Gå til innhold

Celleforandringer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk i dag beskjed om påvist HPV-infeksjon og lette celleforandringer. Beskjed om å ta ny celleprøve om 12 mnd. Sist seksuell aktivitet var for halvannet år siden så hpv-infeksjonen må ha vart i minst halvannet år (eller lengre). Blir litt bekymret for om jeg bør ta ny test tidligere pga dette. Noen erfaringer her? Føler meg veldig alene om dette og er bekymret. 

Anonymkode: b4675...a10

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er ikke sikkert du har gått med dette siden da. Viruset kan ha ligget latent i kroppen lenge, i mange år. 

Anonymkode: ef918...12e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville fulgt rådet til din behandler. Lette celleforandringer er noe kroppen kan ordne opp selv, og mange har det. 

Anonymkode: c17b3...1ba

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det tar vanligvis 10-15 år før det utvikler seg til kreft. Finnes selvfølgelig unntak. Prat med lege om bekymringene dine. Om du kjenner at bekymringene blir store og plager deg, så er tar du en test tidligere for psyken din sin del :) 

Anonymkode: 44ee1...fd2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, du er ikke sikkert du har gått med dette siden da. Viruset kan ha ligget latent i kroppen lenge, i mange år. 

Skjønte ikke helt hva du mener her: mener du altså at jeg kan ha blitt smittet for lenge siden, men at viruset ikke har gjort noe skade før mer nylig?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Skjønte ikke helt hva du mener her: mener du altså at jeg kan ha blitt smittet for lenge siden, men at viruset ikke har gjort noe skade før mer nylig?

Ja. At viruset har ligget i dvale og derfor verken gjort noe av seg eller blitt oppdaget tidligere. Hpv-virusene er sånn. Og det er helt vanlig å ha hpv-virus i kroppen (i dvale) ogat de våkner til og setter i gang noen celleforandringer så går tilbake av seg selv. Så aller kan få resultat som deg om de tar testen på det tidspunktet viruset har våknet og herjer litt. Det er nettopp derfor du skal ta prøve igjen om ett år. Se om det har gått over av seg selv (normalt) eller om det har begynt å utvikle seg videre (unormalt). I såfall har du fortsatt 10-15 år før det utvikler seg så mye at det blir alvorlig. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja. At viruset har ligget i dvale og derfor verken gjort noe av seg eller blitt oppdaget tidligere. Hpv-virusene er sånn. Og det er helt vanlig å ha hpv-virus i kroppen (i dvale) ogat de våkner til og setter i gang noen celleforandringer så går tilbake av seg selv. Så aller kan få resultat som deg om de tar testen på det tidspunktet viruset har våknet og herjer litt. Det er nettopp derfor du skal ta prøve igjen om ett år. Se om det har gått over av seg selv (normalt) eller om det har begynt å utvikle seg videre (unormalt). I såfall har du fortsatt 10-15 år før det utvikler seg så mye at det blir alvorlig. 

Skjønner. Det var ny info for meg. Tusen takk for svar! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke hva som er normalen så kan bare snakke av egen erfaring. Når jeg fikk påvist hpv og celleforandringer så måtte jeg på ny time en måned etter så jeg syns det høres lenge ut å vente et år. Det er viktig å sjekke om det er kreft i celleforandringene eller ikke, men om dette allerede er utelukket tror jeg det er normalt å ha ny sjekk årlig 

Anonymkode: 2557e...bad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke hva som er normalen så kan bare snakke av egen erfaring. Når jeg fikk påvist hpv og celleforandringer så måtte jeg på ny time en måned etter så jeg syns det høres lenge ut å vente et år. Det er viktig å sjekke om det er kreft i celleforandringene eller ikke, men om dette allerede er utelukket tror jeg det er normalt å ha ny sjekk årlig 

Anonymkode: 2557e...bad

Takk for svar! Husker du om du hadde «lette»/«moderate» eller «alvorlige» forandringer? 

AnonymBruker
Skrevet

Vet du hvilken type HPV du har TS? Jeg fikk påvist en av de alvorligere typene, husker ikke om det var 16 eller 18. Jeg hadde ikke celleforandringer, men måtte likevel inn til sjekk hver 6 mnd. til viruset ikke var aktivt lengre. Legen snakket faktisk også om konisering hvis viruset ikke gikk over av seg selv. 

Anonymkode: c2c31...bb0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en alvorlig type for mange år siden. Da gikk jeg til kontroll hver 3. måned i et års tid, til hpv var negativ igjen. Flere år senere blusset det opp på nytt, og da fikk jeg celleforandringer og måtte gjennom en konisering. Etter koniseringen hadde jeg kontroll hver 6. måned, til hpv nå på nytt er negativ igjen. 

Anonymkode: 96111...a77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vet du hvilken type HPV du har TS? Jeg fikk påvist en av de alvorligere typene, husker ikke om det var 16 eller 18. Jeg hadde ikke celleforandringer, men måtte likevel inn til sjekk hver 6 mnd. til viruset ikke var aktivt lengre. Legen snakket faktisk også om konisering hvis viruset ikke gikk over av seg selv. 

Takk for svar! Jeg vet ikke typen, men antar det ikke er kjempealvorlig. Legen skrev «små celleforandringer». 

Skrevet (endret)

Celleforandringer er i 3 stadier:

sin 1: gjøres ingenting med

sin 2 :gjøres ingenting med

-pga. celleforandringene ‘’går tilbake’’ av seg selv 

sin 3: konisering er påkrevet( lite inngrep, fjerner da litt av livmorhalsen.

Endret av Rødstrupa
AnonymBruker
Skrevet
Rødstrupa skrev (39 minutter siden):

Celleforandringer er i 3 stadier:

sin 1: gjøres ingenting med

sin 2 :gjøres ingenting med

-pga. celleforandringene ‘’går tilbake’’ av seg selv 

sin 3: konisering er påkrevet( lite inngrep, fjerner da litt av livmor.

Livmorhals! Ikke livmor. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Livmorhals! Ikke livmor. 

Sorry, se rettelse!

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 13.14):

Fikk i dag beskjed om påvist HPV-infeksjon og lette celleforandringer. Beskjed om å ta ny celleprøve om 12 mnd. Sist seksuell aktivitet var for halvannet år siden så hpv-infeksjonen må ha vart i minst halvannet år (eller lengre). Blir litt bekymret for om jeg bør ta ny test tidligere pga dette. Noen erfaringer her? Føler meg veldig alene om dette og er bekymret. 

Du skal ikke være redd.Lette celleforandringer betyr som tidligere nevnt at sannsynligvis går celleforandringene tilbake av seg selv. Du blir godt ivaretatt m/gjentatte kontroller.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 16.16):

Det tar vanligvis 10-15 år før det utvikler seg til kreft. Finnes selvfølgelig unntak. Prat med lege om bekymringene dine. Om du kjenner at bekymringene blir store og plager deg, så er tar du en test tidligere for psyken din sin del :) 

Anonymkode: 44ee1...fd2

Nei, det tar alt fra 2-7 år. 10-15 år er i overkant 😅

Anonymkode: 5ca1f...746

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Jeg vet ikke typen, men antar det ikke er kjempealvorlig. Legen skrev «små celleforandringer». 

Mulig du kan se det av prøvesvar hvis de ligger på Helsenorge. 

Det er jo forskjell på HPV og celleforandringer. Ingen automatikk i at man får celleforandringer selv om man er smittet med HPV. Men vedvarende aktiv HPV-infeksjon kan føre til livmorhalskreft. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei, det tar alt fra 2-7 år. 10-15 år er i overkant 😅

Anonymkode: 5ca1f...746

Det er helt riktig det hun skriver med 10-15 år. 

Anonymkode: c3511...7b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...