Gå til innhold

Er redd nå.. På hvilket stadie forteller man andre om kreft? Livmorhals

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg fikk nylig påvist celleforandringer på livmorhalsen og hadde en ny utvidet prøvetaking hvor jeg fikk lokalbedøvelse og mere vev ble fjernet for å avdekke om det var kreft eller ikke, da celleforandringer kunne skje uten kreft også ble jeg forklart. Gynekologen sa jeg ville høre fra de raskt om det ble funnet kreftceller. Nå har det gått noen uker siden den siste testen og i dag dukket det opp melding i innboksen min hos HelseNorge om "Du har fått en ny kontakt".

En kreftkoordinator står det. Jeg antar at dette betyr at det er funnet kreftceller, men jeg har ikke fått noe brev om det fra gynekologen enda. 

Jeg er redd. Det har ikke vært kreft hos øvrig familie. Jeg har ikke barn eller kjæreste, men to søsken og foreldre som snart er 80. 

Burde jeg holde det for meg selv så lenge som mulig til jeg vet om jeg eventuelt kan dø etter nye undersøkelser og behandling på sykehus? Eller til jeg får mer informasjon fra gynekologen sannsynligvis neste uke? Kan jeg dele det nå selvom jeg ikke vet så mye enda? Eller når deler man egentlig sånt? Jeg føler ikke jeg har noen nære nok venninner å dele det med. Jeg vil ikke at foreldrene mine skal bekymre seg, men kjenner at jeg er veldig redd nå etter meldingen på HelseNorge. Er det noen som har fått en sånn melding uten at det er noe farlig? Eller noen her som har vært gjennom celleforandringer på livmorhalsen? Gynekologen sa forrige gang at hvis det blir påvist kreftceller må jeg fjerne en del av livmorhalsen. Har noen her gjort det og kan fortelle litt?! 

Anonymkode: 5e59e...86b

• Hjerte 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først av alt vil jeg bare gi deg verdens største klem ❤️

Hva som er fasit på dette tror jeg er forskjellig fra person til person. Om du føler at du trenger å fortelle noen det nå, så gjør du det. Jeg hadde kanskje startet med en god venninne eller mamma, og spart resten av familien/venner til jeg viste noe mer. Men det er meg, gjør det som er riktig for deg.

AnonymBruker
Skrevet

Du har fått utført konisering? 

Nå vet jeg ingenting om ditt tilfelle. Men med celleforandringer/kreftceller i livmorhals holder det ofte å fjerne deler av vevet, slik som du har gjort. De sjekket om de har fått fjernet alt og undersøker om de evt må utføre konisering igjen. Det kan sammenlignes med å fjerne en føflekk. Fjerner man alt første gangen (uten at kreften har spredd seg), så blir man kreftfri. 

Ønsker deg lykke til! Det kan være ukomplisert. Mye bedre at det oppdages nå

Anonymkode: 2fdd4...2c8

AnonymBruker
Skrevet

Klem til deg ts ❤️
Jeg hadde alvorlige celleforandringer og laserkonisering for 10 år siden. Fikk beskjed etter laserkonisering, at det var en mulighet for at jeg måtte fjerne mer av livmorhalsen, eller hele livmoren. Vevet ble sendt til Radiumshospitalet og etter 4 uker fikk jeg beskjed om at det kun var nødvendig med celleprøve hver 3. mnd. Fikk ikke kreftkoordinator, men det kan jo bare bety at du må fjerne litt mer. At de ikke har fått med alt. Håper det! Og håper alt går bra ❤️
Men fortell det gjerne til søsken og foreldre - de vil nok gjerne vite, og støtte.

Anonymkode: 8f054...7de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du har fått utført konisering? 

Nå vet jeg ingenting om ditt tilfelle. Men med celleforandringer/kreftceller i livmorhals holder det ofte å fjerne deler av vevet, slik som du har gjort. De sjekket om de har fått fjernet alt og undersøker om de evt må utføre konisering igjen. Det kan sammenlignes med å fjerne en føflekk. Fjerner man alt første gangen (uten at kreften har spredd seg), så blir man kreftfri. 

Ønsker deg lykke til! Det kan være ukomplisert. Mye bedre at det oppdages nå

Anonymkode: 2fdd4...2c8

Jeg vet ikke hva det jeg har fått utført hittil kalles. Jeg tror det bare er tatt prøver, ikke at en større del av livmorhalsen allerede er fjernet. Prøvde å beskrive saksgangen i hovedinnlegget. Altså først en vanlig rutinemessig celleprøve -> der ble det påvist celleforandringer så jeg ble innkalt til ny time hvor jeg fikk bedøvelse for å ta en utvidet celleprøve, som skulle undersøke om det var kreftceller i forandringene eller ikke - > to uker har gått og jeg har nå fått utdelt en kreftkoordinator i følge HelseNorge. 

Jeg tror ikke jeg har vært gjennom konisering enda, men gynekologen sa forrige time at OM det blir avdekket kreftceller i den utvidede prøven hun tok da mens jeg hadde fått lokalbedøvelse, så skulle neste steg være å operere vekk deler av livmorhalsen i håp om å fjerne kreften før den sprer seg. Har altså ikke gjort dette enda og har foreløpig ikke fått mer info om testfunnene eller omfanget, annet enn at det står på HelseNorge at jeg har fått en ny kontakt omtalt som kreftkoordinator. 

Takk for sammenligningen om å fjerne en føflekk! Da forstår jeg litt mer og da høres det ut som at det kanskje ikke trenger å være alvorlig nødvendigvis. Jeg håper det holder med det og at det ikke har spredd seg, men skulle ønske jeg fikk mer informasjon fra gynekologen om de nye funnene før de sendte brev om at jeg har fått en kreftkoordinator. Det blir en tung helg nå når jeg ikke vet noe mer kjenner jeg, lyst til å dele det med moren min men da blir hun bare sittende å bekymre seg også..! 

Ts 

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei, jeg fikk nylig påvist celleforandringer på livmorhalsen og hadde en ny utvidet prøvetaking hvor jeg fikk lokalbedøvelse og mere vev ble fjernet for å avdekke om det var kreft eller ikke, da celleforandringer kunne skje uten kreft også ble jeg forklart. Gynekologen sa jeg ville høre fra de raskt om det ble funnet kreftceller. Nå har det gått noen uker siden den siste testen og i dag dukket det opp melding i innboksen min hos HelseNorge om "Du har fått en ny kontakt".

En kreftkoordinator står det. Jeg antar at dette betyr at det er funnet kreftceller, men jeg har ikke fått noe brev om det fra gynekologen enda. 

Jeg er redd. Det har ikke vært kreft hos øvrig familie. Jeg har ikke barn eller kjæreste, men to søsken og foreldre som snart er 80. 

Burde jeg holde det for meg selv så lenge som mulig til jeg vet om jeg eventuelt kan dø etter nye undersøkelser og behandling på sykehus? Eller til jeg får mer informasjon fra gynekologen sannsynligvis neste uke? Kan jeg dele det nå selvom jeg ikke vet så mye enda? Eller når deler man egentlig sånt? Jeg føler ikke jeg har noen nære nok venninner å dele det med. Jeg vil ikke at foreldrene mine skal bekymre seg, men kjenner at jeg er veldig redd nå etter meldingen på HelseNorge. Er det noen som har fått en sånn melding uten at det er noe farlig? Eller noen her som har vært gjennom celleforandringer på livmorhalsen? Gynekologen sa forrige gang at hvis det blir påvist kreftceller må jeg fjerne en del av livmorhalsen. Har noen her gjort det og kan fortelle litt?! 

Hei.

Først:

Celleforandringer er ikke det samme som kreft!

Du skal antagelig ha gjort en konisering.

Jeg har nylig vært igjennom, konisering. Da fjernet de litt av livmoren etter funn av alvorlige celleforandringer sin-3. Dette gjøres for å FOREBYGGE kreft som kan oppstå, som følge av dette, om 10 år frem i tid ca. Så man føler seg ivaretatt!
Ble oppfordret til å ta HPV vaksine i tillegg.  Som jeg selvsagt gjorde.
Har nylig vært på kontroll i ettertid, 6 mnd. senere, og det ser bra ut/ingen tegn til celleforandringer, bare normale celler. ( Ved  celleforandringer sin 1-2 gjøres det vanligvis ikke noe, det ‘’går tilbake’’av seg selv.)

Jeg forstår at du blir redd og urolig men du skal være glad for at du nå er ‘’fanget opp’’ og får den behandling som er nødvendig. Ville snakket med en som står deg nær. Du får straks beskjed så da trenger du ikke gruble/spekulere mer. Prøv å pust med maven og kke ta sorgene på forskudd, det vil helst gå bra. Ønsker deg masse lykke til🙃👍

AnonymBruker
Skrevet

Det var jo veldig klønete gjort å gi deg en kreftkoordinator som kontakt, før du har fått svar på prøvene. Det burde du si i fra om, at det ga deg mange bekymringer (du kanskje ikke trenger å ha). Ikke ta sorgene på forskudd, du har fått gode forklaringer over her. ❤️ 

Anonymkode: 9b7e3...2fb

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fatter ikke hvorfor man får en slik beskjed før man får svar på prøver, og ikke minst at de sender det ut på en fredag hvor det er 2 dager man ikke har mulighet til å kontakte gynekologen og få mer info. 

Jeg har fått svar på MR og CT to ganger fra min fastlege på fredag kveld via Helsenorge hvor det oppgis at man har funnet uregelmessigheter, og at jeg henvises til videre undersøkelser. Hver gang har den påfølgende helgen vært tøff ettersom jeg har fått mange tanker, og ingen mulighet til å kontakte legekontoret og få litt mer info. Jeg forstår at legen har mye å gjøre og kanskje må ta unna på fredagskvelden eller i helgen, men jeg skulle ønske at slike beskjeder sendes på mandag morgen og ikke fredag kveld men det er nok ikke så enkelt for legen min å få til det.

Jeg forstår veldig godt hvordan du har det HI, men prøv å pust med magen og ikke tenke så mye på det i helgen. Uansett hva som er situasjonene får du ikke gjort noe med den i helgen.

Anonymkode: c0c01...d8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som en som har vært pårørende så skulle jeg ønske at jeg hadde fått vite alt fra start når det først var mistanke. Jeg fikk vite det veldig sent og det var ikke noe ok i det hele tatt...

Anonymkode: 72a11...1a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...