Gå til innhold

Pakke merket med "ufortollet gods"

Kira123

Anbefalte innlegg

Hei!
Hentet en pakke som er merket med ufortollet gods som sier jeg ikke kan åpne pakken før den er fortollet. I sporingen så står det "Tollklarering fullført" kl 09.21 i dag før pakket ble utlevert til hentested. Betyr det da at jeg kan åpne pakken nå?

REDIGERT:

Fikk svar fra DHL nå, lappen gjelder visst ikke for privatpersoner.

IMG_5566.jpg

Endret av Kira123
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykkedykker

Har fått noen slike fra DHL. Har bare åpnet dem. Ikke skjedd stort. Av og til fått en regning fra DHL noen dager senere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, Kira123 said:

Hei!
Hentet en pakke som er merket med ufortollet gods som sier jeg ikke kan åpne pakken før den er fortollet. I sporingen så står det "Tollklarering fullført" kl 09.21 i dag før pakket ble utlevert til hentested. Betyr det da at jeg kan åpne pakken nå?

Strengt tatt skal den vel fortolles før du åpner den, men jeg tviler på at noen kommer til å lage mye greier ut av det om du er en privatperson.

Om du derimot driver et import-firma, så blir situasjonen noe helt annet, og det er nok mer de fortollingsmerkingen er myntet på, og ikke oss privatpersoner.

Men sånn etter boka bør du vente med å åpne pakken frem til den er fortollet. Det er noe speditøren tar seg av, for eks. DHL som noen nevner over her. Det er jo en hel egen greie med fortolling, hvor man kan ha varer på tollager i en del dager før den fortolles. DHL er et av selskapene som regner det å sende varen til kunden som "tollager", og derfor mener de at det er innafor å sende ufortollede varer.

Igjen, etter boka, om det faktisk skal betales toll på varen, så får du en regning etter hvert. Selv om det ikke nødvendigvis er toll på varen, så får du nok regning på fortollingsgebyr, men kan jo håpe de glemmer det vekk.

Og siden mange misforstår, vil jeg bare legge til at det er forskjell på toll og moms/MVA.

Anonymkode: 4a610...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...