Laterna Skrevet 14. april 2023 #21 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Fordi du er så mye viktigere? Anonymkode: 67339...493 Poenget var vel at vedkommende har universitetsutdannelse og bør ligge over reholder i lønn. Ikke at vedkommende så ned på noen. eller er viktigere. 6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #22 Skrevet 14. april 2023 Jeg har de siste fire årene hatt en gjennomsnittlig inntekt på rundt 20k i måneden, før skatt. Skattemeldingen fra i fjor viste en årsinntekt på 275k. Min samboers årsinntekt lå på 320k. På den inntekten har vi forsørget oss selv pluss to barn i barnehage. Det har gått, men det har vært trangt og tidvis fryktelig tungt. Det er lav lønn. Nå har både jeg og samboer fått nye jobber, og min nye årslønn er på 450k. Samboer ligger omtrent likt som meg. Han er faglært servitør, jeg er ufaglært og jobber på et bakeri. For oss er forskjellen år og dag. Inntekten vår er doblet, og det merkes godt. Vi har god råd, selv om mange vil mene at vi fortsatt er lavtlønnet. Vi tenker fortsatt over hva vi bruker penger på, men vi har råd til alt det nødvendige pluss litt til. Og det er deilig. Så nei, jeg vil ikke si at lønna du forteller om er lav lønn. Anonymkode: dfafe...209 3 1
Whistler Skrevet 14. april 2023 #23 Skrevet 14. april 2023 To år effektiv utdanning etter VGS. 750 lapper med noen års erfaring. Lurer på å finne på noe annet.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #24 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): På Dagsrevyen ble en lavtlønnet renholder med 450.000 i årslønn intervjuet. De håper lønnsforhandlingene tilgodeser lavtlønnsgrupper som denne renholderen. Er virkelig 450 000 regnet som lav lønn? Jeg har universitetsutdannelse og jobber i staten og startet på 430 000 for 5 år siden. Har høyere lønn i dag, men begynner å lure på om jeg er regnes for å være lavtlønnet. Bør jeg ta dette opp med arbeidsgiver? Jeg lurer på om jeg skal spørre om 750 000. Jeg vil ikke være i samme lønnsgruppe som renholdere. Anonymkode: f7eef...a53 Jeg hadde 470' som vanlig butikkmedarbeider i fjor. Anonymkode: edb9f...27a
sproffen Skrevet 14. april 2023 #25 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg har de siste fire årene hatt en gjennomsnittlig inntekt på rundt 20k i måneden, før skatt. Skattemeldingen fra i fjor viste en årsinntekt på 275k. Min samboers årsinntekt lå på 320k. På den inntekten har vi forsørget oss selv pluss to barn i barnehage. Det har gått, men det har vært trangt og tidvis fryktelig tungt. Det er lav lønn. Nå har både jeg og samboer fått nye jobber, og min nye årslønn er på 450k. Samboer ligger omtrent likt som meg. Han er faglært servitør, jeg er ufaglært og jobber på et bakeri. For oss er forskjellen år og dag. Inntekten vår er doblet, og det merkes godt. Vi har god råd, selv om mange vil mene at vi fortsatt er lavtlønnet. Vi tenker fortsatt over hva vi bruker penger på, men vi har råd til alt det nødvendige pluss litt til. Og det er deilig. Så nei, jeg vil ikke si at lønna du forteller om er lav lønn. Anonymkode: dfafe...209 Problemet til de fleste er at de er vandt med en høy inntekt fra start, og vendt seg til et overforbrukt. Det er ingen menneskerett å ha ny bil til 600k + og hus til 6mil +, nye mobiler hvert år og dyre ferier. Jeg som dere startet også med ganske lav lønn. Ble vandt til å leve nøkternt og ta bevisste valg. Nå er jeg og kommet meg opp på det jeg anser som normal lønn, og merker jeg har det godt! Respekt til dere som har vært gode på prioriteringer! 2
emlia Skrevet 14. april 2023 #26 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Rart. 530 er vanlig lønn uten tillegg Anonymkode: 3040b...4df Jepp. Økte fra 504.000 til 530 i mars, etter streiken
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #27 Skrevet 14. april 2023 ajarRun skrev (38 minutter siden): 450k tjener du jo på rema. Det burde være ulovlig å bruke fem år på å utdanne seg til ufaglært. Hva mener du utdanne seg til ufaglært? Og at du tjener bra "på rema" er fordi det er en krevende jobb med ugunstige skift og arbeidstider med tillegg for belastning i hardt arbeid preget av for eksempel tunge løft osv OG ikke minst, handelsyrket er da en utdanning? Anonymkode: 24111...50c
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #28 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): På Dagsrevyen ble en lavtlønnet renholder med 450.000 i årslønn intervjuet. De håper lønnsforhandlingene tilgodeser lavtlønnsgrupper som denne renholderen. Er virkelig 450 000 regnet som lav lønn? Jeg har universitetsutdannelse og jobber i staten og startet på 430 000 for 5 år siden. Har høyere lønn i dag, men begynner å lure på om jeg er regnes for å være lavtlønnet. Bør jeg ta dette opp med arbeidsgiver? Jeg lurer på om jeg skal spørre om 750 000. Jeg vil ikke være i samme lønnsgruppe som renholdere. Anonymkode: f7eef...a53 Jeg er renholder som tjener 450 000 i året. Har fagbrev og 30 års erfaring Anonymkode: 84776...0ed
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #29 Skrevet 14. april 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg er renholder som tjener 450 000 i året. Har fagbrev og 30 års erfaring Anonymkode: 84776...0ed Hvir mye er det etter skatt, sånn cirka? Anonymkode: 0072d...d91
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #30 Skrevet 14. april 2023 sproffen skrev (4 minutter siden): Problemet til de fleste er at de er vandt med en høy inntekt fra start, og vendt seg til et overforbrukt. Det er ingen menneskerett å ha ny bil til 600k + og hus til 6mil +, nye mobiler hvert år og dyre ferier. Jeg som dere startet også med ganske lav lønn. Ble vandt til å leve nøkternt og ta bevisste valg. Nå er jeg og kommet meg opp på det jeg anser som normal lønn, og merker jeg har det godt! Respekt til dere som har vært gode på prioriteringer! Takk! Jeg tror veldig mange hadde dratt nytte av å leve med lav inntekt over en periode, det setter ting i perspektiv. Vi lever fortsatt ganske så sparsommelig, men tar oss råd til å unne oss litt mer nå. Anonymkode: dfafe...209 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #31 Skrevet 14. april 2023 Jeg har 510, og synes det er lavt. Bachelor og statsansatt. Måtte gå ned fra 550k i året i privat sektor, men valgte det da det er en trygg og familievennlig jobb. 450 er lavt ja, men det går jo hvis man ikke har høyt boliglån og mange barn. Anonymkode: 94579...179
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #32 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvir mye er det etter skatt, sånn cirka? Anonymkode: 0072d...d91 Ca 26500 pr måned Anonymkode: 84776...0ed
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #33 Skrevet 14. april 2023 Jeg har Master utdanning i mot fagfelt. Jobber som mellomleder i en kommune. Har 690 000 i årslønn, jobber ekstremt overtid, men det ligger i årslønnen min, så timelønnen er nok lav. Anonymkode: 2bea7...dff
Brunello Skrevet 14. april 2023 #34 Skrevet 14. april 2023 Problemet i Norge er at trygden er såpass høy at lavtlønnsyrker må lønnes høyt for å få noen til å ta de. 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #35 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Takk! Jeg tror veldig mange hadde dratt nytte av å leve med lav inntekt over en periode, det setter ting i perspektiv. Vi lever fortsatt ganske så sparsommelig, men tar oss råd til å unne oss litt mer nå. Anonymkode: dfafe...209 du kan trygt regne med at de fleste som har universitetsutdanning har solid erfaring med å leve under fattigdomsgrensen, så jeg tenker det der passer dårlig på ts og andre universitetsutdannede med lav lønn. Anonymkode: 0fa0d...cec 2
Carrot Skrevet 14. april 2023 #36 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg tror veldig mange hadde dratt nytte av å leve med lav inntekt over en periode, det setter ting i perspektiv. Anonymkode: dfafe...209 De aller fleste som har vært studenter lever med ekstremt lav inntekt over en lengre periode. 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #37 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): du kan trygt regne med at de fleste som har universitetsutdanning har solid erfaring med å leve under fattigdomsgrensen, så jeg tenker det der passer dårlig på ts og andre universitetsutdannede med lav lønn. Anonymkode: 0fa0d...cec Det virker ikke sånn. I nesten alle slike tråder er det mye «mye vil ha mer»-mentalitet. Mennesker som tjener 5- 700k i året, men som er misfornøyde og mener de er lønnet for lavt. Da tenker jeg at mange av disse kunne hatt godt av å leve med lav inntekt over en periode, fordi det gjør at du prioriterer annerledes og tenker annerledes. Anonymkode: dfafe...209 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #38 Skrevet 14. april 2023 sproffen skrev (25 minutter siden): Lav lønn? Helt normal vil jeg si. Nå må da folk for faen meg ta seg sammen. Har man vanskelig med å klare seg på det må man virkelig se på hvordan man prioriterer å bruke pengene sine! Makan. Vi i Norge er så uforskamma bortskjemte at det halve kunne være nok! Tja. Det er jo ikke mye man får i lån med 450000 i lønn. Og om nan leier i f.eks Oslo og må betale 15000 eller mer i måneden for et lite krypinn, blir det ikke mye igjen å spare egenkapital av. For ikke å snakke om om man er alene med 2-3 barn. Og trenger litt større bolig. Om man allerede er inne på boligmarkedet og ikke har så høyt lån, går det sikkert veldig fint med 450 000. Anonymkode: 00d31...234 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #39 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det virker ikke sånn. I nesten alle slike tråder er det mye «mye vil ha mer»-mentalitet. Mennesker som tjener 5- 700k i året, men som er misfornøyde og mener de er lønnet for lavt. Da tenker jeg at mange av disse kunne hatt godt av å leve med lav inntekt over en periode, fordi det gjør at du prioriterer annerledes og tenker annerledes. Anonymkode: dfafe...209 men det ER sånn. Det er ikke noe å diskutere. Anonymkode: 0fa0d...cec 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #40 Skrevet 14. april 2023 Forskjellen her er vel at renholderen kanskje har nådd 450 000 etter mange års ansiennitet. En med høyere utdannelse som starter på 450 000 stiger fort i lønn. Anonymkode: 00d31...234 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå