AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #1 Del Skrevet 14. april 2023 Jeg var på et 1. gangs intervju hvor jeg ble bedt om lønnsforventninger. Jeg sa jeg ikke ønsket å oppgi dette og spurte hva de har som utgangspunkt. Hun som intervjuet meg (fra HR-avdelingen) sa at hun ønsket at jeg skulle oppgi dette først. Jeg sa at jeg ikke ønsket å snakke om dette såpass tidlig i prosessen. Intervjueren sa at vi kan prate om det på et eventuelt 2. gangs intervju. Nå har jeg fått innkalling til 2. gangs intervju neste uke og vet de kommer til å spørre meg direkte om en sum / lønnsspenn. Hva skal jeg gjøre? Jeg tror at min forventning (litt mer enn nåværende lønn) i utgangspunktet er høyere enn det stillingen tilbyr. Jeg ønsker heller ikke å låse meg til et intervall. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 64299...63c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #2 Del Skrevet 14. april 2023 Nei, dette er helt legit å si, dette er min lønn nå, jeg forventer samme eller helst litt mer. Jeg ville gjort det. Anonymkode: 7434f...f5f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest takinova Skrevet 14. april 2023 #3 Del Skrevet 14. april 2023 Det der er vanskelig. Jeg var ikke vant med individuell lønn når jeg tok nåværende jobb. På intervju 2 spurte de meg om hva jeg tjente der jeg var. Jeg syns i ettertid egentlig at det var ugreit av dem å gjøre det. For de tilbydde meg litt mer og så tok jeg jobben. Men når jeg startet skjønte jeg fort at jeg var lønnet i nedre sjikt. Jeg mener man som arbeidsgiver bør kunne antyde en lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #4 Del Skrevet 14. april 2023 Ikke si hva du har nå. Si et beløp som er 30 000kr høyere enn det du forventer og så kan du eventuelt gå ned 30k i forhandlingene. Jeg tror du har gode sjanser på jobben i og med at de spør så mye. Sannsynligvis gir du et dårligere inntrykk hvis du ikke tør å komme med et beløp. Stå opp for deg selv, det har du alt å tjene på. Anonymkode: 656ce...230 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 14. april 2023 #5 Del Skrevet 14. april 2023 Kommer du til å ta jobben dersom de tilbyr samme lønn som du har i nåværende jobb? Hvis ikke, kan du jo si det. At du minimum ser for deg en høyere lønn enn du har nå. Og ikke vær beskjeden. Dette er sjansen du har til å forhandle lønn. Tenk som en mann, en mann ville ha smurt godt på og lagt lista høyt. Du trenger ikke å stille krav eller ulimatum, men du kan informere dem litt løst om at hvis lønnstilbudet er under ca kr x, så må du nok ta en ekstra tenkerunde på om stillingen er interessant. (Da har du ikke sagt at du nekter å ta jobben). Husk at forsikringer også er et gode, så hvis de har gode forsikringer så bør du ta det med i vurderingen. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #6 Del Skrevet 14. april 2023 Tusen takk for innspill! Status rundt nåværende lønn er at jeg er fornøyd med lønna der jeg er ansatt nå, men dette er et engasjement ut året med mulighet for forlengelse. Nåværende arbeidsgiver er tydelig på at de ønsker at jeg fortsetter, men jeg er ikke lovet noe. Det står ingenting om lønnsnivå i stillingsannonsen på den jeg skal på intervju på, men når jeg sjekker tilsvarende stillinger ser jeg at lønnsspennet ligger på 180 000 - 100 000 kr under det jeg tjener nå. Den nye stillingen er fast og litt nærmere hjemmet. Nåværende stilling gir meg mulighet for hjemmekontor og stor grad av fleksibilitet, men den er som sagt midlertidig. Dette med lønn og hva jeg godtar og ikke er derfor ekstra vanskelig for meg. Hva ville dere gjort? Anonymkode: 64299...63c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 14. april 2023 #7 Del Skrevet 14. april 2023 Ta heller litt i enn å være for ydmyk. Og det er vel ingen som synes det er rart at man ønsker å gå opp i lønn, eller minimum bli på samme lønnsnivå når man skifter jobb. Hvis du blir på nåværende nivå, bør det være andre fordeler ved den nye stillingen som gjør det attraktivt for deg å skifte. Du kan jo si det som det er, at de har tilbudt deg å fortsette der du er nå, men du er usikker, vil sjekke hva slags andre muligheter du har osv. Du trenger jo ikke å si at ingenting er sikkert med den nåværende stillingen din. Det er dette som kalles å forhandle😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #8 Del Skrevet 14. april 2023 Det er helt klart greit å avklare forventet lønnsnivå tidlig i prosessen. Du kan ha forventning/krav langt over hva de har mulighet til å tilby. Minuset er jo at dersom du opplyser om forventning og de egentlig kan tilby langt mer, så risikerer du å få for lav lønn sammenliknet med kolleger. Anonymkode: 1f376...335 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 14. april 2023 #9 Del Skrevet 14. april 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det står ingenting om lønnsnivå i stillingsannonsen på den jeg skal på intervju på, men når jeg sjekker tilsvarende stillinger ser jeg at lønnsspennet ligger på 180 000 - 100 000 kr under det jeg tjener nå. 