AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #41 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vil jo slå ut om du feks tar den dagen etter ett fyllekalas, og noen dager senere nærmere normal. Men om du drikker hver dag, fyller du jo på hele tiden og den vil ikke synke på samme måten. Anonymkode: cd708...0df Den gjenspeiler alkoholinntak de siste 2-4 ukene. Så man må egentlig holde seg unna alkohol, eller drikke svært lite om man skal komme seg ned på null. https://stolav.no/fag-og-forskning/lab/peth-fosfatidyletanol-en-nyttig-alkoholmarkor-i-blod Anonymkode: d6fdb...ddb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #42 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Den gjenspeiler alkoholinntak de siste 2-4 ukene. Så man må egentlig holde seg unna alkohol, eller drikke svært lite om man skal komme seg ned på null. https://stolav.no/fag-og-forskning/lab/peth-fosfatidyletanol-en-nyttig-alkoholmarkor-i-blod Anonymkode: d6fdb...ddb Ja. Det jeg mente er om man som feks en alkoholiker, drikker konstant vil peth holde seg, enn hos en som drikker mye en sjelden gang. Anonymkode: cd708...0df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #43 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet ikke helt hvordan noen her inne kan vite hvor høye anslag noen har fått før. En alkoholiker har sikkert veldig høye verdier isåfall. Du får søke på nettet. Anonymkode: 96ebb...cdf Nei ikke nødvendigvis. Peth prøver er temmelig urettferdige slik. Om to personer på lik alder, høyde og Vekt drikker akkurat det samme kan peth utslagene deres være totalt forskjellig. Ts kan derfor faktisk være en av mange som får høyt utslag på lavt inntak (eks 2 glass vin til maten hver lørdag) Anonymkode: 7612b...365 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #44 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men i alle dager. Mange, meg inkludert, tar jo seg et par glass vin fredag og lørdag, vet også at flere av mine venner godt kan ta et glass vin til maten ellers i uka og. Det blir man jo ikke beruset av! Og da snakker jeg om høyt utdannede mennesker, med gode jobber. Men dette vil altså slå ut som «skadelig alkoholforbruk» på en slik test? Selv om man ikke er beruset? Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om slike tester før. Anonymkode: 6d8ce...e27 Åja, siden de har høy utdanning og gode jobber så drikker de ikke for mye? Disse menneskene du omtaler er de som drikker mest foran barna sine forresten Men det er jo greit det. For de har jo hus, hytte, to biler og båt. Anonymkode: c6e57...e96 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #45 Del Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei ikke nødvendigvis. Peth prøver er temmelig urettferdige slik. Om to personer på lik alder, høyde og Vekt drikker akkurat det samme kan peth utslagene deres være totalt forskjellig. Ts kan derfor faktisk være en av mange som får høyt utslag på lavt inntak (eks 2 glass vin til maten hver lørdag) Anonymkode: 7612b...365 Jepp. Første gang jeg ble lagt inn hadde jeg 1,6 i Peth. Da brukte jeg 6 uker på å komme til 0,003 som viser totalavhold. Jeg sprakk og drakk en del over en periode på 3 mnd før jeg skulle tilbake til behandlingsoppholdets del 2. Peth brukte da 7 uker på komme i null og da hadde jeg 1,2! Fordi jeg har PCOS og ekstremt lav forbrenning. Men vet om mange med høy forbrenning som bruker like lang tid. Folkens; Man kan ikke lure en peth prøve og det finnes ingen måte å regne det ut på. Anonymkode: c6e57...e96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #46 Del Skrevet 14. april 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Virker jo litt som om alt er lov… Men til alle andre - aldri nevn alkohol til legen din hvis du ønsker hjelp eller støtte. Anonymkode: ee56e...e65 Super viktig å beholde alle alkoholikere på veien så lenge som mulig. (Kaller ikke TS alkoholiker, men du skriver "til alle andre".) Anonymkode: 431b4...57b 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 15. april 2023 #47 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Dette er ganske misvisende. Jeg kjører aldri beruset. Har jeg hatt endel alkohol dagen før kjører jeg ikke dagen etter heller. Har aldri blitt tatt for alkohol i blåsetest eller vært involvert i noe som helst uhell på veien siden jeg var ung og skrenta borti autovern. Hvorfor skal jeg på forhånd bli tatt for noe jeg absolutt ikke har eller ville gjort? Anonymkode: ee56e...e65 Dette er tull. Viser prøvene dine utslag så har du ikke kontroll å bør følges med på så du ikke skader andre når du kjører bil. Kutt ut bilkjøringen så kan du drikke så mye eller så lite som du ønsker. Din egenvurdering vil aldri bli korrekt så lenge du skriver som du gjør. Evt ny lege har allerede info om at du drikker for mye å vil fortsette å motivere til testing så lenge du selv mener du kan kjøre bil. Du mister totalt evnen til å forstå konsekvenser av egne handlinger når du drikker og ikke selv synes det er et problem. Det er jo heller ikke et problem for samfunnet så lenge du ikke kjører ihjel andre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #48 Del Skrevet 15. april 2023 Andrine& skrev (2 timer siden): Dette er tull. Viser prøvene dine utslag så har du ikke kontroll å bør følges med på så du ikke skader andre når du kjører bil. Kutt ut bilkjøringen så kan du drikke så mye eller så lite som du ønsker. Din egenvurdering vil aldri bli korrekt så lenge du skriver som du gjør. Evt ny lege har allerede info om at du drikker for mye å vil fortsette å motivere til testing så lenge du selv mener du kan kjøre bil. Du mister totalt evnen til å forstå konsekvenser av egne handlinger når du drikker og ikke selv synes det er et problem. Det er jo heller ikke et problem for samfunnet så lenge du ikke kjører ihjel andre. Men om man drikker mye en kveld, ikke kjører bil på søndagen og ikke drikker. Da har man jo ikke promille når man setter seg i bilen mandag! Anonymkode: 7612b...365 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #49 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei ikke nødvendigvis. Peth prøver er temmelig urettferdige slik. Om to personer på lik alder, høyde og Vekt drikker akkurat det samme kan peth utslagene deres være totalt forskjellig. Ts kan derfor faktisk være en av mange som får høyt utslag på lavt inntak (eks 2 glass vin til maten hver lørdag) Anonymkode: 7612b...365 Hvis du leser linken så skal det ikke ha noen innvirkning på peth prøven "Kjønn, alder, kroppsmasseindeks eller sykdom ser ikke ut til å påvirke nivået av PEth, men personer med nedsatt leverfunksjon kan ha noe forlenget påvisningstid etter avsluttet drikking." https://stolav.no/fag-og-forskning/lab/peth-fosfatidyletanol-en-nyttig-alkoholmarkor-i-blod Anonymkode: d6fdb...ddb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #50 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du leser linken så skal det ikke ha noen innvirkning på peth prøven "Kjønn, alder, kroppsmasseindeks eller sykdom ser ikke ut til å påvirke nivået av PEth, men personer med nedsatt leverfunksjon kan ha noe forlenget påvisningstid etter avsluttet drikking." https://stolav.no/fag-og-forskning/lab/peth-fosfatidyletanol-en-nyttig-alkoholmarkor-i-blod Anonymkode: d6fdb...ddb Men om man er helt avholds over lang tid nei. Men om du googler finner du forklaring på hvorfor peth viser svært forskjellige verdier hos to som har inntatt akkurat det samme. Men de færreste i Norges land er helt avholds hele tiden. Skulle vi peth testet alle ville vi fått problemer, det er nemlig vanskelig å skille normalt forbruk og unormalt forbruk gjennom peth slik de fungerer idag. Anonymkode: 7612b...365 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #51 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men de færreste i Norges land er helt avholds hele tiden. Skulle vi peth testet alle ville vi fått problemer, det er nemlig vanskelig å skille normalt forbruk og unormalt forbruk gjennom peth slik de fungerer idag. Anonymkode: 7612b...365 Det er derfor legen vil ha en kontrollprøve noen uker senere. Klarer ikke personen å ha et veldig lavt inntak i noen uker, eller ha en hvit måned, for å bestå prøven er kanskje bekymringen for misbruk berettiget? Anonymkode: 0e4f4...7e5 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #52 Del Skrevet 15. april 2023 Er ikke det enkleste å bare ta en ny prøve sånn som legen foreslår? Hvis du har så mye som foregår nå, så kan du kanskje avtale å ta prøven samtidig som du er hos legen for noe annet. Så slipper du å bruke tid på en ekstra legetime. Jeg er sikker på at legen vil ha forståelse for det. Anonymkode: 40369...ed6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #53 Del Skrevet 15. april 2023 Hva leger tar av prøver er veldig individuelt. Noen tar peth som standard nå, nettopp for slik "EU-kontroll." Dessverre er Norge litt av et kontrollsamfunn og folk har veldig pussige meninger om rushygiene. Tror faktisk mange av dem som synes det er helt ok at folk mister lappen for relativt lave peth verdier fort kunne endt opp med å miste lappen på grunn av alkoholmisbruk etter tilfeldig tatt peth selv. Er ikke nødvendigvis så mye alkohol som skal til. Anonymkode: 7ebcf...829 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 15. april 2023 #54 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men om man drikker mye en kveld, ikke kjører bil på søndagen og ikke drikker. Da har man jo ikke promille når man setter seg i bilen mandag! Anonymkode: 7612b...365 Ja hadde det bare vært så enkelt. Folk som drikker for mye er eksperter på å lage slike forklaringer, da særlig til seg selv, så du kan si at evnen til egenvurdering er borte. Uansett inntak finnes det en forklaring som bagateliserer problemet. Hvorfor tror du det ble tatt prøver her i utgangspunktet? Antagelig har ts vært påvirket hos sin lege gjentatte ganger.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #55 Del Skrevet 15. april 2023 On 4/14/2023 at 10:30 AM, AnonymBruker said: Jeg nevnte til min lege at jeg nok «bruker» alkohol for mye. Legen tok PEth prøve og to andre alkoholrelaterte prøver blant blodprøvene mine uten å først informere meg. PEth kom tilbake «betydelig forhøyet». De andre to var normale. Legen ønsker nå ny prøve om 6-8 uker. Står ønsker og ikke at det skal tas ny prøve. Jeg har ganske mye annet gående i livet akkurat nå. Svulst som må opereres blant annet. Hva skjer om jeg bare bytter lege? Anonymkode: ee56e...e65 Legen din er nøye, og det er altså grunn til at du ønsker å bytte lege? 23 hours ago, AnonymBruker said: Det kan vel umulig være lov uten samtykke? Har aldri opplevd at peth blir tatt ved såkalt eu kontroll, kun da legen har foreslått peth og gir meg mulighet til å si nei. Det ville jeg sjekket ut nærmere om jeg var deg. Anonymkode: 990fb...5ae En lege kan teste hva hen vil i blodprøver. Anonymkode: 4b57b...a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #56 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legen din er nøye, og det er altså grunn til at du ønsker å bytte lege? En lege kan teste hva hen vil i blodprøver. Anonymkode: 4b57b...a63 Google peth + samtykke. Også kommer du tilbake hit og prøver en gang til 😄 Anonymkode: 4fc15...1bb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #57 Del Skrevet 15. april 2023 Andrine& skrev (29 minutter siden): Ja hadde det bare vært så enkelt. Folk som drikker for mye er eksperter på å lage slike forklaringer, da særlig til seg selv, så du kan si at evnen til egenvurdering er borte. Uansett inntak finnes det en forklaring som bagateliserer problemet. Hvorfor tror du det ble tatt prøver her i utgangspunktet? Antagelig har ts vært påvirket hos sin lege gjentatte ganger.. dette stemmer hvertfall ikke! Jeg må nok belage meg på en veldig rolig mnd med lite alkohol. Greit nok det, jeg klarer det. Men spørsmålet er hvorfor skal noen andre bestemme dette over meg? Jeg har aldri vært borti noe som helst problemer - hverken med eller uten alkohol. Så hvorfor kan ikke jeg få lov å drikke litt ekstra alkohol i ny og ne? Jeg må da få lov å bestemme over meg selv så lenge jeg ikke gjør noe ulovlig? TS Anonymkode: ee56e...e65 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 15. april 2023 #58 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): dette stemmer hvertfall ikke! Jeg må nok belage meg på en veldig rolig mnd med lite alkohol. Greit nok det, jeg klarer det. Men spørsmålet er hvorfor skal noen andre bestemme dette over meg? Jeg har aldri vært borti noe som helst problemer - hverken med eller uten alkohol. Så hvorfor kan ikke jeg få lov å drikke litt ekstra alkohol i ny og ne? Jeg må da få lov å bestemme over meg selv så lenge jeg ikke gjør noe ulovlig? TS Anonymkode: ee56e...e65 Betydelig forhøyet. Hva betyr det? Som sagt, slutt å kjør bil å drikk så mye du ønsker. Vil du ha førerkort så vær snill å fortsett å ta disse prøvene i lang tid. Noen her skriver at det koster rett i underkant av 1000kr for en prøve, det stemmer ikke, tatt hos fastlegen koster det ca 400kr pr pr gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
BobbySocks Skrevet 15. april 2023 #59 Del Skrevet 15. april 2023 Andrine& skrev (1 time siden): Ja hadde det bare vært så enkelt. Folk som drikker for mye er eksperter på å lage slike forklaringer, da særlig til seg selv, så du kan si at evnen til egenvurdering er borte. Uansett inntak finnes det en forklaring som bagateliserer problemet. Hvorfor tror du det ble tatt prøver her i utgangspunktet? Antagelig har ts vært påvirket hos sin lege gjentatte ganger.. Du vet at Peth og promille ikke er det samme? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dolce Skrevet 15. april 2023 #60 Del Skrevet 15. april 2023 Andrine& skrev (9 minutter siden): Betydelig forhøyet. Hva betyr det? Som sagt, slutt å kjør bil å drikk så mye du ønsker. Vil du ha førerkort så vær snill å fortsett å ta disse prøvene i lang tid. Noen her skriver at det koster rett i underkant av 1000kr for en prøve, det stemmer ikke, tatt hos fastlegen koster det ca 400kr pr pr gang. Det var da voldsomt så bastant du er, da! Det går utmerket godt an å ha et høyt alkoholforbruk og samtidig være en trygg, god og EDRU sjåfør. Det handler om å velge når man drikker - og når man kjører (og viktigst av alt; når man ikke kjører...). 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå