AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #1 Skrevet 14. april 2023 Trapper ned en sykmelding, og vil egentlig tilbake i 100% jobb. Men legen mener jeg bør avvente. Hvordan blir det om jeg etter 6 mnd sykmelding går tilbake i 100% jobb? Tar det lang tid før jeg kan bruke egenmelding igjen? Og ev hvor lang tid må det ta før man kan ta ut ny sykmelding? Var en venninne som snakket om 26 uker, mellom sykmeldingene. Stemmer dette? Anonymkode: 56905...bb9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #2 Skrevet 14. april 2023 Har du vært sykemeldt i 52 uker så er der 26uker i til neste sykemelding kan taes ut. Egenmelding kan brukes med 1 gang. Anonymkode: 6726f...d05 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #3 Skrevet 14. april 2023 Egenmelding etter 16 dager. Ny sykemelding er det ingen grense på, men det tar 26 uker før du ‘nullstiller’ og har mulighet for 52 uker sykemelding igjeb Anonymkode: 609be...081 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #4 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du vært sykemeldt i 52 uker så er der 26uker i til neste sykemelding kan taes ut. Egenmelding kan brukes med 1 gang. Anonymkode: 6726f...d05 Takk for svar! Sikker på dette med egenmelding? Anonymkode: 56905...bb9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #5 Skrevet 14. april 2023 Det må gå 16 dager før du kan bruke egenmelding etter en sykemelding (eller egenmelding for den saks skyld). Man kan være sykemeldt i maks 52 uker, uansett i hvor stor prosent. Etter det har gått 52 uker må du vente i 26 uker før du har rett på sykepenger igjen. De 16 dagene arbeidsgiver må betale gjelder ikke for de 26 ukene. Så om du har vært sykemeldt i et halvt år så kan du når som helst bli sykemeldt på nytt, men da ikke mer enn at det tilsammen blir 52 uker, om det ikke har gått 26 uker mellom sykemeldingene. Det er en periode på tre år at denne perioden telles. Så fort du har jobbet i 26 uker så nullstilles dette. Anonymkode: 44cca...2c1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #6 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Egenmelding etter 16 dager. Ny sykemelding er det ingen grense på, men det tar 26 uker før du ‘nullstiller’ og har mulighet for 52 uker sykemelding igjeb Anonymkode: 609be...081 Så da er det ikke krise å stoppe sykmelding? Venninnen min var veldig opptatt av at jeg burde bruke hele sykmeldingsperioden, og at jeg også burde være sykmeldt gjennom ferien. (Hun har litt mer erfaring). Jeg tenker at det kan være like lurt å komme i gang igjen, nå som kroppen føles bra og jeg har et motiverende prosjekt foran meg på jobben. Men ble litt redd for å tabbe meg ut, om jeg plutselig skulle få flere plager, og da ikke kunne ta ny sykmelding. Anonymkode: 56905...bb9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #7 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for svar! Sikker på dette med egenmelding? Anonymkode: 56905...bb9 Ja, på min jobb i såfall. Ingen karantene etter sykemelding. Men kan ha noe med tariffavtale å gjøre, så skal ikkw være sikker. Anonymkode: 6726f...d05
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #8 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Så da er det ikke krise å stoppe sykmelding? Venninnen min var veldig opptatt av at jeg burde bruke hele sykmeldingsperioden, og at jeg også burde være sykmeldt gjennom ferien. (Hun har litt mer erfaring). Jeg tenker at det kan være like lurt å komme i gang igjen, nå som kroppen føles bra og jeg har et motiverende prosjekt foran meg på jobben. Men ble litt redd for å tabbe meg ut, om jeg plutselig skulle få flere plager, og da ikke kunne ta ny sykmelding. Anonymkode: 56905...bb9 Det er veldig dumt å bruke opp ukene med sykemeldingsrettigheter dersom du ikke må. Tenk om du ramler og brekker en fot når du tar brukt opp rettighetene dine? Poenget er at man er sykemeldt så lenge som nødvendig, men ikke lengre. Og hva er årsaken til at hun mener du bør være sykemeldt igjennom ferien? Dersom du kan jobbe (noe), så nør du jobbe (noe). Så den erfaringa til venninna di er veldig lite verdt. Idiotiske råd hun gir deg, faktisk. Anonymkode: 609be...081 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #9 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Det må gå 16 dager før du kan bruke egenmelding etter en sykemelding (eller egenmelding for den saks skyld). Man kan være sykemeldt i maks 52 uker, uansett i hvor stor prosent. Etter det har gått 52 uker må du vente i 26 uker før du har rett på sykepenger igjen. De 16 dagene arbeidsgiver må betale gjelder ikke for de 26 ukene. Så om du har vært sykemeldt i et halvt år så kan du når som helst bli sykemeldt på nytt, men da ikke mer enn at det tilsammen blir 52 uker, om det ikke har gått 26 uker mellom sykemeldingene. Det er en periode på tre år at denne perioden telles. Så fort du har jobbet i 26 uker så nullstilles dette. Anonymkode: 44cca...2c1 Hvordan regnes gradert sykmelding? Teller man enkeltdager som til sammen blir 52 uker? Anonymkode: 777df...7e7
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #10 Skrevet 14. april 2023 Gradert sykmelding regnes ut på ukesbasis i min jobb. Tar bort oppgaver tilsvarende prosenten, men betyr ikke nødvendigvis at tilstedeværelsen er like lav som sykmeldingen. Anonymkode: 56905...bb9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #11 Skrevet 14. april 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan regnes gradert sykmelding? Teller man enkeltdager som til sammen blir 52 uker? Anonymkode: 777df...7e7 Jeg er for tiden gradert sykemelding, og det teller på akkurat lik linje som da jeg var 100% sykemeldt. Anonymkode: d8718...894
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #12 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvordan regnes gradert sykmelding? Teller man enkeltdager som til sammen blir 52 uker? Anonymkode: 777df...7e7 En uke med sykemelding regnes som en uke av 52 mulige, uansett sykemeldingsgrad. Så det er Max 52 uker, uansett om du er 100% eller 20% sykemeldt Anonymkode: 609be...081 1
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #13 Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 14.36): Så da er det ikke krise å stoppe sykmelding? Venninnen min var veldig opptatt av at jeg burde bruke hele sykmeldingsperioden, og at jeg også burde være sykmeldt gjennom ferien. (Hun har litt mer erfaring). Jeg tenker at det kan være like lurt å komme i gang igjen, nå som kroppen føles bra og jeg har et motiverende prosjekt foran meg på jobben. Men ble litt redd for å tabbe meg ut, om jeg plutselig skulle få flere plager, og da ikke kunne ta ny sykmelding. Anonymkode: 56905...bb9 Om du er sykmeldt 100% gjennom ferien, så får du nye ferieuker. Dette gjelder ikke om du er gradert sykmeldt. Anonymkode: 33f40...51e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå