Hatsumomo Skrevet 18. april 2023 #41 Skrevet 18. april 2023 Nå elsker jeg brød, så ei god, smakfull grov skive med godt pålegg og grønt til, kan til tider smake helt himmelsk med et kaldt glass melk til, og en kopp kaffe ved siden av. Men jeg sier ikke neitakk til en varm lunsj innimellom 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #42 Skrevet 18. april 2023 Hvis du TS tenker på lunsjkultur lik den i andre europeiske land med vinning croissanten så er den norske matpakken med grovt brød og frukt mye sunnere. Jeg ser allerede en forskjell når jeg er i Danmark sammen med min danske mann. De spiser gjerne det jeg vil kalle tebrød til frokost og annet søtt bakverk uten fiber. Jeg har også komt på morgenmad (frokost) hos hans danske venner og fått servert snaps, øl og kjøttpølser. Den kulinariske opplevelsen med den norske matpakken kan man ellers diskutere men ingen tvil om at grovskiver med diverse pålegg helsemessig er mye bedre for kroppen enn det andre jeg nevner her. Anonymkode: 9bbe3...c7f 4
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #43 Skrevet 18. april 2023 «Vin og croissant» skulle det stå på linje to. Anonymkode: 9bbe3...c7f 1
Ludovica- Skrevet 18. april 2023 #44 Skrevet 18. april 2023 Jeg er enig. Brødmat er undervurdert. For meg blir det helt feil å skulle spise to varme måltider på en dag. Det holder med en middag. 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #45 Skrevet 18. april 2023 Min familie i østerrike spiser varm lunsj og heller en lettere middag (salat, supper, litt pasta eller rester) og de er mye sunnere og tynnere enn familien her i Norge i hvert fall. Kveldstimene bruker de på aktivitet heller enn å lage mat eller spise "2 middager". Anonymkode: 5b2d3...908 1 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #46 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du TS tenker på lunsjkultur lik den i andre europeiske land med vinning croissanten så er den norske matpakken med grovt brød og frukt mye sunnere. Jeg ser allerede en forskjell når jeg er i Danmark sammen med min danske mann. De spiser gjerne det jeg vil kalle tebrød til frokost og annet søtt bakverk uten fiber. Jeg har også komt på morgenmad (frokost) hos hans danske venner og fått servert snaps, øl og kjøttpølser. Den kulinariske opplevelsen med den norske matpakken kan man ellers diskutere men ingen tvil om at grovskiver med diverse pålegg helsemessig er mye bedre for kroppen enn det andre jeg nevner her. Anonymkode: 9bbe3...c7f Men det er jo her kilden til uenigheten er. De som bryr seg mest om at maten er sunn og bra for helsen, synes brødskiver med pålegg er toppen. De som bryr seg litt mer om at maten skal være god og mettende, foretrekker "kontinental" lunsj med ulike typer varmmat og godt drikke. Jeg tilhører den siste gruppen. Anonymkode: 3dbb2...e1a 2 1
Million Skrevet 18. april 2023 #47 Skrevet 18. april 2023 Hva er så stas med en pakke slappe brødskiver og svett ost? Det er veldig typisk norsk at maten man spiser til lunsj skal være så billig som mulig, og derfor helst brød med noe billig pålegg på. Kjøpt på en av billigkjedebutikkene også, helst. Vi skal ikke lenger enn til nabolandet Sverige før man ser en helt annen lunsjkultur. En times lunsjer, for at folk skal rekke å gå ut og kjøpe seg varme retter, spise på lunsjrestauranter, bruke kupongene sine (lunsjmatkuponger). Eller ha med varmmat hjemmefra, laget såkalt "storkok" en gang i uka hjemme, porsjonert ut i matbokser og satt i kjøleskapet, så man bare kan ta med seg en boks pr dag og varme på jobb i microen. Jeg jobbet i en databedrift det siste året jeg bodde i Sverige, og vi var norske, svenske og danske ansatte på kundeservice der. Du kunne plukke ut hvem som var norske med det samme du kom inn i kantinerommet, for det var alltid de norske som satt og gumlet tørre brødskiver med brunost på i lunsjen fra matboksen på bordet. Alle andre satt med tallerkener og bestikk med gryteretter eller kjøttboller og potetmos, eller annen varmmat eller en god pastasalat etc. Siden jeg var samboer med en svenske, begynte jeg raskt å ta den svenske vanen med at vi sto og lagde "storkok" en gang i uka (stort sett søndag ettermiddag) og porsjonere lunsjbokser hjemme til å spise på jobben påfølgende uke. 3
Brunello Skrevet 18. april 2023 #48 Skrevet 18. april 2023 Fordelen med norsk lunsj-kultur, er at den forkorter dagen. Skal man ha 1-2 timer lunsj, blir kvelden kort når en kommer hjem ved 7-8 tiden på kvelden. 1 1
Brunello Skrevet 18. april 2023 #49 Skrevet 18. april 2023 Million skrev (34 minutter siden): Hva er så stas med en pakke slappe brødskiver og svett ost? Det er veldig typisk norsk at maten man spiser til lunsj skal være så billig som mulig, og derfor helst brød med noe billig pålegg på. Kjøpt på en av billigkjedebutikkene også, helst. Vi skal ikke lenger enn til nabolandet Sverige før man ser en helt annen lunsjkultur. En times lunsjer, for at folk skal rekke å gå ut og kjøpe seg varme retter, spise på lunsjrestauranter, bruke kupongene sine (lunsjmatkuponger). Eller ha med varmmat hjemmefra, laget såkalt "storkok" en gang i uka hjemme, porsjonert ut i matbokser og satt i kjøleskapet, så man bare kan ta med seg en boks pr dag og varme på jobb i microen. Jeg jobbet i en databedrift det siste året jeg bodde i Sverige, og vi var norske, svenske og danske ansatte på kundeservice der. Du kunne plukke ut hvem som var norske med det samme du kom inn i kantinerommet, for det var alltid de norske som satt og gumlet tørre brødskiver med brunost på i lunsjen fra matboksen på bordet. Alle andre satt med tallerkener og bestikk med gryteretter eller kjøttboller og potetmos, eller annen varmmat eller en god pastasalat etc. Siden jeg var samboer med en svenske, begynte jeg raskt å ta den svenske vanen med at vi sto og lagde "storkok" en gang i uka (stort sett søndag ettermiddag) og porsjonere lunsjbokser hjemme til å spise på jobben påfølgende uke. I følge svenskene og danskene i konsernet jeg jobber i, er det ofte de bare spiser brødmat / noe enkelt når de kommer hjem fra jobb. Så da forsvinner «gevinsten» med varm lunsj. 1
Million Skrevet 18. april 2023 #50 Skrevet 18. april 2023 Brunello skrev (2 minutter siden): I følge svenskene og danskene i konsernet jeg jobber i, er det ofte de bare spiser brødmat / noe enkelt når de kommer hjem fra jobb. Så da forsvinner «gevinsten» med varm lunsj. Gevinst? Er enig i at man kanskje er litt råflott med to varme måltider pr dag, nordmann som jeg er, men det å spise brød til middag hjemme gjorde ikke vi (jeg og den svenske samboeren), og heller ikke familien til svensken jeg bodde med. Det var varm middag hver eneste dag likevel. Men antar det kan variere noe. Folk er jo ulike 😆 Hvis jeg ikke husker feil, kunne man kjøpe egne hefter med rabattkuponger for å kjøpe lunsj for. Man kunne betale enten kontant for maten på lunsjrestauranten, da var det én pris, eller betale med lunsjkuponger fra heftet, og da til en noe rabattert pris. Så de lunsjkupongene var populære siden de ga rabatter, husker mange hadde dem. 1
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #51 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 11.24): Matpakke med grovt brød, sunt pålegg og litt frukt og grønt er mye sunnere enn de matpakkene med loffsandwich, med liten potetgullpose og sjokoladekjeks som kanskje er vanlig i USA og England. Anonymkode: d6c5c...010 Vet ikke med England, men jeg har jobbet flere år i USA og Canada, og har ALDRI sett noen spise loff, sjokoladekjeks og potetgull til lunsj. Jeg vet vet ikke hvor du har vært og sett dette, men jeg tviler sterkt på at dette er vanlig 😅 Hos oss går det mye i salater, supper eller små varmretter. Samboer pleier å ta med "matpakke" som typisk er en kylling eller tunfisksalat. Spurte henne nå om hun noen gang hadde sett noen spise sjokoladekjeks og potetgull til lunsj, og hun hadde aldri sett noe sånt hun heller. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Norge sliter ikke med fedme og overvekt pga matpakke, nei. Norge sliter med fedme og overvekt pga ultra-prosessert mat som inneholder mye kalorier, sukker og salt. Dette spiser de aller, aller fleste til middag hver eneste dag - +++ andre ultra-prosesserte/prosesserte varer løpet av dagen. På toppen av dette driver myndighetene med et «nøkkelhullsmerke»-kampanje som er drevet av lobbyvirksomhet fra Orkla og de andre produsentene. Så naive nordmenn tror at denne ultra-prosesserte maten er sunn og bra. Myndighetene lukker øynene. Nei du, matpakke med grovbrød og gulost eller en salat er ikke grunnen til at nordmenn er tykke. Og utsagn som det viser jo bare hvor lite kunnskap nordmenn generelt har om denne tematikken. Anonymkode: 7ff23...799 Forsåvidt litt enig med deg, men alle typer brød og bakevarer regnes faktisk alltid som prosessert mat. Hvordan tror du man lager mel..? Brunello skrev (53 minutter siden): Fordelen med norsk lunsj-kultur, er at den forkorter dagen. Skal man ha 1-2 timer lunsj, blir kvelden kort når en kommer hjem ved 7-8 tiden på kvelden. Ser ikke helt hvorfor det skulle ta lenger tid å spise en salat, suppe eller en liten varmrett heller enn brødskiver. I min gamle jobb i Norge hadde vi både brød, salatbuffet og en varmrett på lunsjrommet, og alle kom til lunsj og gikk igjen til cirka samme tid. Anonymkode: e3508...785
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #52 Skrevet 18. april 2023 Million skrev (1 time siden): Hva er så stas med en pakke slappe brødskiver og svett ost? Det er veldig typisk norsk at maten man spiser til lunsj skal være så billig som mulig, og derfor helst brød med noe billig pålegg på. Kjøpt på en av billigkjedebutikkene også, helst. Vi skal ikke lenger enn til nabolandet Sverige før man ser en helt annen lunsjkultur. En times lunsjer, for at folk skal rekke å gå ut og kjøpe seg varme retter, spise på lunsjrestauranter, bruke kupongene sine (lunsjmatkuponger). Eller ha med varmmat hjemmefra, laget såkalt "storkok" en gang i uka hjemme, porsjonert ut i matbokser og satt i kjøleskapet, så man bare kan ta med seg en boks pr dag og varme på jobb i microen. Jeg jobbet i en databedrift det siste året jeg bodde i Sverige, og vi var norske, svenske og danske ansatte på kundeservice der. Du kunne plukke ut hvem som var norske med det samme du kom inn i kantinerommet, for det var alltid de norske som satt og gumlet tørre brødskiver med brunost på i lunsjen fra matboksen på bordet. Alle andre satt med tallerkener og bestikk med gryteretter eller kjøttboller og potetmos, eller annen varmmat eller en god pastasalat etc. Siden jeg var samboer med en svenske, begynte jeg raskt å ta den svenske vanen med at vi sto og lagde "storkok" en gang i uka (stort sett søndag ettermiddag) og porsjonere lunsjbokser hjemme til å spise på jobben påfølgende uke. Så enig, så enig. For meg er lunsjen det eneste jeg gleder meg til i løpet av arbeidsdagen. Å kunne gå og kjøpe noe i ferskvaren på Meny, gå på Maccern, ta en pizza eller liknende, gjør i hvertfall arbeidsdagen min overkommelig. Men skal man gå og kjøpe mat, så rekker man knapt å spise i løpet av en halvtimes lunsj. Kona skjønner meg ikke, hun mener det er unødvendig av meg å bruke penger på "ekstra middag". Men så er hun av typen som spiser brunost på brødskiva hver dag. Føler at de som spiser brød, spiser for å spise, ikke noe annet. Anonymkode: 3dbb2...e1a 3
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #53 Skrevet 18. april 2023 Har jobbet i utlandet innimellom og det jeg irriterte meg med kjøping av lunsj/spise ute var hvor sinnsykt lang tid sånt tar. Jeg setter mer pris på norsk matpakke/lunsjkultur som gjør at man kommer seg tidlig hjem. Jeg er ikke stor fan av brødskiver, ei heller ungene mine etter å ha gått i barnehage med varm mat. Var litt utfordrende det siste- for ungene var jo ikke gira på middag hjemme og så ekstremt skrubbsultne på kvelden igjen. Anonymkode: 1282f...635
Brunello Skrevet 18. april 2023 #54 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Vet ikke med England, men jeg har jobbet flere år i USA og Canada, og har ALDRI sett noen spise loff, sjokoladekjeks og potetgull til lunsj. Jeg vet vet ikke hvor du har vært og sett dette, men jeg tviler sterkt på at dette er vanlig 😅 Hos oss går det mye i salater, supper eller små varmretter. Samboer pleier å ta med "matpakke" som typisk er en kylling eller tunfisksalat. Spurte henne nå om hun noen gang hadde sett noen spise sjokoladekjeks og potetgull til lunsj, og hun hadde aldri sett noe sånt hun heller. Forsåvidt litt enig med deg, men alle typer brød og bakevarer regnes faktisk alltid som prosessert mat. Hvordan tror du man lager mel..? Ser ikke helt hvorfor det skulle ta lenger tid å spise en salat, suppe eller en liten varmrett heller enn brødskiver. I min gamle jobb i Norge hadde vi både brød, salatbuffet og en varmrett på lunsjrommet, og alle kom til lunsj og gikk igjen til cirka samme tid. Anonymkode: e3508...785 Nå er det slik at alle andre land vi sammenligner oss med i Europa som spiser varm lunsj også har lengre lunsjpause. Når det gjelder HVs nordmenn spiser til lunsj, varierer det ganske mye. Mange spiser varm mat, men vi har ikke kultur for å forlate arbeidsplassen på grunn av kort pause.
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #55 Skrevet 18. april 2023 On 4/14/2023 at 8:33 PM, AnonymBruker said: Pga av en matepakkekultur som har eksistert i 100 år så er nordmenn nå plutselig blitt overvektige? Lur du Anonymkode: b6abe...440 Nå som flesteparten har veldig stillesittende jobber så er ikke matpakke kulturen i Norge helt heldig Anonymkode: cdf02...efc
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #56 Skrevet 18. april 2023 Skulle ønske vi hadde standard rundt 1 time lunsj pause hver dag her i Norge, som de har i mange andre europeiske land. Da får man kanskje i seg noe mer næringsrik mat enn bare brød. Anonymkode: f8fc8...951
AnonymBruker Skrevet 18. april 2023 #57 Skrevet 18. april 2023 AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 15.59): At man spiser brød med pålegg som ikke er altfor dyrt. Mat som gir næring og som ikke er varm. Jeg spiser matpakke på jobben. Er ikke interessert i kjøpe noe mat. Lager min egen mat selv. Varm mat er middagsmat. Anonymkode: 90d0e...5ce Brød er ikke så sunt. Kanskje hjemmebakt, men de har så mye rart i den i butikken. Er heller ikke så kjempeglad i brødmat, men... ...jeg syns det er kjempegodt med matpakke på skitur eller fjelltur, eller om jeg har med hjemmelagd pizza, men så syns jeg det er bedre med salat eller varmmat til lunsj. Anonymkode: 9f84d...a70
Brunhilde Skrevet 19. april 2023 #58 Skrevet 19. april 2023 Brunello skrev (8 timer siden): Nå er det slik at alle andre land vi sammenligner oss med i Europa som spiser varm lunsj også har lengre lunsjpause. Når det gjelder HVs nordmenn spiser til lunsj, varierer det ganske mye. Mange spiser varm mat, men vi har ikke kultur for å forlate arbeidsplassen på grunn av kort pause. Det er jeg enig i, og så er vel forholdsvis mange som har lunsjpause inkludert i arbeidstiden, og da skal man per definisjon være tilgjengelig for arbeidsgiver også da. 1
Ludovica- Skrevet 20. april 2023 #59 Skrevet 20. april 2023 Million skrev (På 18.4.2023 den 16.05): Hva er så stas med en pakke slappe brødskiver og svett ost? Det er veldig typisk norsk at maten man spiser til lunsj skal være så billig som mulig, og derfor helst brød med noe billig pålegg på. Kjøpt på en av billigkjedebutikkene også, helst. Vi skal ikke lenger enn til nabolandet Sverige før man ser en helt annen lunsjkultur. En times lunsjer, for at folk skal rekke å gå ut og kjøpe seg varme retter, spise på lunsjrestauranter, bruke kupongene sine (lunsjmatkuponger). Eller ha med varmmat hjemmefra, laget såkalt "storkok" en gang i uka hjemme, porsjonert ut i matbokser og satt i kjøleskapet, så man bare kan ta med seg en boks pr dag og varme på jobb i microen. Jeg jobbet i en databedrift det siste året jeg bodde i Sverige, og vi var norske, svenske og danske ansatte på kundeservice der. Du kunne plukke ut hvem som var norske med det samme du kom inn i kantinerommet, for det var alltid de norske som satt og gumlet tørre brødskiver med brunost på i lunsjen fra matboksen på bordet. Alle andre satt med tallerkener og bestikk med gryteretter eller kjøttboller og potetmos, eller annen varmmat eller en god pastasalat etc. Må brødskivene være slappe og tørre? Eller osten svett? Brødmaten jeg spiser er hvertfall aldri det. Pleier ha ferskt brød, eller brød jeg rister på jobb. Har pålegg i kjøleskapet på jobb så den er heller aldri svett. Det samme gjelder alle kollegaene mine. 2
Mezzosoprena Skrevet 20. april 2023 #60 Skrevet 20. april 2023 AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 15.59): At man spiser brød med pålegg som ikke er altfor dyrt. Mat som gir næring og som ikke er varm. Jeg spiser matpakke på jobben. Er ikke interessert i kjøpe noe mat. Lager min egen mat selv. Varm mat er middagsmat. Anonymkode: 90d0e...5ce Absolutt ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå