AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #1 Del Skrevet 14. april 2023 Hun sier det ikke er regler på farger. Selvfølgelig finnes det ingen regel, men jeg trodde virkelig det var en helt vanlig tradisjonell ting; Blå = øk Rød = allmenn Dette er ingen krise, bare ble overrasket og tenkte å sjekke ut om jeg er på bærtur her😅 Anonymkode: 1a5e6...b1c 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #2 Del Skrevet 14. april 2023 Eeh.. hehe på vår skole hadde hun blitt sett på som forræder. Og dum. Anonymkode: 8d313...b2c 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #3 Del Skrevet 14. april 2023 Det var regler da jeg var russ, men i dagens samfunn hvor man velger sitt eget kjønn og greier ser jeg ikke for meg at det finnes noen strenge regler for farge på russeklær… Anonymkode: 2fdb0...900 19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #4 Del Skrevet 14. april 2023 Det er ikke regler for det, så hun har jo rett. Var vel nøyere på det den gangen det het Gymnas, Handelsskole osv. Anonymkode: c33ce...e2e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #5 Del Skrevet 14. april 2023 Er ikke regler på det lenger. Anonymkode: 5257c...254 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #6 Del Skrevet 14. april 2023 Man står fritt til å velge, husker jeg. Gikk og på en skole der vi som gikk øk var i samme klasse som resten, og vi bare en liten handfull. Husker noen få valgte rød i stedet. Men husker ingen som valgte blå uten å ha tatt øk-fagene. Anonymkode: 6e6b6...b00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #7 Del Skrevet 14. april 2023 Jeg kjøpte svart fordi jeg syntes det var kulere farge, samt passer musikksmaken min 😁 Anonymkode: f106a...317 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #8 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg kjøpte svart fordi jeg syntes det var kulere farge, samt passer musikksmaken min 😁 Anonymkode: f106a...317 Hadde aldri valgt svart hvis jeg hadde gått allmenn eller øk. svart er jo tegn på færre år på vgs Anonymkode: 49fac...484 7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 14. april 2023 #9 Del Skrevet 14. april 2023 Skolen.. eller var vel elevråd eller russestyret som valgte farge. Tror ikke det var noe i veien for å bestille hva enn man ville egentlig. Men vi visste jo hvilken farge som gjaldt. Jeg var på nippet til å bestille svart, men turde ikke. Tenkte at jeg ikke fikk bestillingen, eller at de ville sende den fargen de andre fikk likevel 😂 Dette var på 90-tallet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #10 Del Skrevet 14. april 2023 Helt tullete at det ikke er regler på slikt, og i tillegg så er alle russ nå. Anonymkode: e6052...be4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #11 Del Skrevet 14. april 2023 Hele russeopplegget er blitt bare tull. Anonymkode: ec67d...2fd 11 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 14. april 2023 #12 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hadde aldri valgt svart hvis jeg hadde gått allmenn eller øk. svart er jo tegn på færre år på vgs Anonymkode: 49fac...484 Eller flere år. Uansett er det vel ingen som tenker på hvor lang utdanning fargen står for. 😂😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 14. april 2023 #13 Del Skrevet 14. april 2023 Hvis vi først skal ha russ er fritt fargevalg bare bra. Fiendskap og tull mellom farger og skoler er blant de største problemene med hele opplegget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #14 Del Skrevet 14. april 2023 svart-russ var for russ som gikk yrkesfag, og som hadde gjennomført to år på videregående. rød-russ var folk som fikk generell studiekompetanse. eller tar idrettsfag. Var i alle fall det når jeg gikk på videregående for en del år siden nå. Anonymkode: 4d70a...7ef 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #15 Del Skrevet 14. april 2023 svartkatt skrev (1 minutt siden): Eller flere år. Uansett er det vel ingen som tenker på hvor lang utdanning fargen står for. 😂😂 Jo faktisk. Svart er ikke noe man frivillig valgte den gang🙈 fælt å si det, men svartrussen var liksom ikke like anerkjent. Hilsen ei som heldigvis har blitt voksen nå, og ikke lengre tenker sånn, men man tenkte sånn den gangen. Anonymkode: 1a5e6...b1c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #16 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Blå = øk Rød = allmenn Anonymkode: 1a5e6...b1c Ja, sånn er det. I tillegg til at de på tømrerlinja, elektriker osv = svartruss, de på lanbrukslinje o.l. = grønnruss Anonymkode: 91a69...fa6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #17 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hun sier det ikke er regler på farger. Selvfølgelig finnes det ingen regel, men jeg trodde virkelig det var en helt vanlig tradisjonell ting; Blå = øk Rød = allmenn Dette er ingen krise, bare ble overrasket og tenkte å sjekke ut om jeg er på bærtur her😅 Anonymkode: 1a5e6...b1c enig med deg, men russen er jo helt blåst og vet ingenting om tradisjonene. De bruker jo ikke russelue en gang. Jeg ble sjokkert i fjor da min datter var russ, og jeg oppdaget at de vet ingenting om russetradisjonene. Det har alltid vært sånn at blå var knyttet til økonomi og handelsfag, mens rød var allmennfag. Jeg gikk på en skole som var omdannet fra handelsskole til almennfag, og der beholdt man blåfargen, men da var det jo sånn at alle på den skolen var blåruss, og alle i byen visste jo at blårussen fra akkurat den skolen egentlig gikk på almennfag. Det er jo ikke et individuelt valg. Anonymkode: 17988...2a2 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #18 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): svart-russ var for russ som gikk yrkesfag, og som hadde gjennomført to år på videregående. rød-russ var folk som fikk generell studiekompetanse. eller tar idrettsfag. Var i alle fall det når jeg gikk på videregående for en del år siden nå. Anonymkode: 4d70a...7ef Og blå-russ var for russ som gikk økonomilinje Anonymkode: 1a5e6...b1c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet 14. april 2023 #19 Del Skrevet 14. april 2023 (endret) AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Hun sier det ikke er regler på farger. Selvfølgelig finnes det ingen regel, men jeg trodde virkelig det var en helt vanlig tradisjonell ting; Blå = øk Rød = allmenn Dette er ingen krise, bare ble overrasket og tenkte å sjekke ut om jeg er på bærtur her😅 Anonymkode: 1a5e6...b1c tja stude er hverken rød eller blå etter dine regler... så ja, du er på bærtur.. men for å legge til så hadde vi jo grønn-russ også i mine dager fra landbruksskolen... og fiskerifag hadde en annen blå rund der jeg bor osv.. så dette med farger som en fasit er litt "old school" heldigvis Endret 14. april 2023 av Carrot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #20 Del Skrevet 14. april 2023 Nå er det "anything goes" og det å være "fin" (som om en russedress er "fin") er viktigere enn tradisjon og regler. Mange bruker også nå bare sparkebukse fordi dress er ikke "sexy" nok. Tragisk. Anonymkode: 8cc7a...23d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå