Gå til innhold

Lang utdannelse og lederstilling - føles bortkastet nå..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid jobbet beinhardt på skolen, og også etter jeg begynte i arbeidslivet. Har høy utdanning og fått en lederstilling der jeg tjener rimelig bra. Har i alle år klarte meg selv uten en krone hjemmefra, med alt det innebærer av jobb ved siden av studier, dårlig råd osv..

Nå som jeg endelig har kommet dit at jeg skal tjene bra og høste av hard jobbing. Så går verdensøkonomien til helvete og kronen kollapser.. Så har jeg plutselig ikke god råd lenger likevel.

Min eneste trøst er at det kunne vært verre. Jeg lurer oppriktig på hvordan folk i lavtlønnsyrker klarer seg nå om dagen?

Anonymkode: 38617...4db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn sett er det vel viktigere enn noen gang å tjene godt i Norge. 

AnonymBruker
Skrevet

Heh, hva er dette for krisemaksimering 😂

Jeg tjener bittelitt over gjennomsnittet, og har da god råd enda? Mangler ingen ting, eier egen leilighet og sparer attpåtil penger. Så hvis du tjener rimelig bra og likevel har dårlig råd, må du se på forbruket og økonomistyringen din. 

Anonymkode: 413f5...28f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid jobbet beinhardt på skolen, og også etter jeg begynte i arbeidslivet. Har høy utdanning og fått en lederstilling der jeg tjener rimelig bra. Har i alle år klarte meg selv uten en krone hjemmefra, med alt det innebærer av jobb ved siden av studier, dårlig råd osv..

Nå som jeg endelig har kommet dit at jeg skal tjene bra og høste av hard jobbing. Så går verdensøkonomien til helvete og kronen kollapser.. Så har jeg plutselig ikke god råd lenger likevel.

Min eneste trøst er at det kunne vært verre. Jeg lurer oppriktig på hvordan folk i lavtlønnsyrker klarer seg nå om dagen?

Du lever i verdens sikreste land - et land med milliarder på bok som sikrer at jordskred, oversvømmelser, flommer, ras og skogbranner blir ryddet opp på statens regning uten at veldig mange hundretalls mennesker dør, selv om altså meget forutsigbart «verden går til helvete» (vi har visst at den ville det om vi ikke jenket forbruket siden jeg gikk i barnehagen, på 1980-tallet?)

Du lever et sted der du får trygd om du moster jobben, heller enn å velge mellom sult og prostitusjon. Et sted der du enda ikke bruker 50% av lønna til en husstand på 2 til mat og den andre 50% på å leie. 

Nei, ts. Dette er ikke ille. Det er ikke engang ille for de med lav inntekt. Det du opplever nå er en marginal nedjustering av levestandard fra «eventyrlig» til «fantastisk». Du vet når du opplever ille. Det er når du for alvor vurderer å selge ungene dine til slavearbeid. Og det - det er realiteten i land vi kjøper varene våre fra. ;) 

Anonymkode: ae6d6...2c9

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Vikarsykepleier
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det du beskriver er middelklassens endelikt. Middelklassen i alle land synker lenger og lenger ned etter hvert som de superrike tar mer og mer av kaka. Det er nå det begynner å bli spennende å leve, nå som også globaliseringens mørke sider treffer middelklassen med styrke.

Det kan hende du vet mye om dette allerede, når du ser på andre, på de du kaller lavtlønnede for eksempel, men jeg anbefaler likevel: https://agendamagasin.no/anmeldelser/reich/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...