AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #1 Skrevet 14. april 2023 Når covid kom og det ble mindre treninger med fotballen så begynte sønnen min å trene på treningssenter. Dette har vært veldig positivt for ham og han trives kjempegodt. Han er selv veldig fornøyd med resultatene treningen har gitt ham og som type har han alltid hatt mye selvdisiplin. Dette har gjort meg litt bekymret i det siste, spesielt med tanke på kroppsfokus og kosthold. Han har i flere måneder prøvd å gå opp i vekt og bygge muskler, men har hele tiden spist veldig sunt. ( kylling, egg, brokkoli, avocado, ris..) Men nå vil han ned i vekt slik at fettprosenten blir lavere og musklene dermed vil komme bedre frem. Han spiser nå ca. 3000 kalorier til dagen . Han er høy og trener ca. fire-fem ganger i uka. Han spiser sunt, men etter min mening for lite. Jeg prøver hele tiden å påvirke ham til å gi litt slipp på dette, men han er fast bestemt på å gjennomføre dette før sommeren. Er selvfølgelig redd han skal utvikle en spiseforstyrrelse. Resten av familien er helt avslappet i forhold til vekt, trening, kalorier, og ingen av oss har noensinne veid maten vi spiser. Dette har han ikke blitt påvirket til hjemme. Usikker på hva vi skal gjøre. Håper noen kan komme med noen gode råd.. Jeg mistenker ikke sterioder. Tror ikke han er typen til å ta det, men han er også i generelt godt humør og veldig avbalensert. klarer seg fint på skolen. Han kan også ta pauser fra kosthold-regimet sitt i ferier og evt dersom jeg lager ekstra god mat. ( Noe jeg gjør spesielt mye nå for tiden) Er dette et vanlig problem, eller har jeg grunn til å være bekymret. Anonymkode: e039f...224
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #2 Skrevet 14. april 2023 Varsellamper lyser her ja. Hvor gammel er han? Anonymkode: 90e82...c31 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #3 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Men nå vil han ned i vekt slik at fettprosenten blir lavere og musklene dermed vil komme bedre frem. Han spiser nå ca. 3000 kalorier til dagen . Han er høy og trener ca. fire-fem ganger i uka. Han spiser sunt, men etter min mening for lite. Tar for gitt at han er eldre enn 16 år. Her i huset har vi en gutt som har trent mye siden han ble 15, han har ligget i høyt kalorioverskudd de siste par årene og nå deffer han for å få fram muskler til sommeren. Akkurat som jeg gjør hver vinter og sommer og jeg er over 50. Så lenge de spiser sunt og trener, ser jeg overhodet ikke noe problemer med dette. Anonymkode: 5942c...3b1 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #4 Skrevet 14. april 2023 Ser ikke noe problematisk med dette i utgangspunktet. En sunn gutt som tar vare på og bryr seg om egen helse og utseende. Anonymkode: 779bf...7b6 2 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #5 Skrevet 14. april 2023 Min sønn på 19 gjør det samme. Kuttet ut usunt og spiser proteiner. McDonalds av og til med registrer all mat. Han har hatt veldig fremgang og det syntes godt. Hadde ikke trodd han var såpass disiplinert, men han holder det gående. Har selvfølgelig tenkt på dopingspøkelset men tror vi hadde merket det håper han ikke er så dum. Litt bekymret er jeg selvfølgelig men heldigvis har vi en god dialog og vi har bra kontroll over hvem han omgåes ol. Håper bare vi ikke er naive... Anonymkode: f7680...d85
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #6 Skrevet 14. april 2023 3000 kcsl høres da virkelig ikke bekymringsverdig lite ut? Skjønner virkelig ikke behovet ditt for å sabotere for ham med å «lage spesielt ofte ekstra god mat for tiden» Anonymkode: 3c658...9c7 1 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #7 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Varsellamper lyser her ja. Hvor gammel er han? Anonymkode: 90e82...c31 Han er 17 år. Anonymkode: e039f...224
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #8 Skrevet 14. april 2023 Så i dagens samfunn, hvor 7 av 10 er overvektige, og inntaket av sukker og junkfood er skyhøyt. Så er du redd fordi sønnen din spiser sunn mat og trener??? Du mener han bør spise sukker og junk i tillegg, hvis ikke blir man spiseforstyrret?? Hvorfor er det spiseforstyrret å.spise sunt? Det er spiseforstyrret (og idioti!) å mene at ett menneske bør dytte gift i kroppen. Når ble det en sykdom å IKKE spise dritt?? Anonymkode: 3f36c...43e 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #9 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 3000 kcsl høres da virkelig ikke bekymringsverdig lite ut? Skjønner virkelig ikke behovet ditt for å sabotere for ham med å «lage spesielt ofte ekstra god mat for tiden» Anonymkode: 3c658...9c7 Det sier han også. Men det handler vel om at jeg blir litt bekymret over det rigide kostholdet og snakket om å nå en viss prosent kroppsfett. Er redd det skal ta over og at han skal utvikle et spiseforstyrrelse. Jeg tester ham kanskje litt ved å se at han kan bryte mønsteret innimellom. Jeg har selv aldri vært vant med at folk veier maten eller teller kalorier. Anonymkode: e039f...224
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #10 Skrevet 14. april 2023 3000 kcal høres ikke lite ut i mine ører. Høres ut som han har god kontroll 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det sier han også. Men det handler vel om at jeg blir litt bekymret over det rigide kostholdet og snakket om å nå en viss prosent kroppsfett. Er redd det skal ta over og at han skal utvikle et spiseforstyrrelse. Jeg tester ham kanskje litt ved å se at han kan bryte mønsteret innimellom. Jeg har selv aldri vært vant med at folk veier maten eller teller kalorier. Anonymkode: e039f...224 Jeg kan gjøre det samme uten at det er sykelig. Jeg føler ikke behov for å gjøre det, men syntes det er veldig givende i perioder og liker å se fremgang i muskler osv. Men samtidig føler jeg ikke at det er fælt når jeg fikk sykdom som varte i 3mnd uten at jeg fikk trent. Det går fint an å ha kosthold og trening som hobby uten at det går utover psyken. Han spiser mye, så han er jo ikke redd for mat heller. Anonymkode: 92b9f...98e
Exinferis Skrevet 14. april 2023 #11 Skrevet 14. april 2023 For å sitere Per Inge Torkelsen: Gje ungdommen ei flaska brennevin før idretten tar de. Om du skal bekymre deg for sunt kosthold og mye trening også, så tror jeg muligens du bekymrer deg litt for mye?
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #12 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så i dagens samfunn, hvor 7 av 10 er overvektige, og inntaket av sukker og junkfood er skyhøyt. Så er du redd fordi sønnen din spiser sunn mat og trener??? Du mener han bør spise sukker og junk i tillegg, hvis ikke blir man spiseforstyrret?? Hvorfor er det spiseforstyrret å.spise sunt? Det er spiseforstyrret (og idioti!) å mene at ett menneske bør dytte gift i kroppen. Når ble det en sykdom å IKKE spise dritt?? Anonymkode: 3f36c...43e Skjønner tanken og jeg er selvfølgelig glad for at sønnen min spiser sunt og trener. Men ønsker ikke at det skal bli tvangsmessig. Det er forskjell på å spise sunt og unngå sukker, og ikke kunne spise noe man ikke har veid. grunnen til at jeg er så usikker på dette er jo at jeg vet at det er bra, men samtidig må det ikke vippe over til å bli ekstremt heller. Anonymkode: e039f...224
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #13 Skrevet 14. april 2023 Exinferis skrev (6 minutter siden): For å sitere Per Inge Torkelsen: Gje ungdommen ei flaska brennevin før idretten tar de. Om du skal bekymre deg for sunt kosthold og mye trening også, så tror jeg muligens du bekymrer deg litt for mye? Håper du har rett Anonymkode: e039f...224
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå