AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #1 Skrevet 14. april 2023 Soverom: Vi har fire soverom, to av de er mot vei, og bråker for mye til barna. Vi skal derfor bytte og ta et av de nå. (Det andre blir en liten tv-stue/gjesterom) De to andre rommene er 12 kvadrat og 20 kvadrat. Det største kan lett deles opp, har allerede to vinduer, og begge kan få inn lettvegg eller lignende hvis nødvendig. Barna: To tette av samme kjønn, med fryktelig mye søskenkrangling. Lot de ha hvert sitt rom med hver sine leker (de bråkete rommene). Eldste liker godt å trekke seg tilbake for lek/ro, og har ønsket å ha med venner hjem mer, trives nok godt med privatliv på eget rom, på dagtid. Yngste vil ikke leke alene eller på eget rom. Yngste trenger MYE støtte for å sovne alene, men nyter å sove uforstyrret i egen seng hele natten. Eldste er lett å legge, men føler seg nok litt alene når yngste krever mye. Vil derfor helst ligge på madrass på rommet til yngste eller oppi samme seng. Eldste kommer nesten alltid inn i sengen vår i løpet av natten. Yngste nesten aldri. Yngste sover tungt, eldste sover lett. Vi er ofte en voksen alene ved leggetid (pga jobb), og da er det nesten umulig å legge de på hvert sitt rom. Eldste vil snakke og kose, mens yngste trenger hjelp for å falle til ro. Er vi begge hjemme legger vi hvert vårt barn. Det er ikke mulig å legge de til forskjellige tider hvis det kun er en voksen hjemme. Yngste finner på altfor mye tull hvis uten tilsyn (hvis vi hadde lagt eldste først), og samtidig bruker yngste så mye tid på legging at eldste kan ikke vente våken. Bytte til samme rom igjen? Ha et soverom og et lekerom? Ha to senger for å faktisk variere når vi er to og ikke? Ha kjempestort soverom med skillevegg, men på en måte felles? Lite soverom med skillevegg? Stort soverom og innebyggede senger langs veggen så de ikke ser hverandre? Føles som et puslespill, kom gjerne med forslag! 😅 #luksusproblem Anonymkode: 0387f...1d4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #2 Skrevet 14. april 2023 Hvor store er de? Jeg ville definitivt hatt ett rom til hvert barn, for å unngå krangling på dagtid (om besøk, leker, hva som tilhører hvem, etc). Men for å få lagt dem om kvelden når du er alene med dem - mitt triks når jeg er alene med barna er å legge begge to (3 og 4 år) i min seng, på hver sin side av meg, og lese til de sovner, for så å bære dem til riktig seng. Da er det ingen som føler de ikke får nok oppmerksomhet om kvelden. Kan det fungere? Anonymkode: 95208...c40 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #3 Skrevet 14. april 2023 kan bare fortelle min egen erfaring, mine hadde et felles soverom og et lekerom, det endte opp da eldste ble 6 år og begynte på skolen, da ønsket han sitt eget rom veldig sterkt, og ville ikke ha lillesøster på rommet sitt. Pluss, da han begynte på skolen, begynte leggetid å skli hva hverandre, han ønsket å kunne ligge å lese litt i senga før søvn. jeg legger ikke barna på den måten at jeg sitter på rommene til de. Vel, ihvertfall ikke nå når de er 6 og 8, men heller ikke før. Jeg sitter på rommet mitt som er rett ved, og hvis de trenger noe, de roper eller kommer. Noe de gjorde også veldig mye før men nesten ingenting nå Anonymkode: 745a5...633
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #4 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor store er de? Jeg ville definitivt hatt ett rom til hvert barn, for å unngå krangling på dagtid (om besøk, leker, hva som tilhører hvem, etc). Men for å få lagt dem om kvelden når du er alene med dem - mitt triks når jeg er alene med barna er å legge begge to (3 og 4 år) i min seng, på hver sin side av meg, og lese til de sovner, for så å bære dem til riktig seng. Da er det ingen som føler de ikke får nok oppmerksomhet om kvelden. Kan det fungere? Anonymkode: 95208...c40 Samme alder som dine! Og ja, jeg gjør det, men de er så tunge å flytte på 😅 Og så er det så mye styr når de kan baske og herje. Tar så lang tid å falle til ro. De gangene jeg legger de på rommet til yngste og eldste blir med på madrass går det så mye bedre, og jeg slipper at eldste våkner ved flytting. Og så er det myyyye flytting av dyner og puter hele tiden, alle har sine favoritter, og skrekk og gru om den ene fikk Peppa-dyne uten at den andre fikk det, eller at den ene ikke fikk egen dyne. Drømmer om enklere løsninger 🙈 Og siden de uansett skal ha nye rom nå er det jo mulig å vurdere igjen. Anonymkode: 0387f...1d4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #5 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): kan bare fortelle min egen erfaring, mine hadde et felles soverom og et lekerom, det endte opp da eldste ble 6 år og begynte på skolen, da ønsket han sitt eget rom veldig sterkt, og ville ikke ha lillesøster på rommet sitt. Pluss, da han begynte på skolen, begynte leggetid å skli hva hverandre, han ønsket å kunne ligge å lese litt i senga før søvn. jeg legger ikke barna på den måten at jeg sitter på rommene til de. Vel, ihvertfall ikke nå når de er 6 og 8, men heller ikke før. Jeg sitter på rommet mitt som er rett ved, og hvis de trenger noe, de roper eller kommer. Noe de gjorde også veldig mye før men nesten ingenting nå Anonymkode: 745a5...633 Jeg har også gjort det før, altså trent på at jeg ikke ligger med de, og på de to eldste har det fungert fint (har en til som er enda eldre, men han har rom i annen etasje). Men yngste, der må det være fysisk støtte for å sovne. Veldig uro, veldig armer og bein, vekker seg selv osv. Trodde jeg nailet det med legging helt til jeg fikk et barn som var helt ulikt de to første 🙈😅 Men takk for kommentar om eget rom! Jeg tror også at den eldste her trenger det snart. Og har jo sett gleden av å lukke døra på rommet sitt og være i fred. Men kan jo eventuelt gi de hvert sitt egne lekerom? Og så ha et lite rom med kun senger på? Eldste er mer kveldstrøtt enn yngste, men er ekstremt bevisst på hvem som er eldst 😆 Anonymkode: 0387f...1d4
Arkana Skrevet 14. april 2023 #6 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men kan jo eventuelt gi de hvert sitt egne lekerom? Og så ha et lite rom med kun senger på? Anonymkode: 0387f...1d4 Dette ville jeg gjort.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #7 Skrevet 14. april 2023 Vi har det rimelig likt med våre to på 3 og 4. Her har vi endt med at de har hvert sitt rom, og den yngste har en seng som kan trekkes ut til dobbeltseng. De velger ofte å legge seg sammen der. Og så ligger jeg mellom dem i den sengen når jeg legger dem. Her krangler de egentlig ikke så mye, men utfordringen er at de holder hverandre våkne/begynner å leke om jeg går ut. Og at vi også har en som bruker tid på å sovne, og en som er veldig kveldstrøtt. Så det hender også jeg bestemmer at de skal sove på hvert sitt rom. Da hjelper det gjerne at jeg sier til eldste, som sovner greit på eget rom uten at jeg er der, men blir sjalu, at jeg bærer henne inn til meg når jeg skal legge meg. Det er jo tungt igjen da, men jeg slipper unna med å flytte på bare én av dem i hvert fall. Anonymkode: e498b...913
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #8 Skrevet 14. april 2023 Mine er to år mellom - gutt eldst og jente yngst. De delte rom i flere lange perioder på natten, men yngste hadde eget rom som ble lekt i, men i perioder ikke så mye sovet i. Det er to år i mellom de og da yngste var ferdig med sprinkelseng var det greit å kun ha ett rom hvor de skulle sove sammen. Da hadde de en 120 køyeseng. Noen ganger lå begge to nede - ofte lå eldste oppe. Vi flyttet og de fikk fortsatt hvert sitt rom, men yngste ville ha selskap - så det var et langt stykke opp på barneskolen for begge at de fikk hvert sitt rom igjen. Eldste hadde spillrom utenfor så rommet ble kun brukt til soving og ikke leking. De kranglet litt og det var koselig å ligge mellom de når de skulle sove - ingen klaget på at den andre fikk mer oppmerksomhet og yngste følte seg ikke alene. Kom ofte inn til oss i de periodene hun ville sove alene på rommet. Periodevis ville begge sovne i vår seng - da "bar" vi de inn i sengene sine, når de bli eldre så gikk de i søvne mens vi styrte de inn i sengen. De våknet ikke ordentlig av å bli forflyttet. Jeg syntes sånn i ettertid de periodene de hadde vært sitt rom - i hver sin etasje var de mest slitsomme perioden - spesielt når jeg var alene med de. Anonymkode: 7b9d4...1c3
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #9 Skrevet 15. april 2023 Hos oss hadde de hver sitt rom, men sov inne på eldste sitt soverom likevel. En madrass som kunne dyttes inn under senga på dagtid (sånn 160 str elns). Jeg leste for dem til yngste hadde sovna. Så satt jeg med dem til eldste også sovna. Når eldste ga uttrykk for at hun ikke lenger ønsket å sove sammen med søsteren sin så var det hun som måtte sovne aleine. Da leste vi litt i stua først og så la de seg. Anonymkode: 022f6...c19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå