AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #1 Skrevet 14. april 2023 Hei! Først av alt, hadde ikke peiling på hvilken kategori jeg skulle legge denne tråden. Ok her er greia. Jeg og alle mine venner fikk akkurat brev fra forsvaret om vi kom inn på sesjon eller ikke. Av de jeg har snakket med er det kun jeg som er kalt inn til sesjon. Når vi leverte egenerklæringen tok jeg "vet ikke" på motivasjon, og ble likevel kalt inn. Nå angrer jeg egentlig, fordi jeg endelig har funnet ut av hva jeg vil med livet mitt og hva jeg vil studere. Akkurat sesjon er greit nok, jeg vet jeg må der og sånn er det bare, men jeg har hørt at forsvaret tar inn folk selv om de ikke vil inn i forsvaret for tiden. Min store frykt er at jeg kommer på sesjon og går videre til tross for mangel av interesse. På en måte høres det gøy ut p være en del av førstegangstjenesten, men på en annen måte har jeg endelig en plan klar for livet. Jeg vil være en "vanlig" ungdom, og studere jus. Ikke skyte airsoft på vennene mine (slapp av jeg vet det ikke er helt sånn, men prøver å fremme et poeng). Dessuten anser jeg ikke meg selv som mer fysisk egnet enn de fleste andre ungdommer, jeg kan ikke push-ups eller pull-ups liksom, og kom likevel videre? Vet egentlig ikke helt hva jeg søker hjelp om her, men det er vel bare mest det at jeg vil uttrykke mitt stress. Og så trenger jeg råd av dere som kanskje har vært i samme situasjon før. Hvis muligheten åpner seg, bør jeg gå for forsvaret da? Eller bør jeg følge drømmen min. Forsvaret er jo en god erfaring, men det blir vanskeligere å komme inn på studier etterpå fordi jeg plutselig må søke med ordinær kvote og ikke primær. Jeg ligger godt an til å komme inn på primær kvote, men med ordinær (selv etter tilleggspoeng fra forsvaret) vil jeg ikke komme inn og det vet jeg. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 66d97...f41 1 1
solflekken Skrevet 14. april 2023 #2 Skrevet 14. april 2023 Oj, huff dette hørtes ikke kjekt ut. Får vel håpe du ikke blir tatt med i militæret. Du skal ikke lyve til forsvaret, men du kan vise mindre ferdigheter på blant annet den fysiske testen osv. 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #3 Skrevet 14. april 2023 solflekken skrev (3 minutter siden): Oj, huff dette hørtes ikke kjekt ut. Får vel håpe du ikke blir tatt med i militæret. Du skal ikke lyve til forsvaret, men du kan vise mindre ferdigheter på blant annet den fysiske testen osv. Tja lyve på fysisk test er kanskje ikke så smart, men jeg er ellers enig! Håper ikke du blir tatt inn om du ikke vil❤️ Jeg tror at det å uttrykke at du ikke har motivasjon til forsvaret vil hjelpe på også!!!! Anonymkode: 66d97...f41 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #4 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tja lyve på fysisk test er kanskje ikke så smart, men jeg er ellers enig! Håper ikke du blir tatt inn om du ikke vil❤️ Jeg tror at det å uttrykke at du ikke har motivasjon til forsvaret vil hjelpe på også!!!! Anonymkode: 66d97...f41 Skrivefeil** Misforsto helt trodde du var i samme situasjon😅 -TS Anonymkode: 66d97...f41 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #5 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Hei! Først av alt, hadde ikke peiling på hvilken kategori jeg skulle legge denne tråden. Ok her er greia. Jeg og alle mine venner fikk akkurat brev fra forsvaret om vi kom inn på sesjon eller ikke. Av de jeg har snakket med er det kun jeg som er kalt inn til sesjon. Når vi leverte egenerklæringen tok jeg "vet ikke" på motivasjon, og ble likevel kalt inn. Nå angrer jeg egentlig, fordi jeg endelig har funnet ut av hva jeg vil med livet mitt og hva jeg vil studere. Akkurat sesjon er greit nok, jeg vet jeg må der og sånn er det bare, men jeg har hørt at forsvaret tar inn folk selv om de ikke vil inn i forsvaret for tiden. Min store frykt er at jeg kommer på sesjon og går videre til tross for mangel av interesse. På en måte høres det gøy ut p være en del av førstegangstjenesten, men på en annen måte har jeg endelig en plan klar for livet. Jeg vil være en "vanlig" ungdom, og studere jus. Ikke skyte airsoft på vennene mine (slapp av jeg vet det ikke er helt sånn, men prøver å fremme et poeng). Dessuten anser jeg ikke meg selv som mer fysisk egnet enn de fleste andre ungdommer, jeg kan ikke push-ups eller pull-ups liksom, og kom likevel videre? Vet egentlig ikke helt hva jeg søker hjelp om her, men det er vel bare mest det at jeg vil uttrykke mitt stress. Og så trenger jeg råd av dere som kanskje har vært i samme situasjon før. Hvis muligheten åpner seg, bør jeg gå for forsvaret da? Eller bør jeg følge drømmen min. Forsvaret er jo en god erfaring, men det blir vanskeligere å komme inn på studier etterpå fordi jeg plutselig må søke med ordinær kvote og ikke primær. Jeg ligger godt an til å komme inn på primær kvote, men med ordinær (selv etter tilleggspoeng fra forsvaret) vil jeg ikke komme inn og det vet jeg. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: 66d97...f41 Et åe i militæret er ikke negativt å ha på CV din. Dessuten er det mange forskjellige ting du kan gjøre der og de har behov for. Vet ikke om noen som har angret på å ha vært der. Anonymkode: c05c1...1b3
solflekken Skrevet 14. april 2023 #6 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Skrivefeil** Misforsto helt trodde du var i samme situasjon😅 -TS Anonymkode: 66d97...f41 Å det går bare bra. vi gjøre alle en liten feil i blant 😊🥰😛
MollyJones Skrevet 14. april 2023 #7 Skrevet 14. april 2023 Alle konkurrerer i både førstegangs- og ordinærkvote etter hvor man kommer best ut, frem til man fyller 21 år. Ved å fullføre førstegangstjenesten får du ett tilleggspoeng som du kan konkurrere med i ordinær kvote, men det skjer bare hvis du kommer best ut i den kvoten, eller hvis du er over 21 år. 1 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #8 Skrevet 14. april 2023 MollyJones skrev (Akkurat nå): Alle konkurrerer i både førstegangs- og ordinærkvote etter hvor man kommer best ut, frem til man fyller 21 år. Ved å fullføre førstegangstjenesten får du ett tilleggspoeng som du kan konkurrere med i ordinær kvote, men det skjer bare hvis du kommer best ut i den kvoten, eller hvis du er over 21 år. Åja seriøst???!! Tusen takk for svar, jeg ble plutselig 10 kilo lettere😅😅 Da er det kanskje ikke så ille likevel, da. Anonymkode: 66d97...f41 1
MollyJones Skrevet 14. april 2023 #9 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Åja seriøst???!! Tusen takk for svar, jeg ble plutselig 10 kilo lettere😅😅 Da er det kanskje ikke så ille likevel, da. Anonymkode: 66d97...f41 Som kommende jurist bør du selvsagt dobbeltsjekke det, men dette skal være riktig. Lykke til, både eventuelt i militæret, og videre på studiet
Januar2 Skrevet 14. april 2023 #10 Skrevet 14. april 2023 (endret) Det er nå bare positivt på cv- desutten lærer du ekstremt mye om deg selv og andre, og det viktigste du veit hvor og hva du skal den dagen det kanskje gjelder, ved katastrofer, krig, osv Endret 14. april 2023 av Januar2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #11 Skrevet 14. april 2023 Er du ikke motivert, så tror jeg heller ikke de ønsker deg inn. Min sønn slapp, han sa at han ikke hadde noen som helst interesse eller lyst Anonymkode: 2618b...8e6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #12 Skrevet 14. april 2023 En kan søke permisjon fra studieplassen om en blir kalt inn til førstegangstjeneste. Står mer om dette på forsvaret.no Anonymkode: f66fa...6b9 2
Perelandra Skrevet 15. april 2023 #13 Skrevet 15. april 2023 Tråden er ryddet for brukerdebatt og brukerangrep Perelandra, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå