Gå til innhold

Kjøpe bolig og fellesøkonomi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

Jeg lurer på hva som er lurest når man skal ta opp boliglån sammen og kanskje generelt om økonomi i parforhold.

Samboeren min og jeg bor nå i leid leilighet, ingen barn, en hund. Jeg er student og vi fordeler faste utgifter prosentualt (leie, strøm, internett, mobil) og mat og hund 50/50 og transport separat (jeg har bil, han pendler med tog). 

Ellers betaler vi selv for ting og tang og hobby. 

Jeg går ut fra studiet i juni 2023 og han gikk ut i 2020. Jeg har fått fast jobb fra august av med 575 000 i inntekt, og han tjener 700 000. Jeg har muntlig avtale om å starte i jobben i juni, og har også en deltidsjobb nå med fleksibel sluttdato. 

Han har 350 000 i oppsparte midler, jeg har 250 000. 

Vi er nå på boligjakt, har fått finansieringsbevis på 5 millioner men håper å kjøpe noe rimeligere. 

Han er veldig for felles økonomi, da han har lest en studie om at det er bedre for forholdet å ha felles økonomi. Jeg er jo også veldig positiv til dette, men er bekymret for at siden han tjener mer og vi generelt har veldig forskjellige prioriteringer når det kommer til hva vi ønsker å bruke den disponible inntekten på (han vil reise rundt i verden, dra på konserter, ha fine klær, spise ute, jeg vil reise rundt i Norge/Skandinavia, dra på kurs med hunden, bruke penger på bilen til dette) er jeg redd det føles urettferdig da særlig for hans del. 

Samtidig er han redd for at jeg føler meg dårlig om vi deler 50/50 på alt og han har mer mulighet til sparing og forbruk. 

Hva anbefaler dere å gjøre? Felles økonomi, prosentualt, 50/50? 

Samme med eventuelle oppgraderinger og innkjøp til huset. 

Ønsker at det skal være mest mulig rettferdig, minst mulig grunnlag for konflikt og så klart at ingen av oss har mulighet til å ødelegge for den andre ved konflikt eller brudd. 

Anonymkode: 38767...aa2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere må finne ut hva som gir minst konflikt hos dere. 
for oss så passet det best å ha alt felles. Dvs vi har samme lønnskonto, og så fordeles pengene derfra. Vi har lik sum «lommepenger» hver mnd, og resten går til felles utgifter og sparing.

jeg tjener ganske mye mer enn mannen så objektiv sett så «taper» jeg mest på det sett i forhold til eget forbruk. Men pengene går til vårt felles liv og våre mål så jeg kjenner ikke på det. 

dette fungerer for oss, og vil ikke fungere for alle andre. Dere må finne ut hva dere ønsker

Anonymkode: 6f325...b23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ulik inntekt, og delvis felles økonomi.

Vi har egne brukskontoer og egne kort, som vi bruker til mat, klær til barna og andre forbruksvarer.

Huset, altså lån og oppussing, deler vi 50/50.

Vi har en felles konto som brukes til faste regninger. Denne betaler vi etter en brøk, som er slik at vi bidrar likt etter evne, og begge har passe mye til overs. Siden jeg handler mer til felles og barn er min andel lavere enn inntekten tilsier.

Ekstravagante utgifter, f.eks ferier og restaurant, betaler stort sett han, eller han betaler en ekstra stor andel. Det er fordi min inntekt ikke gir rom for en slik livsstil, så dersom han ønsker å leve en slik livsstil må han sponse meg. 

Med denne fordelingen har begge råd til å spare, begge har råd til hobbyer, og ved et brudd stiller vi likt.

Anonymkode: f2ac2...919

Skrevet

Dette må dere finne ut av sammen. En av de største årsakene til brudd i forhold er krangel om økonomi, så det er veldig viktig at dere er på lik bølgelengde når det gjelder forventninger til livsstil og hvordan dere skal disponere penger. Som flere her nevner fungerer ulike løsninger for ulike par, så ta en ordentlig prat med din partner hvor dere får avklart ek løsning begge kan godta!🙂

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dere må finne ut hva som gir minst konflikt hos dere. 
for oss så passet det best å ha alt felles. Dvs vi har samme lønnskonto, og så fordeles pengene derfra. Vi har lik sum «lommepenger» hver mnd, og resten går til felles utgifter og sparing.

jeg tjener ganske mye mer enn mannen så objektiv sett så «taper» jeg mest på det sett i forhold til eget forbruk. Men pengene går til vårt felles liv og våre mål så jeg kjenner ikke på det. 

dette fungerer for oss, og vil ikke fungere for alle andre. Dere må finne ut hva dere ønsker

Anonymkode: 6f325...b23

Helt likt her. Trodde en kort stund at jeg skrev dette. 

Anonymkode: b1ba4...165

AnonymBruker
Skrevet

Felles økonomi fungerer bare hvis dere har like mål, og likt forbruksmønster eller forstår at dere er ulike.

Med eksen som kun ville kjøpe kjøpe kjøpe ble det en av årsakene til brudd. Han nekter å spare noe, og for meg som ville spare til helt nødvendig oppussing ble det vanskelig. Vi endte med å ha egne kontoer til personlig forbruk. Han brukte hver krone etter et par dager, jeg sparte alt.

Med mannen min er vi helt enige i sparemål og hvordan vi bruker penger. Vi har fortsatt hver vår personlige konto (det syns jeg man alltid skal ha), resten ser vi begge. Vi handler det vi har behov for, og iblant ting vi har lyst på. Men begge er forsiktige, og det er ikke det materialistiske som er viktig for oss.

Ved felles økonomi er alt felles. Han tjener mye mer enn meg, men det er begges penger. Jeg må ikke spørre han om å få penger, det er våre fordi vi planlegger fremtiden sammen. Ikke mitt og ditt, bare vårt. Men dere skal være veldig trygge på forholdet før dere slår økonomien sammen. Gift, eller samboerkontrakt minimum om hvordan ting skal fordeles om det blir brudd.

Anonymkode: ecdc0...6fe

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ærlig tatt ikke ikke se for meg at fellesøkonomi av typen "vi sender alt i en pott" kan fungere uten konflikter for noen. For plutselig skal han kjøpe seg en forsterker til 30 tusen eller fotballtur til 8 tusen? Eller vil du ts ha en topptur skipakke til 10+ tusen selv om du har bare vært på én topptur? Må man da alltid være enig om pengebruk?

Vi får alle pengene på hver vår lønnskonto, men vi også har en felleskonto - vi begge har bankkort til denne felleskontoen, nettbank-tilgang og vipps. Vi begge overfører X-antall kroner til denne kontoen. Vi overfører likt, men vi hadde også perioder der ene personen tjente mindre, da justerte vi det slikt at den andre personene overførte mer. På de 16 år som vi har vært sammen, har det skiftet flere ganger hvem tjener mest. Det har også bare gått opp hvor mye av lønnen som havner på felleskonto. Tror vi begynte med sånn ti tusen hver, bare til leie og mat og strøm og bil og ferier. Men nå med barn og hus har utgiftene økt. :)

der du har ganske mye mindre i inntekt foreløpig, kan du sikkert betale litt mindre inn på felleskonto. Men det kan også hende at du går mye opp i lønn i neste 2-3 år og da er det plutselig du som tjener mest.

Anonymkode: 65c95...36c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...