Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten sier alltid at han gjør alt for meg. Men det han gjør for meg er ting han selv har lyst til og som ikke er mitt ønske. Er det da riktig å hevde at alt er gjort for min skyld? Jeg mener ikke at han alltid skal sette mine behov først men jeg synes ikke det er helt riktig som han påstår at han alltid gjør alt for meg ettersom han ikke viser interesse for hva jeg ønsker men bare bestemmer seg for hva som er best for meg. Hvis jeg stiller spørsmål om dette til han så blir han sur  for at jeg kan stille spørsmål ved hans intensjoner. 

Anonymkode: eb28f...a7a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis jeg stiller spørsmål om dette til han så blir han sur  for at jeg kan stille spørsmål ved hans intensjoner. 

Hvordan kommer dette opp da? 

Neste gang svar med sukkersøt stemme at åh, hellandussan, du er snill. Hver gang. Og ikke still et eneste spørsmål. 

Anonymkode: 9f394...e48

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det han gjør for deg da? Kjøper gaver og blomster og dropper venner for å være med deg? Eller lager han middag til deg hver dag, vedlikeholder bil og hus og gjør alt husarbeide og kjører deg alle steder du skal?

Anonymkode: 6945d...0b0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Manipulerende. Typisk "snill mann". 

Anonymkode: 14a64...55c

• Liker 10
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva er alt? Min gjør faktisk ALT for meg (utenom å gå på do, duh), og han påpeker det aldri

Anonymkode: 66128...a7e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjæresten sier alltid at han gjør alt for meg. Men det han gjør for meg er ting han selv har lyst til og som ikke er mitt ønske. Er det da riktig å hevde at alt er gjort for min skyld? Jeg mener ikke at han alltid skal sette mine behov først men jeg synes ikke det er helt riktig som han påstår at han alltid gjør alt for meg ettersom han ikke viser interesse for hva jeg ønsker men bare bestemmer seg for hva som er best for meg. Hvis jeg stiller spørsmål om dette til han så blir han sur  for at jeg kan stille spørsmål ved hans intensjoner. 

Nei. Han velger å late som om han blir sur. Voksne folk «blir» ikke sure. Voksne folk har ansvar for følelsene sine og både styrer og velger dem.

Det eneste folk skal føle at de kan tillate seg å gjøre «for deg» er ting du har bedt dem gjøre. For deg.

Føler folk - venner, kollegaer, naboer, slekt eller partnere - at de selv kan bestemme seg for å gjøre noe og så si eller tenke at de gjør det «for din del»? Da unmyndiggjør de deg. Uavhengig av hva det er. (For all del, om folk en gang tar med lunsj til deg uten å spørre, la dem holde på. Gjør de det til en vane? Omgang kjeft).

Så neste gang noen (hvem som helst) sier de har gjort noe eller kommer til å gjøre noe for deg? Gi dem en velfortjent omgang kjeft. Velger de å ikke forstå det? Forklar det tydelig for dem. Evner eller viller de fortsatt ikke forstå det? Kutt bekjentskapet. Gjør det, ts, for din del. ;)  

Folk gjør ikke ting «for din del» for å være hyggelige. De gjør det som ren hersketeknikk.

Anonymkode: 26e16...dd7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Nei, ass. Folk som hevder dette gjør ofte absolutt ikke det. Min eks hevdet det. «Jeg har gjort alt som står i min makt». Da lo jeg faktisk høyt og sa: SERIØST??! Min mest ego eks.

Anonymkode: 6b0a6...49a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hva gjør du selv for han? 

Har du eksempler hvor han sier han gjør alt for deg, men som ikke er ditt ønske?

Anonymkode: 439e1...111

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva gjør du selv for han? 

Har du eksempler hvor han sier han gjør alt for deg, men som ikke er ditt ønske?

Jeg er ærlig på hva som er mine ønsker, og jeg lytter til hva han vil. Men jeg skyver ikke egne ønsker frem kamuflert som noe godt for han. Jeg snakker ikke tjenester og gaver men typ forhandlingssituasjoner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er ærlig på hva som er mine ønsker, og jeg lytter til hva han vil. Men jeg skyver ikke egne ønsker frem kamuflert som noe godt for han. Jeg snakker ikke tjenester og gaver men typ forhandlingssituasjoner.

Han forhandler for deg? F.eks pruter på en reise til et sted du ikke vil, men som han har lyst til å reise til?

Hvis du forklarer like dårlig til kjæresten din som du gjør her i tråden, så er det gjerne ikke så rart at han ikke vet hva du vil...?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

"åja, men jeg vil heller at du gjør x for meg" 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Høres ut som min egoistiske selvsentrerte eks,  han gjorde "alt" for meg,  unntatt det jeg ba om eller trengte.  Taper. 

Anonymkode: 3e30d...531

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men hva gir og gjør du for han? 

Veldig enkelt å si hva som er sine ønsker og lytte. 

Når sist overrasket du han f.eks. med noe du vet han ønsket seg, eller ønsket å gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom han betaler regningene dine, gir deg 3x måltider dagen, kjører deg overalt og ivaretar alle dine emosjonelle behov så tenker jeg har han har et poeng…

Anonymkode: b8137...cb1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, ass. Folk som hevder dette gjør ofte absolutt ikke det. Min eks hevdet det. «Jeg har gjort alt som står i min makt». Da lo jeg faktisk høyt og sa: SERIØST??! Min mest ego eks.

Enig. Og min notorisk voldelige, nedbrytende og notorisk utroe eks som aldri ble med på noe jeg ville, aldri strakk seg for meg, ikke engang besøkte meg mens jeg lå på sykehus og jeg måtte alltid gjøre alt som han ville. Når jeg skulle slå opp "Hvordan våger du! Jeg gjør ALT for deg og enda er du ikke fornøyd! Du blir aldri fornøyd du! Du kommer aldri til å finne en mann som elsker deg som meg!" 

Anonymkode: e8ba1...b8d

• Liker 2
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han forhandler for deg? F.eks pruter på en reise til et sted du ikke vil, men som han har lyst til å reise til?

Hvis du forklarer like dårlig til kjæresten din som du gjør her i tråden, så er det gjerne ikke så rart at han ikke vet hva du vil...?

Jeg formidler hva jeg vil og han oppfatter det men han mener han vet bedre for meg. Når vi har ulike meninger og trenger å komme frem til en enighet. La oss si at jeg vil at vi skal reise og besøke foreldrene hans neste helg lørdag til søndag. Han vil at vi skal ta langhelg og reise på torsdag. Da sier jeg at jeg helst vil reise bort en natt fordi jeg har mye å gjøre på jobben mens han argumenterer for at det beste for meg er å ta langfri og koble skikkelig av. Han holder på meningen sin selv om jeg sier at det er greit at han vil det, og vi kan gjøre det. Men ikke for min skyld.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg formidler hva jeg vil og han oppfatter det men han mener han vet bedre for meg. Når vi har ulike meninger og trenger å komme frem til en enighet. La oss si at jeg vil at vi skal reise og besøke foreldrene hans neste helg lørdag til søndag. Han vil at vi skal ta langhelg og reise på torsdag. Da sier jeg at jeg helst vil reise bort en natt fordi jeg har mye å gjøre på jobben mens han argumenterer for at det beste for meg er å ta langfri og koble skikkelig av. Han holder på meningen sin selv om jeg sier at det er greit at han vil det, og vi kan gjøre det. Men ikke for min skyld.

Kommer det som et uskyldig forslag "Hva med å heller ta langfri og få koblet ordentlig av så slipper vi å stresse?" eller fortsetter han å argumentere og overkjøre deg så han alltid får viljen sin fordi han nekter å høre på deg og imøtekomme det som er dine behov? 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hva gir og gjør du for han? 

Veldig enkelt å si hva som er sine ønsker og lytte. 

Når sist overrasket du han f.eks. med noe du vet han ønsket seg, eller ønsket å gjøre? 

For eksempel har jeg tatt fri fra jobb to dager neste uke fordi han vil at vi skal tilbringe flere dager hos svigers. Det gjør jeg for han. Men han hevder at det er noe han gjør for meg. Hvis jeg gjør noe for han så tar han det fra meg på den måten. Kanskje jeg er vrien som henger meg opp i det. Men det føles som om han er redd for å stå i gjeld til meg hvis jeg gjør noe for han siden det er så viktig for han å snu på situasjonen.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kommer det som et uskyldig forslag "Hva med å heller ta langfri og få koblet ordentlig av så slipper vi å stresse?" eller fortsetter han å argumentere og overkjøre deg så han alltid får viljen sin fordi han nekter å høre på deg og imøtekomme det som er dine behov? 

Selvfølgelig er det hyggelig og omsorgsfullt det første eksempelet ditt. Men det er mer som det siste, ja fortsetter å argumentere. Jeg lurer på hvorfor. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Enig. Og min notorisk voldelige, nedbrytende og notorisk utroe eks som aldri ble med på noe jeg ville, aldri strakk seg for meg, ikke engang besøkte meg mens jeg lå på sykehus og jeg måtte alltid gjøre alt som han ville. Når jeg skulle slå opp "Hvordan våger du! Jeg gjør ALT for deg og enda er du ikke fornøyd! Du blir aldri fornøyd du! Du kommer aldri til å finne en mann som elsker deg som meg!" 

Lol ja. Nå var ikke min voldelig, men selvsnetrert. Jeg ble med ham på så mye han ville. Initierte til ting han ville, problemløste hindere for å få det til for p glede ham. Fotball. Foredrag. En gang ba han meg på telttur, som jeg likte (men han mente det ikke gikk fordi det regnet). Da ble jeg gretten, og det var da det kom: JEG HAR gjort alt jeg kan for å glede deg her! Stakk på telttur med en venn, I REGNET fordi DET GÅR. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...