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg tror at min forventning (litt mer enn nåværende lønn) i utgangspunktet er høyere enn det stillingen tilbyr. Om du ikke er villig til å gå ned 150'000 i lønn er det litt dårlig gjort av deg å sløse bort tiden til folk med å gjennomføre både et førstegangsintervju og et annengangsintervju. Din potensielle arbeidsgiver fortjener å vite hvor mye du forventer i lønn. Eller er din effektivitet og kunnskap såpass bra at det er rett at du skal være den best betalte (fyll inn stilling her) i selskapet? Hvorfor skal penger være noe skambelagt å diskutere? Du selger din tid og kunnskap til en arbeidsgiver, og ideelt sett er det DU som setter prislappen på det. Husk også å ta med kollektive ordninger som forsikringer, pensjon, fri trening, fri telefon, gratis mobiltelefon, jobb-pc, utstyr til hjemmekontor og fleksitid. Kanskje også fri alle dager mellom julaften og nyttårsaften! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #10 Del Skrevet 14. april 2023 Hvorfor vil du ikke avklare lønnsforventning? Jeg pleier å si hva jeg har, men samtidig være tydelig på at jeg forventer at jeg går opp i lønn i en ny stilling. Hvis du ikke er villig til å gå ned i lønn, bør du i alle fall avklare lønnsnivået snarlig, så verken du eller arbeidsgiver kaster bort tid på å forberede og gjennomføre 2. gangsintervju Anonymkode: 164a3...302 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 14. april 2023 #11 Del Skrevet 14. april 2023 Jeg bruker å få forespørsel om forventet lønnsnivå tidlig i prosessen, og legger meg på et nivå jeg kan leve med. . Nå sist ble jeg oppringt av et bemanningsbyrå, og de spurte allerede i innledende samtale ca hva jeg forventet for å vite om de skulle anbefale meg videre til arbeidsgiver. Hvis jeg hadde hatt forventninger 100 000 over arbeidsgivers maxbeløp så hadde jeg neppe kommet videre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym28 Skrevet 14. april 2023 #12 Del Skrevet 14. april 2023 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg var på et 1. gangs intervju hvor jeg ble bedt om lønnsforventninger. Jeg sa jeg ikke ønsket å oppgi dette og spurte hva de har som utgangspunkt. Hun som intervjuet meg (fra HR-avdelingen) sa at hun ønsket at jeg skulle oppgi dette først. Jeg sa at jeg ikke ønsket å snakke om dette såpass tidlig i prosessen. Intervjueren sa at vi kan prate om det på et eventuelt 2. gangs intervju. Nå har jeg fått innkalling til 2. gangs intervju neste uke og vet de kommer til å spørre meg direkte om en sum / lønnsspenn. Hva skal jeg gjøre? Jeg tror at min forventning (litt mer enn nåværende lønn) i utgangspunktet er høyere enn det stillingen tilbyr. Jeg ønsker heller ikke å låse meg til et intervall. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 64299...63c Hvis de vil vita hva du tjener nå, så oppgir du alltid litt mer enn det du har i virkeligheten. Jeg pleier å si at jeg forventer mellom det og det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym28 Skrevet 14. april 2023 #13 Del Skrevet 14. april 2023 7 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor vil du ikke avklare lønnsforventning? Jeg pleier å si hva jeg har, men samtidig være tydelig på at jeg forventer at jeg går opp i lønn i en ny stilling. Hvis du ikke er villig til å gå ned i lønn, bør du i alle fall avklare lønnsnivået snarlig, så verken du eller arbeidsgiver kaster bort tid på å forberede og gjennomføre 2. gangsintervju Anonymkode: 164a3...302 Derfor lønner det seg å oppgi at man tjener litt mer enn det man gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #14 Del Skrevet 14. april 2023 Du formidler hva du ønsker å tjene. Og så gjør du deg opp en mening om hva du er villig til å tjene og fortsatt ta jobben. Det er derfor de spør - fordi de vil vite hva du ønsker å bli betalt. Dette er ikke strategi eller psykologi eller for å være vanskelig. De lurer rett og slett på om de bør kalle inn flere til intervju eller om du synes lønna de tilbyr er ok. La oss si du tjener 500’ nå. Fint, rundt tall. Du må kanskje i den nye jobben kjøre lengre. Du må kanskje gjennom en bomring, betale for transport etc. Du oppgir at du ønsker å tjene 550’. Eller du søker deg bort nettopp fordi du selv mener du er verdt 600’. Da ber du om det, eller litt mer. (Men ikke be om 800’ i et yrke der det er mange søkere og folk flest tjener 350’. Dette er ikke tiden for å overdrive). Så kan det hende de svarer «denne stillingen ligger på 480’ Vi er ikke villige til å strekke oss». Og det er jo greit. Da må du gå hjem og tenke over om du er interessert. Er du ikke det? Da takker du pent nei. Anonymkode: 0e1de...b2f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #15 Del Skrevet 15. april 2023 Hvilken pensjonsavtale bedriften har, spiller en stor rolle i forhold til hva du bør "kreve" av lønn. Anonymkode: 14756...6cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 15. april 2023 #16 Del Skrevet 15. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Jeg var på et 1. gangs intervju hvor jeg ble bedt om lønnsforventninger. Jeg sa jeg ikke ønsket å oppgi dette og spurte hva de har som utgangspunkt. Hun som intervjuet meg (fra HR-avdelingen) sa at hun ønsket at jeg skulle oppgi dette først. Jeg sa at jeg ikke ønsket å snakke om dette såpass tidlig i prosessen. Intervjueren sa at vi kan prate om det på et eventuelt 2. gangs intervju. Nå har jeg fått innkalling til 2. gangs intervju neste uke og vet de kommer til å spørre meg direkte om en sum / lønnsspenn. Hva skal jeg gjøre? Jeg tror at min forventning (litt mer enn nåværende lønn) i utgangspunktet er høyere enn det stillingen tilbyr. Jeg ønsker heller ikke å låse meg til et intervall. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 64299...63c Når du søker på jobb så bør du bli informert om forventet lønnsnivå i jobben. Aller helst skal dette komme fram i utlysningsteksten. Men typisk nok skriver dem "konkurransedyktig lønn" som lønnvilkår, som egentlig handler om at de ønsker å presse ned lønnen din mest mulig. Men du burde altså ha innsikt i hvilken avlønningen stillingen du søker på har. At du som jobbsøker skal legge føringer for lønnsforhandlinger med dine subjektive lønnsforventninger uten å vite hva du kan kreve eller på hvilket nivå dem ligger på lønnsmessig, er regelrett dårlig skikk av intervjueren. Men som sagt, det handler vel om at arbeidsgiveren ønsker å få deg "billigst mulig", fordi mange kandidater ikke "tør" å oppgi høy lønn som forventning som inngang til lønnsforhandlinger i fare for å miste jobben. Så hva skal du gjøre? Du må gjøre research rundt hva du bør og kan forvente med tanke på tittel, arbeidssted, organisasjon, utdanning og erfaring, og så bør du ta i litt ekstra når du blir bedt om dine forventninger som inngang. Jeg tenker at det kan være verdt å "tape" lønnsforhandlingene og da ikke få jobben, enn å selge deg billig. Endret 15. april 2023 av Bombasi 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 15. april 2023 #17 Del Skrevet 15. april 2023 Du kan jo si en høyere lønn enn den du har nå også føye til at andre goder og fordeler kan veie opp, så du er ikke låst til at du må ha den lønnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #18 Del Skrevet 15. april 2023 TS her. Jeg har fått informasjonsbrev nå med casebeskrivelse til intervjuet. Der står det også oppgitt lønnsnivå, som er 100-150 tusen under det jeg har nå. Nå har jeg fri i romjulen, kjempegod pensjon, hjemmekontor to dager i uken og fleksitid. Problemet er at stillingen er et engasjement ut året. Dersom arbeidsplassen får inn et nytt prosjekt i 2024 som de håper på, vil de at jeg blir med. Dette vet de ikke før tidligst 1-2 måneder før kontrakten min går ut. Derfor er fast stilling interessant, noe den jobben jeg skal på intervju for er. Anonymkode: 64299...63c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 15. april 2023 #19 Del Skrevet 15. april 2023 Forhør deg med tillitsvalgt på stedet, som har oversikt over lønna til dem du kan sammenligne deg med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #20 Del Skrevet 15. april 2023 Andro skrev (1 minutt siden): Forhør deg med tillitsvalgt på stedet, som har oversikt over lønna til dem du kan sammenligne deg med. Dette har jeg tenkt på tidligere, men jeg aner ikke hvordan jeg skal komme i kontakt med de? Anonymkode: 64299...63c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå