Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

På Dagsrevyen ble en lavtlønnet renholder med 450.000 i årslønn intervjuet. De håper lønnsforhandlingene tilgodeser lavtlønnsgrupper som denne renholderen.

Er virkelig 450 000 regnet som lav lønn?

Jeg har universitetsutdannelse og jobber i staten og startet på 430 000 for 5 år siden. Har høyere lønn i dag, men begynner å lure på om jeg er regnes for å være lavtlønnet.

Bør jeg ta dette opp med arbeidsgiver? Jeg lurer på om jeg skal spørre om 750 000. Jeg vil ikke være i samme lønnsgruppe som renholdere.

Anonymkode: f7eef...a53

Skrevet

450k tjener du jo på rema. Det burde være ulovlig å bruke fem år på å utdanne seg til ufaglært.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er vel heller en helt vanlig lønn. Jeg som helsefagarbeider tjener ikke mer. Så nok fagbrev på renholdere også. 

Anonymkode: 2ff5a...57f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg vil ikke være i samme lønnsgruppe som renholdere.

Fordi du er så mye viktigere? 

Anonymkode: 67339...493

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Sitat

En vanlig definisjon på «lavtlønt» i Norge er at lønna ligger under 85 prosent av en gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. I fjor var 85 prosent av den gjennomsnittlige industriarbeiderlønna i overkant av 37.000 kroner i månedslønn før skatt. Fikk du mindre enn det, var du lavtlønt.

Bruker vi denne definisjonen, er rundt 24 prosent i Norge lavtlønte.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-den-vanligste-manedslonna-i-norge-6.158.892423.b9145dce29

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 459000 og føler helt klart at lønnen er lav. Ikke mye jeg kan unne meg, for har ikke råd. 

Anonymkode: 3b558...0f6

• Liker 4
Skrevet

Adjunkt med tilleggsutdanning, 5 år på universitetet - 530.000 kr.. synes ikke det samsvarer med utdanningen i det hele tatt.. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 496 000, føler meg utvilsomt lavtlønnet. Har forhandlet selv så går opp til 535 000 til sommeren, det hjelper jo litt.

Har kun en irrelevant etatsutanning.

Anonymkode: e68d2...576

Skrevet

Er vel kanskje litt sånn det er å leve i ett sosialdemokrati? Skal ikke være så altfor stor forskjell på lønna til en renholder og en kontoransatt med bachelorgrad. Forskjellen er jo innholdet i jobbene, og fordeler som f eks fleksibel arbeidstid etc 

• Liker 5
Skrevet

Jeg syns du skal legge frem et lønnskrav om 700 000 ja

AnonymBruker
Skrevet
emlia skrev (6 minutter siden):

Adjunkt med tilleggsutdanning, 5 år på universitetet - 530.000 kr.. synes ikke det samsvarer med utdanningen i det hele tatt.. 

Rart. 530 er vanlig lønn uten tillegg 

Anonymkode: 3040b...4df

AnonymBruker
Skrevet

Ble svindlet til å jobbe for 400K,- som økonomiansvarlig for et lite firma. Hadde bachelor og 4 år erfaring fra utlandet. Måtte starte der for å komme inn på arbeidsmarkedet i Norge. 

Søkte meg videre til 550K etter 6 måneder. Er nå på 620K . 

Anonymkode: 9930a...260

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rart. 530 er vanlig lønn uten tillegg 

I hvilke yrker/stillinger er 530 000 en normal lønn for 5 års relevant høyere utdannelse? 

Anonymkode: 91e22...957

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Klart det er lav lønn. 

Anonymkode: 9beed...48e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

På Dagsrevyen ble en lavtlønnet renholder med 450.000 i årslønn intervjuet. De håper lønnsforhandlingene tilgodeser lavtlønnsgrupper som denne renholderen.

Jeg har universitetsutdannelse og jobber i staten og startet på 430 000 for 5 år siden. Har høyere lønn i dag, men begynner å lure på om jeg er regnes for å være lavtlønnet.

Bør jeg ta dette opp med arbeidsgiver? Jeg lurer på om jeg skal spørre om 750 000. Jeg vil ikke være i samme lønnsgruppe som renholdere.

430 000 for 5 år siden er jo ikke det samme som 430 000 i dag.

Anonymkode: 83770...add

• Liker 7
  • Nyttig 4
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I hvilke yrker/stillinger er 530 000 en normal lønn for 5 års relevant høyere utdannelse? 

Anonymkode: 91e22...957

Lærer

• Liker 5
Skrevet

Lav lønn? Helt normal vil jeg si. Nå må da folk for faen meg ta seg sammen. Har man vanskelig med å klare seg på det må man virkelig se på hvordan man prioriterer å bruke pengene sine! Makan. Vi i Norge er så uforskamma bortskjemte at det halve kunne være nok!

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig merkelig å snakke om lønn sånn uten å nevne ansiennitet med et ord. 

Anonymkode: 6b0d8...ef4

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
frøkna skrev (12 minutter siden):

Er vel kanskje litt sånn det er å leve i ett sosialdemokrati? Skal ikke være så altfor stor forskjell på lønna til en renholder og en kontoransatt med bachelorgrad. Forskjellen er jo innholdet i jobbene, og fordeler som f eks fleksibel arbeidstid etc 

Høyere status, at man slipper å bli herset med. Jo høyere status, jo færre plageånder. 

Anonymkode: 34e25...9f6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Du har jo tilgang på all den statistikken du bare ønsker? Du har en fagforening som flere ganger i året sender deg snittlønn og medianlønn fordelt på utdanning og privat/offentlig, trinnvis etter års ansiennitet. Du arbeider i det offentlige - så du kan når som helst be om hvem som helst sin lønn. Eller du kan rett og slett slå opp på ssb jevnlig, der de løpende publiserer normallønn fordelt på yrke og utdanning - slik resten av oss gjør. 

Og ikke minst har du jo et årlig sett lønnsforhandlinger. Hvordan vet du hva du bør kreve når du velger å ikke gjøre noe form for undersøkelser?

Men om du fortjener mer enn hen som vasker? Det vet jo ikke jeg. Det er ikke gitt at en person med utdannelse er verdt mer enn en som vasker. De som vasker er lettere å erstatte, ja (fordi vask ikke krever mer enn et kurs eller to for å gjennomføre helt adekvat). Men mange med utdannelse (og mange som vasker) gjør jo ikke en adekvat jobb. Og da er ikke arbeidsgiver tjent med å gi deg økt lønn: Hen er tjent med at du slutter. 

Anonymkode: e2724...2fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...