Gå til innhold

Hvor mye er okay å betale for puddelmix-blandingene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser at det er mange navn og de fleste har noe med «poo» i seg.

Likevel ser det ut som om flere oppdrettere av disse mixene går ordentlig inn for å bruke friske voksne, tar Rtg, følger en slags stamtavle osv.

Vet jo at det koster endel både tid og penger å ha valpekull, og når de små hundene feks bare får 2-4 valper så syntes jeg ikke 25.000kr er helt vilt faktisk…

Hva tenker dere?

Anonymkode: 8614d...080

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

tenker at de fleste er useriøse og ønsker tjene penger samt tvinge denne miksen sin inn i en slags "rasestandard" 

Anonymkode: f16a0...229

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg syns egentlig alle hunder (og andre dyr) burde koste litt men ha en maxpris og så burde det heller komme krav til og  skolering av eiere og oppdrettere.. 

Anonymkode: f16a0...229

Skrevet

Valpene er verdt det markedet er villig til å betale for dem. Så enkelt, så vanskelig.

Jeg er absolutt for at dyr skal koste penger. Alle dyr.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ser at det er mange navn og de fleste har noe med «poo» i seg.

Likevel ser det ut som om flere oppdrettere av disse mixene går ordentlig inn for å bruke friske voksne, tar Rtg, følger en slags stamtavle osv.

Vet jo at det koster endel både tid og penger å ha valpekull, og når de små hundene feks bare får 2-4 valper så syntes jeg ikke 25.000kr er helt vilt faktisk…

Hva tenker dere?

Anonymkode: 8614d...080

Jeg syns jeg i liten grad ser at de går inn for friske, voksne hunder, sjekker helsestatus eller noe som helst, jeg. 

Jeg har puddel selv, som jeg betalte 23 000 for. Tenker det er en passe pris. For dverg og toy bør nok prisen være høyere, da de gjerne har færre per kull. 

Med tanke på det jeg ser av puddelblandinger, så ville jeg betalt null, for jeg aner ingenting om helse, gemytt og pels. 

Anonymkode: b10a5...150

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ser vel sjelden at oppdrettere av disse mixene tar noen helsesjekk annet enn årlig vaksinering av foreldredyrene. Lite sjekk av HD, øyelysning etc å spore ja. De har liksom høy tro på at sykdommer og problemer bare avles vekk på magisk vis og alle avkom blir friske, sunne og sterke mentalt. 

Ofte er jo disse mixene priset høyere enn raserene valper med stamtavle, det synes jeg er feil. Halv pris av rasehunder hadde vært mer enn nok faktisk. 

Anonymkode: f67ab...204

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

En renraset puddel, med alle forfedre helsetestet osv, koster ca 25.000.

Ville ikke betalt like mye for blanding. 

(selv om jeg elsker blandinger like mye) 

Anonymkode: 41391...cc7

AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva tenker dere?

Hvorfor ikke kjøpe puddel istedet for blandingshund som  har usikre egenskaper?

Anonymkode: ab722...476

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Veterinærutgifter på hund har blitt ekstremt dyrt de siste årene, så det koster mye å ha kull. Jo mer man helsetester, jo dyrere blir det. Blandingshunder testes lite og bør derfor være billigere, men "oppdretter" har fortsatt utgifter ifb med kullet. Jeg hadde max betalt 20 000 for en puddelblanding.

Anonymkode: 5b86c...ae9

AnonymBruker
Skrevet

Etterspørsel styrer pris dessverre. Skjønner ikke at denne typen avl er blitt så populært - med unntak av ren profitt da… Kjøper bryr seg neppe om helse til foreldredyr, eller hvilke helseutfordringer som kan oppstå ved ulike type raseblandinger. Et kjapt søk på finn viser at prisen for desse «poo» hundene er 30-40 000kr, alt for mye…. 

Anonymkode: 9ce51...729

AnonymBruker
Skrevet
Sirah skrev (9 timer siden):

Valpene er verdt det markedet er villig til å betale for dem. Så enkelt, så vanskelig.

Jeg er absolutt for at dyr skal koste penger. Alle dyr.

Enig. Men hvor mye snakker du om?

Anonymkode: 5c12f...c3a

Skrevet (endret)

Synes ikke man skal betale så mye mer enn at oppdretter går i null.

Det er så mye uansvarlig avl på puddelblandinger, likevel skryter de av hvor friske de er og at de elsker alt og alle. Har jobbet i dyrebutikk i en del år, og mange av dem biter etter eierne i ung alder (ikke søt valpebiting, men ikke rør meg biting). For ikke å snakke om at mange utvikler allergier, vet om valper som har blitt avlivet ved 12 uker pga alvorlig allergi. Hele blandingsavlen er tragisk, rett og slett. Og når de sier at foreldrene er friske så har de fleste ikke tatt helsetester en gang. 

Styr unna er mitt råd!

Endret av Kira123
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor ikke kjøpe puddel istedet for blandingshund som  har usikre egenskaper?

Anonymkode: ab722...476

Kunne ikke sagt meg mer enig!

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig. Men hvor mye snakker du om?

Anonymkode: 5c12f...c3a

Det blir litt som å svare på: Hva koster en bil, føler jeg.

For en hund som passer perfekt til mine kriterier og mitt bruk er jeg villig til å betale mye mer enn for en som kanskje bare oppfyller halvparten. Personlig kunne jeg betalt mye for en type border collie/hund med lignende egenskaper, men ikke stort for en husky eller noe i den gaten. For en annen person vil dette kanskje være omvendt. 

Men dette er et generelt svar. Når det kommer til en puddelblanding ville jeg ikke betalt mer enn kanskje 10.000kr da dette er en hund helt uten interesse for meg. Men markedet bestemmer prisen og disse hundene er latterlig dyre fordi folk betaler det «oppdretter» vil ha 🤷‍♀️

For min del spiller det ingen rolle om hunden er reinraset eller blanding så lenge avlen er seriøs. Jeg har i dag en (renraset) hund uten papirer men hvor begge foreldredyrene var sjekket i «hue og ræva». Beste hunden jeg har hatt :)

Nå snakket jeg meg fullstendig bort her, beklager det 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...