Gå til innhold

Ut mot dialektsnakkende korrespondent

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han  har jo et poeng. Alle norske dialekter er ikke like enkle å forstå, særlig  for de som ikke har norsk som førstespråk, og som allmennkringkaster har de et ekstra ansvar for å kommunisere klart og forståelig for alle, særlig  når det handler om nyhetssendinger.

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt enig i dette. Både når det gjelder språk og det å tekkes ungdommen. 

”Han snakker en dialekt som er spesiell inntil det ubegripelige. Spørreordene i hans verden er kven, kessen, kesst og keffer. Hyggelig for folk i bygda når han sier det, vil jeg tro. Men hva med resten av nasjonens seere og lyttere?”

”Sannheten var vel at NRK mer eller mindre bevisstløst hadde bukket under for en kommersiell trendtenkning og sklidd sidelengs inn i en hjernedød markedspsykose.”

Spot on
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2023/04/14/195916172/tidligere-nrk-profil-christian-borch-hardt-ut-mot-nrk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kollega som flyttet til Norge da hun var 17 år, og hun snakker tilnærmet perfekt norsk. Hun har et godt ordforråd, og jeg tenker sjelden over at hun opprinnelig er utenlandsk. Men i pausene har det ved et par tilfeller vært snakk om nettopp denne korrespondents dialekt, og min kollega sier at hun ikke forstår ett kvekk av hva han sier og hun bytter kanal når han er på.  
Så jeg tenker at når selv innvandrere som snakker tilnærmet perfekt norsk ikke forstår hva som blir sagt, og dermed velger bort Dagsrevyen, så er det et stort problem for samfunnet. NRK er vår allmennkringkaster og har et stort samfunnsansvar for å gi informasjon til hele befolkningen. Men NRK velger altså å diskriminere en stor andel av befolkningen for å glede en liten håndfull dialekttilhengere. 

Anonymkode: a2ebf...f72

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Dersom dere virkelig synes det er så vanskelig å forstå andre dialekter, kan dere vel bare slå på tekstingen? 

Anonymkode: a0b6a...17a

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har en kollega som flyttet til Norge da hun var 17 år, og hun snakker tilnærmet perfekt norsk. Hun har et godt ordforråd, og jeg tenker sjelden over at hun opprinnelig er utenlandsk. Men i pausene har det ved et par tilfeller vært snakk om nettopp denne korrespondents dialekt, og min kollega sier at hun ikke forstår ett kvekk av hva han sier og hun bytter kanal når han er på.  
Så jeg tenker at når selv innvandrere som snakker tilnærmet perfekt norsk ikke forstår hva som blir sagt, og dermed velger bort Dagsrevyen, så er det et stort problem for samfunnet. NRK er vår allmennkringkaster og har et stort samfunnsansvar for å gi informasjon til hele befolkningen. Men NRK velger altså å diskriminere en stor andel av befolkningen for å glede en liten håndfull dialekttilhengere. 

Anonymkode: a2ebf...f72

Nrk har vel ikke hatt noen rolle som allmennkringkaster og folkeoppdrager på flere tiår? Det forstår man bare ved å se på programmet deres (Koss til kvelds, Lindmo, Mesternes mester, Maskorama, Eit feitt liv, Charter-Svein og Lothepus i debatt om Corona!).
Og nei, det er ikke noe samfunnsproblem at ikke hele befolkningen ser på Dagsrevyen, og forstår hvert eneste ord. Vi finner enkelt frem til nyheter selv, og behøver ikke Nrk til å formidle sannheten. Jeg ser sjelden på Nrk lenger, men slik jeg husker det består Dagsrevyen av cirka én utenrikssak, to nyheter fra Norge, en gladsak, litt kjendisnytt og promotering av egne programmer, uforholdsmessig mye sport og «nyheter» som passer bedre på «Norge Rundt. Det klarer jeg meg fint uten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tullete. Alle vet hva koffor, kvem og kor betyr 

Anonymkode: 4c516...528

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man blir jo ikke bedre til å forstå dialektene i Norge om man aldri skal høre dem heller da. Har en mistanke om at det er mest folk i fra østlandet som klager på dette.. En kan ikke gjøre alle fornøyde uansett. Ser ikke noe problem i at Nrk byr på dialekter fra alle deler av Norge ikke bare i hovedsak østlandsk.

Anonymkode: 67cb1...22b

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det at noen ikke klarer å forstå denne mannen betyr bare at vi trenger MER dialekt på TV.

Anonymkode: 475ef...5f7

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som en snobbete gretten gubbe fra Oslos beste vestkant

Anonymkode: 1fbd1...b3f

• Liker 2
Skrevet

Enig med Borch her👍

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis han kan si kven, kessen og keffer på tv. Så kan vel jeg bruke "why" " og "who" om jeg vil?

Why er det viktig at Nrk er statsfinansiert? Who har spist opp skyllingen min?

Ingen kan si noe på det. For det finnes ingen regler for talemåte i norge. Alt er norsk, walla.

Anonymkode: 2d8f6...6a2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Tullete. Alle vet hva koffor, kvem og kor betyr 

Anonymkode: 4c516...528

Og kessen?

Anonymkode: a847a...17f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Like ille med nynorsk. På jobben har vi nynorskfanatikere som publiserer saker på nynorsk på intranettet. 

Anonymkode: 5f4a0...bea

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Helt enig. Like ille med nynorsk. På jobben har vi nynorskfanatikere som publiserer saker på nynorsk på intranettet. 

Anonymkode: 5f4a0...bea

Da antar jeg at du ikke har norsk som morsmål. Ellers er det veldig rart om du har problemer med å lese nynorsk. 
Jeg kommer fra en bokmål-kommune, men leser nynorsk like lett som bokmål. Som regel tenker jeg ikke en gang over hvilken målform en tekst er skrevet på. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Typisk gamle vestkantpripper å klage på andres språk. Alle andre må høre det grufulle vestkantmålet i tide og utide, så det er på sin plass at de også må høre hvordan folk fra mindre konforme steder høres ut. Dialektbruk er bare bra, og det verste jeg vet er folk som knoter eller slår om bare de flytter på seg. Snakker om pretensiøst.

Anonymkode: b4a0a...dc7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad jeg har nynorsk som hovedmål og er såpass intelligent at jeg skjønner mye mye mer enn østlandsk. Tenk så jævlig kjedelig om alle snakket likt. Grøss! Det vil ikke skje, selv i NRK. 

Anonymkode: c7afe...2ed

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...