AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #1 Skrevet 14. april 2023 Venninnen min barn og niesen min er veldig gode venninner, men nå er niesen min lei seg fordi venninnen hadde kommentert påskeegget hun fikk. Hvert år deler venninnene egg med hverandre, i år fikk hun stort fullt påskeegg mens hun selv ga er vanlig størrelse. Hun følte på det, at det var mye større enn det hun ga selv men samtidig har det aldri vært snakk om størrelse eller mengde. De går i samme skole og denne uka har den jenta vært avvisende mot min niese og hun er lei seg, hun hadde spurt henne om det er noe og da hadde hun bare svart at enkelte legger ordentlig innsats i påskeeggene sine. De er tenåringer. Synes dere vi burde sende over en gavekurv siden påsken er over, sende mer godteri? Niesen min lurte på å gi henne gavekort på Netflix eller slikt også kanskje. Anonymkode: 5af31...09e
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #4 Skrevet 14. april 2023 Jeg skjønner at det er kjipt og at niesen din føler på å ha gitt for lite. Men nå er dette en fin lærdom for venninnen. Det er tanken som teller. Måtte hun kjøpe et så stort påskeegg? Nei! Man kan ikke forvente at fordi en selv slår på stortromma og bruker mye penger på vennene sine, at de skal gjøre det samme tilbake! Her var det heller ingen avtale på forhånd angående størrelsen på påskeegget. Her er det kun denne venninnen som virker bortskjemt. Niesen har ikke gjort noe galt og skal heller ikke overkompensere med å gi ekstra godteri/gaver for å ha gitt et litt mindre påskeegg. Hun kan heller si til venninnen sin at hun ikke visste at hun skulle gi et så stort påskeegg, og at hun selv hadde vært glad for et av samme størrelse som det hun selv ga bort. Anonymkode: 56e55...64b 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #7 Skrevet 14. april 2023 Takk til dere som har svart, hun er lei seg og redd for å miste de vennene hun har, jeg prøver å trøste, men det er ikke mye å si nå. Hun er ignorert fra helgens aktiviteter for dette Anonymkode: 5af31...09e
Gjest Refreng Skrevet 14. april 2023 #8 Skrevet 14. april 2023 Nei. Jeg ville heller tenkt litt på hva du ville sagt til ei venninne som ble sur på deg for noe lignende. Så ville jeg gjort det tenåringsvennelig/ tenåringsforståelig. Evt snakk om tenåringen din rundt tema, (er det greit å kreve mer gaver når man gav mer enn man fikk. Hva er meningen med gaver? Hvordan føles det, og hvordan kan man føle seg bedre etter noe sånt skjer. Osv), slik at hun selv kan komme frem til hva hun vil si. Den beste måten å løse konflikter på, er ofte snakke med dem. Problemet er at det ofte er vanskelig å si de riktige tingene på den riktige måten Det er nok ikke så uvanlig å føle på slike følelser som denne venninnen gjør på den alderen. Man er ganske korttenkt og kan føle mye om lite på den aldren. Men å løse det med å tilby mer materielle goder er ikke veien å gå.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #9 Skrevet 14. april 2023 Dette tror jeg er bare tull. Og hvis det ikke er det, er verden gått fullstendig av hengslene. Anonymkode: cbc35...88d 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #10 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk til dere som har svart, hun er lei seg og redd for å miste de vennene hun har, jeg prøver å trøste, men det er ikke mye å si nå. Hun er ignorert fra helgens aktiviteter for dette Anonymkode: 5af31...09e Hadde snakket med foreldrene. Ærlig talt, hva feiler det disse jentene? Slemme drittunger! Anonymkode: 89f3f...643 5
Phoenix Heart Skrevet 14. april 2023 #11 Skrevet 14. april 2023 Nei. For noen utakknemlige, drittunger. 4
Helene1982 Skrevet 14. april 2023 #12 Skrevet 14. april 2023 Jeg er som regel fan av at barn og unge må få øve på å løse sine egne konflikter, men her er det jo et stakkars barn som ikke har lært hvordan man gir og tar imot en gave. De fleste lærer det når de er 3/7 Har tenåringene betalt for eggene selv, eller er "innsats" det samme som å plukke flere ting som foreldrene betalte for? Læringen bør være å avtale pris. For niesen din er læringen muligens at noen ikke harfått riktig verktøy hjemmefra når det gjelder oppdragelse. Man sier takk når man får noe for eksempel, og at en god venn er ikke en som kjøper mest mulig godteri til deg, men en som evner å kommunisere med deg om du skuffer dem. Og venner skuffer hverandre, men ser helheten av et vennskap og ikke kaster vennene sine under bussen. Om noen ikke bryr seg om de sårer vennen sin om småting som dette, er det mulig at de har ulik modenhet. Ungdommer modnes i ulikt tempo, så det betyr ikke at hun er en kjip med vilje, men det er mulig at hun ikke forstår konsekvensene av egne handlinger.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #13 Skrevet 14. april 2023 Dette er tenåringer???? Anonymkode: 1ce5c...174
PM75 Skrevet 14. april 2023 #14 Skrevet 14. april 2023 Ja, jeg ville hjulpet med å gi en ekstra gave. Prinsipielt blir det feil. Men å støtte en sårbar jente er viktigere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå