AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #1 Skrevet 14. april 2023 At man spiser brød med pålegg som ikke er altfor dyrt. Mat som gir næring og som ikke er varm. Jeg spiser matpakke på jobben. Er ikke interessert i kjøpe noe mat. Lager min egen mat selv. Varm mat er middagsmat. Anonymkode: 90d0e...5ce 8 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #3 Skrevet 14. april 2023 Jeg liker ikke brødmat i matpakkeform i det hele tatt. På jobben så kjøper jeg heller mat og om jeg skal på en 5 timers skitur så tar jeg heller med meg kjeks enn å smøre niste. Matpakkekulturen vår i Norge er ikke bedre enn varmlunsj-kultur, men jeg setter jo sånn sett pris på hvor enkel den er. Ikke noe forventninger om å lage japansk bento før jobb eller x antall skoler med totalt 50 elever som må utbygges for å få plass til kjøkken og kantine Anonymkode: ac5db...5b6 13
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #4 Skrevet 14. april 2023 Ikke enig. Jeg er ikke glad i brødmat. Spiser salat fra kantina på jobben hver dag. Anonymkode: 024d1...4c1 8
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #5 Skrevet 14. april 2023 Selvfølgelig ikke Anonymkode: f9546...ca0 10
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #6 Skrevet 14. april 2023 Helt uenig. Kunne ikke vært mer uenig. Anonymkode: a3166...cbc 9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #8 Skrevet 14. april 2023 Er ikke så glad i brød, så jeg spiser heller varm mat. Så synes jeg varm mat metter mye lengre. Anonymkode: c277d...ee3 10
Arild37 Skrevet 14. april 2023 #9 Skrevet 14. april 2023 Sånn generelt er den veldig dårlig. Det er dårlig næring i ett par skiver med ost og salami, men er jo noen som lager bra matpakker også, men generelt er det ofte veldig dårlig kvalitet med lite næring. Heldigvis får jeg gratis varmmat på jobb, fordel med å være kokk 10
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #10 Skrevet 14. april 2023 Jeg har ikke spist brødmat annet enn unntaksvis siden tenårene. Jeg synes den norske brødskivekulturen er en forferdelig uting, ensformig, næringsfattig, og generelt elendig. Brød er mat for de som er for late til å lage skikkelig mat. Eller de som er så uinteressert i mat at de kunne tatt seg en pille i stedet om de fikk valget. Livet er for kort til å spise så kjedelig. Anonymkode: 654ea...282 7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #11 Skrevet 14. april 2023 Matpakke med grovt brød, sunt pålegg og litt frukt og grønt er mye sunnere enn de matpakkene med loffsandwich, med liten potetgullpose og sjokoladekjeks som kanskje er vanlig i USA og England. Anonymkode: d6c5c...010 16 2 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #12 Skrevet 14. april 2023 Mange steder som har kantine både på skolen og jobb. Brød hver dag er ikke så sunt, spesielt barn får ofte ikke masse grønnsaker osv som pålegg. Kommer an på brødet, pålegget, og om man har med noe mer ved siden av Matpakke er ikke veldig vanlig i andre europeiske land jeg kjenner godt til. Anonymkode: 39f3f...14c 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #14 Skrevet 14. april 2023 Neitakk. Varmlunch slår matpakka når som helst. Anonymkode: a0404...ada 6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #15 Skrevet 14. april 2023 Jeg syns ikke det er bedre mat med matpakke enn "skikkelig" lunsj, nei. Men jeg har stillesittende jobb og skal jeg spise to middager om dagen er jeg redd for at det blir for mange kalorier. Egentlig foretrekker jeg kald lunsj, som f.eks. salat, men mini-middag vil jeg ikke ha. De fleste jeg kjenner som spiser to middager hver dag kombinert med kontorjobb er tjukke. Anonymkode: 144f4...0ba 7 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #16 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Matpakke med grovt brød, sunt pålegg og litt frukt og grønt er mye sunnere enn de matpakkene med loffsandwich, med liten potetgullpose og sjokoladekjeks som kanskje er vanlig i USA og England. Anonymkode: d6c5c...010 For det er alternativene? Da jeg bodde i England var det et rikt utvalg av spisesteder. Jeg kjøpte meg ofte sashimisalat, grøt med frukt, fish-tacos (lavkalori), hardkokte egg med edamamebønner, og mye annet. Og tilsvarende gjorde også andre kollegaer. Så aldri en "loffsandwich". Jobben tilbyr nå en rikholdig salatbar, hjemmelaget suppe, en sunn varmrett, med mer. Merkelig hvordan nordmenn vet hvordan det er i utlandet basert på hva de ser på TV. Sannheten er dessverre at nordmenn snart er blant de tykkeste i Europa, mye på grunn av matpakkekulturen. Anonymkode: 654ea...282 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #17 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): mye på grunn av matpakkekulturen 😂 Anonymkode: d6c5c...010 10 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #18 Skrevet 14. april 2023 Jeg ser ikke at noe er universelt bedre enn noe annet. For egen del liker jeg matpakka mi. Den har jeg kontroll på. Den inneholder noe jeg spiser, i passe mengde, og kan på en krise-dag spises ved pulten eller i et møte. Men noen dager blir den jo fryktelig kjedelig og ensformig, og da kan det være fint å ha tilgang på kantinemat eller annet og spise noe mer spennende som avveksling. Jeg liker altså at jeg har valget. Og det er jo ikke slik at matpakka mi nødvendigvis er så mye bedre ernæringsmessig enn en salat eller suppe på jobb. Kanskje er annen varmmat på jobb også ernæringsmessig bra. Det kommer jo an på hva som tilbys. Norsk matpakkekultur er ikke for alle. Og den er (heldigvis) også i endring. Det er ikke lengre slik at matpakke er ensbetydende med tørt brød, smør, ost eller kjøttpålegg og kanskje en liten agurk eller tomat på. Matpakke kan også være middagsrester, eller salat, eller noe som kan varmes opp. Eller en blanding av brødmat, grønnsaker og meieriprodukter. Hva med å la andre bedømme selv hva som passer dem, og selv gjøre det som passer deg? Anonymkode: 47fa1...8fe 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #19 Skrevet 14. april 2023 Helt uenig. Og synes det er latterlig at mange i Norge mener at varm mat automatisk betyr "middag". Anonymkode: 7655f...34e 10 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #20 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): For det er alternativene? Da jeg bodde i England var det et rikt utvalg av spisesteder. Jeg kjøpte meg ofte sashimisalat, grøt med frukt, fish-tacos (lavkalori), hardkokte egg med edamamebønner, og mye annet. Og tilsvarende gjorde også andre kollegaer. Så aldri en "loffsandwich". Jobben tilbyr nå en rikholdig salatbar, hjemmelaget suppe, en sunn varmrett, med mer. Merkelig hvordan nordmenn vet hvordan det er i utlandet basert på hva de ser på TV. Sannheten er dessverre at nordmenn snart er blant de tykkeste i Europa, mye på grunn av matpakkekulturen. Anonymkode: 654ea...282 Pga av en matepakkekultur som har eksistert i 100 år så er nordmenn nå plutselig blitt overvektige? Lur du Anonymkode: b6abe...440 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå