både med meg og barna (selv om jeg ikke forventer det). Om hun i tillegg hadde tilbydd seg å være barnevakt, hadde det vært min beste venn ♥️

Hvis du selv syns det er gøy å henge med barna deres, er det bare å si at du gjerne blir med på Leos lekeland, akvarium osv. Jeg ville syntes det var topp! 

Anonymkode: 3cee5...f51

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lar som regel være å ta med barna når jeg skal møte venninner som ikke har barn (på samme alder som mine), fordi jeg ser for meg at de syns det er slitsomt. Eller at de ønsker "voksenprat". Evt. inviterer jeg på besøk på ettermiddagstid, så er barna våkne noen timer, og så er venninnen her noen timer til etter at de har lagt seg. 

Men om noen har lyst til at jeg skal ha med barna mine, syns det er koselig å passe dem, eller syns det er helt ok å passe dem for å hjelpe meg, blir jeg glad for det. Jeg er litt redd for å be om det fordi jeg ikke vil være til bry. De av venninnene mine som ikke har barn, vet jeg ikke har det enten fordi de ikke kunne få (men hadde et sterkt ønske) eller de har sagt at de ikke hadde orket å ha barn. Og i begge tilfeller tenker jeg at de kan synes det er vanskelig å være sammen med mine. Men barna mine er jo veldig viktige for meg, så jeg syns det er utrolig koselig om venner vil være sammen med dem. 

Her er nok både mødre og venninner som ikke har barn ulike, så snakk med venninnene dine om hva både de og du ønsker. Jeg må si meg enig i at du høres ut som ei god venninne! 

Anonymkode: 35101...367

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Inviter på middag og barnespill. Inviter deg selv på middag. De tenker sikkert at du ikke er interessert i famileaktiviter, så du kan invitere de. Spør om ikke de og ungene vil være med på hyttetur ei helg. Jeg har venninner jeg kan henge med selv om de har ungene og jeg har venninner som jeg som regel møter når de har barnefri. 

Anonymkode: 3eea7...803

AnonymBruker
Skrevet

Kan bare svare for min egen del, og jeg er alene med barnet, men jeg vil ikke be venninner om å passe. Mest fordi det er jo jeg som gjerne vil tilbringe tid med venninnene mine, ikke barnet, så det hadde vært rart å overlate barnet til en venninne mens jeg dro og gjorde noe annet. Hadde jeg hatt avlastning så hadde jeg nok også helst truffet venninner uten at barnet var med, for for meg er venninnetid egentid for meg. Det er nok også litt farget av at jeg generelt ikke er så interessert i andres barn heller🤷‍♀️

Anonymkode: 84a63...890

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått den der “kul tante” rollen, min bestevenninne har to barn - jeg har ingen. Vi møtes både hos henne når barna er våken på dagtid, men også på kvelden. De kommer til meg, enten hun og barna eller bare hun. 
Hun ber meg av og til om å sitte barnevakt, jeg sender av og til melding og spør om gutta har lyst til å være med meg på lekeplassen for eksempel (hun er alenemor og får da litt pusterom)❤️

Føl dere frem, hun spør deg sikkert om hun føler for å ha barnevakt🥰

Og du? Så fint menneske du er, dagens samfunn trenger flere slike!

Anonymkode: bc7a0...832

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Er selv barnløs, og møter venninner med barn både med og uten barn. Det kommer helt an på hva som er planen. Synes bare det er hyggelig å være med på familieaktiviteter, men liker også å kunne gjøre andre voksenting uten at barna er med. Får spørsmål av og til om å passe barna, og stiller opp om jeg kan. Har et tanteforhold til barna til min beste venninne. :) 

Anonymkode: 486e2...00f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har venninner med og uten barn, har selv barn. Når jeg skal møte mine barnløse venninner synes jeg det er utrolig deilig å gjøre det uten barn. Noen har tilbudt seg å passe barna, og ytterst sjelden jeg sier ja. Ikke fordi jeg ikke vil, men fordi vi som regel har barnevakt i familie eller andre med barn. Jeg vil heller ikke utnytte mine barnløse venninner.

Anonymkode: cdf90...c17

• Nyttig 1
Skrevet

Mitt inntrykk er at tråden speiler normalen. Jeg har ikke barn selv, og passer sjelden mine venners barn om det ikke er noen få timer, men vi er av og til sammen med - og av og til sammen uten barn. Jeg er sånn selv at jeg ikke liker å bruke venner som arbeidkraft (vil ikke skylde noen noe) så jeg forstår at så lenge jeg ikke får dem til å male veggene hjemme hos meg, er jeg heller ikke på lista som barnevakt mens de går ut med andre.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg henger støtt og stadig med bestevenninnen min både med og uten barna hennes. Men jeg er også like ofte, og noen ganger mer, mye med barna hennes uten henne tilstede, de renner ned døren her hos meg støtt og stadig🤣 "tante nesten veggivegg" er nemlig ikke like streng som mamma og pappa🙊 (vi er naboer)

Vi ble kjent først når yngste var fire år gammel da, så det ble fort et vennskap som også involverte barna, noe som har vært og er innmari koselig da kidsa (som regel) er veldig gode og veloppdragne!

Anonymkode: d1135...d6e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 19.59):

Jeg hadde vært utrolig takknemlig for en venninne som deg! Jeg har aldri spurt en venninne om å være barnevakt, ønsker ikke å belaste dem med mitt valg om å få barn, men hadde en sagt at hun gjerne ville passe og kanskje også syntes det var koselig hadde jeg kanskje turt å spørre.

Jeg har invitert barnløse venninner med for å gjøre ting med meg og barnet (evt meg, mannen og barnet), men kun de som tydelig viser at de liker å være sammen med barnet. 

Jeg synes det både er godt å gjøre ting uten barn, og synes det er hyggelig å kunne ta med ungen uten at det føles som noe negativt. 

Ene venninnen min er mer som en tante, og tar med mitt barn på aktiviteter jeg synes er kjedelig men som de to liker - som ski, skøyter, snowboard, svømmehall…

Anonymkode: f9351...439

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...