Gå til innhold

Bhg ansatte fikk meg til å gråte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min  er 4 år og han begynte i ny bhg i fjor høst. Vi flyttet, så dermed måtte bhg byttes. Jeg fikk aldri dårlige tilbakemeldinger i forrige bhg, de var positive til alt.

Onsdag denne uken ble jeg innkalt til ett møte. De klaget på at barnet en sjelden gang får med brødskive med banos. Vanligvis får han salami, ost og vanlige andre ting. Denne med Banos måtte jeg slutte med. Han får ikke banos hver dag hjemme, kanskje en brødskive i uka.

Barnet får saft uten sukker til drikke i bhg, det var også helt feil. Jeg må sende med melk eller vann. Han drikker ikke bare vann, har forsøkt flere ganger hjemme. 

De klaget ikke på bekledning, der hadde han rikelig av tøy i bhg.

De klaget enormt med dette med sukker. Hvis han fikk banos og saft ofte ville han bli avhengig av sukker til mat og kunne få spiseforstyrrelser. Jeg sa han spiser alt av mat jeg lager og han er veldig glad i grønnsaker og frukt. Dette virket det som de tvilte på, de mente han allerede nå viste tegn til spiseforstyrrelse. Jeg føler meg så miserabel som mor akkurat nå.

Jeg har ett normalt kosthold med både kjøtt, kylling og fisk. Selvsagt skeier vi ut med pizza og pasta også. Til mat får han stort sett melk, i bhg får han saft.

Er jeg nærtagen eller har de bhg ansatte rett?

Anonymkode: f52d6...b9b

• Liker 1
  • Hjerte 26
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig med barnehagen i at banos og saft ikke hører hjemme i barnehagen, men jeg synes det høres rart ut at de ansatte mener gutten din viser tegn til en spiseforstyrrelse. De var i overkant krasse, tenker jeg. Men at de reagerer på banos og saft synes jeg er helt innafor. 
Kutt ut saft, fortsett å tilby vann. Gutten din er også stor nok til at du kan forklare han hvorfor. Saft er ikke tørstedrikk, men kosedrikke. 

Anonymkode: 4cee6...807

• Liker 37
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Litt spesielt å ha med saft i barnehagen syns jeg. Jeg har jobbet i flere barnehager over ti år, og de eneste som har hatt med saft til barnet har vert flyktninger fra land med helt andre kulturer enn vi har. Kunne dog likevel ikke falle meg inn som ped. leder og kalle inn til møte på bakgrunn av disse tingene. Med mindre barnet viste tegn til å ta skade av kostholdet ved å ikke ha energi og overskudd, være veldig undervektig etc. Jeg hadde heller bare tenkt mitt i mitt stille sinn. 

Anonymkode: c9066...017

Du kan jo iallefall ikke sende med saft i bhg. 

Anonymkode: 4fe2b...835

Hva er galt med Fun saft uten sukker? 
Jeg har en datter på 8 og hun får også saft på skolen. Aldri hørt klage på det fra skolen eller tidligere bhg.

• Liker 39
  • Nyttig 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Om barnet ikke drikker vann så får det sukkerfri saft. Og hallo. Banos en gang i uka? 

Hadde gått direkte til leder og sagt at måten de tok denne praten på er uhørt. 

Barn er noen ganger litt sær i matveien og som mor må du tilpasse best mulig så barnet får nok energi gjennom dagen. 

Du vet at barnet får variert og god kost. 

Da jeg var liten fikk vi faktisk rød saft med sukker HVER DAG😱😱 Og sjokoladepålegg, syltetøy og Honeycorn. Ble folk av oss også 😂

Endret av WhisperingWind
AnonymBruker
Skrevet

WTF

Laaaangt over streken! 

Ville bedt om å få et skriftelig referat fra møte - slik at de ikke kan sno seg unna. Deretter ville jeg tatt det videre - enten med ledelse, kommune eller noen andre. 

Anonymkode: e7794...afc

• Liker 23
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
AnonymBruker
Skrevet

Bhg høres firkantet ut.. Min sønn har lenge hatt nugatti på en av skivene, da han spiste lite en periode . De sa det var mye bedre, enn at han ikke spiste. Banos en gang i uka skader ihvertfall ikke noe eller noen!

Anonymkode: 809ce...94b

• Liker 12
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

De har helt rett i at man ikke skal ha saft og banos i barnehagen, selv sukkerfri saft. Dersom det er et problem at han ikke drikker vann, bør du drøfte dette med barnehagen for å finne løsning. Sliter han med overvekt siden de nevner spiseforstyrrelse?

Anonymkode: d0eb3...fb4

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig med barnehagen i at banos og saft ikke hører hjemme i barnehagen, men jeg synes det høres rart ut at de ansatte mener gutten din viser tegn til en spiseforstyrrelse. De var i overkant krasse, tenker jeg. Men at de reagerer på banos og saft synes jeg er helt innafor. 
Kutt ut saft, fortsett å tilby vann. Gutten din er også stor nok til at du kan forklare han hvorfor. Saft er ikke tørstedrikk, men kosedrikke. 

Jeg har forsøkt å tilby vann mange ganger, men jeg drikker ikke vann selv engang. Jeg drikker saft uten sukker eller kaffe.

Jeg kunne forstått at de klaget på banos om han fikk det hver dag, men det er Max 1 gang i uka. Skal slutte å sende med banos, men saft vil bestå. Han drikker mye melk til måltider hjemme.

Akkurat nå angrer jeg bytte av jobb og bosted som førte til bytte av bhg.

• Liker 5
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

De har helt rett i at man ikke skal ha saft og banos i barnehagen, selv sukkerfri saft. Dersom det er et problem at han ikke drikker vann, bør du drøfte dette med barnehagen for å finne løsning. Sliter han med overvekt siden de nevner spiseforstyrrelse?

Anonymkode: d0eb3...fb4

Han er ikke overvektig og full av fart. Han er en glad gutt som stortrives i bhg. Han spiser så og si alt jeg kjøper inn av mat. Kjenner det koker litt i toppen og jeg synes de er så pirkete.

• Liker 9
  • Hjerte 6
AnonymBruker
Skrevet

Selv om det er sukkerfritt, er det fortsatt syre som kan skade tannemaljen. 
For meg går det også på prinsipp; er man tørst, bør man drikke vann.

Det der er ditt prinsipp, og ikke førende for hva som er rett for ts sin sønn.

Anonymkode: 90176...ba1

• Liker 18
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Dere er klar over at med saft drikke, så er det da mer vann enn saft? Så barnet får da i seg vann samtidig 🤷‍♀️😆

Anonymkode: f9b33...a62

• Liker 17
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har forsøkt å tilby vann mange ganger, men jeg drikker ikke vann selv engang. Jeg drikker saft uten sukker eller kaffe.

Jeg kunne forstått at de klaget på banos om han fikk det hver dag, men det er Max 1 gang i uka. Skal slutte å sende med banos, men saft vil bestå. Han drikker mye melk til måltider hjemme.

Akkurat nå angrer jeg bytte av jobb og bosted som førte til bytte av bhg.

Da går du foran som et dårlig forbilde. Lær deg å drikke vann.

Anonymkode: 2d514...af2

• Liker 34
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan han ikke få saft ob Banos hjemme da? Ikke ta dette med i bhg.

Anonymkode: 9cb2b...90d

• Liker 15
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

All saft, også sukkerfri, er surt og ødelegger tennene. I tillegg bør ikke så små barn få kunstig søtning. Saft skal ikke være hverdagsdrikke, enten den er sukret eller med kunstig søtning.

WhisperingWind skrev (10 minutter siden):

Da jeg var liten fikk vi faktisk rød sagt med sukker HVER DAG😱😱 Og sjokoladepålegg, syltetøy og Honeycorn. Ble folk av oss også 😂

Ja, og hull i tennene var også mye mer vanlig enn det er nå. 

Anonymkode: 6f50e...5f2

• Liker 33
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det ødelegger tenner. Dessuten er det en fryktelig uvane å bruke saft som tørstedrikk.

Anonymkode: 2d514...af2

En pusser jo tenner 3 ganger pr dag.

Anonymkode: 9cb2b...90d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...