Gå til innhold

Jo høyere man er, jo mer kan man veie uten å se feit ut

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jo høyere man er, jo mer kan man spise?

65 kg. ser annerledes ut på en som er 170 cm. enn en som er 160 cm. Vil det si at når man er lav må man være ekstra påpasselig med kaloriinntaket? 

Anonymkode: e3dd1...3d1

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jo, det kan du ha rett i. Samtidig ser man veldig stor ut dersom man er høy OG overvektig. 

Anonymkode: 57096...e3e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Når man er høy så har man jo en (eller flere) del på kroppen som har lengre "plass". Men det betyr ikke automatisk at man som lav må være ekstra påpasselig med kaloriinntak nei. 

Anonymkode: 45089...310

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo høyere man er, jo mer kan man spise?

65 kg. ser annerledes ut på en som er 170 cm. enn en som er 160 cm. Vil det si at når man er lav må man være ekstra påpasselig med kaloriinntaket? 

Anonymkode: e3dd1...3d1

Selvsagt er det sammenheng mellom vekt og høyde. Det er derfor man har utviklet BMI for å måle om man er normalvektig eller ikke.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette er jo hele poenget med å se på bmi istedenfor vekt?

Er jo ikke urettferdig, en større kropp trenger mer næring.

Anonymkode: d5312...ee8

• Liker 6
Skrevet

Når man er høy så har man jo flere centimeter å fordele vekten på. Det sier seg selv at man ikke kan veie det samme om man er 150 som om man er 180. Det betyr jo ikke at man må passe ekstra på når man er lav.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Sirah skrev (4 minutter siden):

Når man er høy så har man jo flere centimeter å fordele vekten på. Det sier seg selv at man ikke kan veie det samme om man er 150 som om man er 180. Det betyr jo ikke at man må passe ekstra på når man er lav.

Jo, det betyr da absolutt at jeg som er 160 ikke kan spise like mye som en som er 190, om vi begge vil være normalvektige og har ca samme aktivitetsnivå.

Anonymkode: a7e93...d09

• Liker 9
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er mann og elsker høye damer MEN under forutsetning at de holder seg slanke, blir de lubne/tjukke så blir de fort veeeeldig svære da de har både høyde og bredde. Tror lavere damer kan slippe unna med litt mer bredde da de fremdeles oppfattes som "feminine".

Anonymkode: 40e94...d8f

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, det betyr da absolutt at jeg som er 160 ikke kan spise like mye som en som er 190, om vi begge vil være normalvektige og har ca samme aktivitetsnivå.

Det betyr at du ikkje kan ete like mykje, men ikkje at du må passe meir på!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mest sannsynlig trenger du mye mindre mat enn en på 190 så det utjevner seg jo selv 🤷‍♀️

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er mann og elsker høye damer MEN under forutsetning at de holder seg slanke, blir de lubne/tjukke så blir de fort veeeeldig svære da de har både høyde og bredde. Tror lavere damer kan slippe unna med litt mer bredde da de fremdeles oppfattes som "feminine".

Anonymkode: 40e94...d8f

Jeg er ei dame på 176 cm. Timeglass-figur. Veier ca 65-67 kg. Hvor lite synes du jeg skal veie for å være slank nok? 

Anonymkode: 06884...95f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Mnja, det er vel litt mer komplisert enn som så mtp individuelle forskjeller i forbrenning etc. Jeg har kjent et par lave og smale mennesker som omtrent kan spise hvor mye de vil av hva som helst uten at det vises, og lange mennesker som legger på seg 'bare de går forbi smågodtet i butikken'. Og selvsagt motsatt. 

'Hvor mye' er også en elendig målestokk hva kommer til matinntak, det er enorm forskjell på å spise 1kg agurk og 1kg friterte poteter. 

Forøvrig har høye mennesker en naturlig høyere kroppsvekt enn lave mennesker med samme BMI fordi det rett og slett er mer av dem. Mer bein, mer hud etc. 

Summa summarum vil det aller beste være å fokusere på hvordan en kan holde seg selv sunn og frisk fysisk og psykisk. 

Og forresten; BMI er langt fra en fullstendig målestokk hva kommer til vekt og helse, Arnold Schwarzenegger hadde i sine 'glansdager' en BMI som tilsa alvorlig fedme.

Anonymkode: aac88...6b3

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

En på 160 har jo generelt behov for mindre mat enn en på 190. Er selv 160 og trenger ikke å være påpasselig med kaloriinntak, men jeg blir jo mett av mye mindre enn en stor mann så kaloriinntaket begrenser seg selv.  

Anonymkode: 4a5a4...309

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Alt er jo ikke fett. En dame på 178cm som veier 65kg har jo lengre armer og bein, mer skjelett, mer blod, større føtter osv. En dame på 158cm som veier 65kg har myye mer fett. Så det er jo ikke sånn at hun på 178 nødvendigvis kan spise så mye mer enn hun på 158.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette tenkte jeg etter å ha sett Else Kåss på den nye promoen der det stod at hun hadde fedme. Synes vi ser ganske like ut i kroppen, jeg er bare mye høyere med 174 cm og 79 kg.

Anonymkode: 6d6c4...105

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis jeg først skulle vært tykk, hadde jeg foretrukket å være litt lav for å være ærlig. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men i utgangspunktet skal du ikke bli like sulten heller, gitt en kropp som regulerer sult normalt.

Anonymkode: be603...c20

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Høy bmi synes fort om du er lav eller høy.

20% overvekt er 20% for mye uansett.

Anonymkode: e7e56...554

AnonymBruker
Skrevet

Jo mer du veier, jo høyere er forbruket og inntaket.

Det er derfor slankekuren går saktere og saktere jo lettere du blir,hvis du ikke justerer inntaket underveis.

" Hvilken bil bruker mest bensin, den lille lette Kia'n eller den store amerikanske Dodge'n? "

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høy bmi synes fort om du er lav eller høy.

20% overvekt er 20% for mye uansett.

BMI skalan ble laget rundt 1840 og er laget for å være enkel å bruke.

Den passer OK for personer på rundt 170cm. Lenger unna 170 man kommer jo større blir avviket.

En trent ung mann på 185cm på 100kg vil få moderat fedme. 

Anonymkode: 6466b...f1a

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...