Gjest Kastanjefrø Skrevet 14. april 2023 #21 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette er ganske misvisende. Jeg kjører aldri beruset. Har jeg hatt endel alkohol dagen før kjører jeg ikke dagen etter heller. Har aldri blitt tatt for alkohol i blåsetest eller vært involvert i noe som helst uhell på veien siden jeg var ung og skrenta borti autovern. Hvorfor skal jeg på forhånd bli tatt for noe jeg absolutt ikke har eller ville gjort? Anonymkode: ee56e...e65 Vedvarende høyt regelmessig alkoholmisbruk innebærer stor sannsynlighet for å kjøre med en promille over 0.2, og er følgelig ikke forenelig med å ha førerkort på lik linje som frekvente epileptiske anfall, svært dårlig syn etc.
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #22 Skrevet 14. april 2023 Kastanjefrø skrev (24 minutter siden): Vedvarende høyt regelmessig alkoholmisbruk innebærer stor sannsynlighet for å kjøre med en promille over 0.2, og er følgelig ikke forenelig med å ha førerkort på lik linje som frekvente epileptiske anfall, svært dårlig syn etc. Dette stemmer ikke. Man blir ikke plutselig full sånn helt uten videre. Man må først innta alkohol. Får man er epileptisk anfall skjer det veldig plutselig og uten at man selv kan gjøre noe for å forhindre det. Ser man så dårlig at man ikke kan ha førerkort er også dette noe man ikke selv kan forhindre. Når det er sagt, skulle jeg være så uansvarlig at jeg ikke bryr meg om jeg kjører påvirket eller ikke så starter jo bilen min uansett. Så hvis jeg virkelig VIL kjøre i fylla, så kan jeg gjøre det. Men hvorfor skal jeg straffes på forhånd for noe jeg ikke har gjort? Anonymkode: ee56e...e65 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #23 Skrevet 14. april 2023 Kastanjefrø skrev (34 minutter siden): Vedvarende høyt regelmessig alkoholmisbruk innebærer stor sannsynlighet for å kjøre med en promille over 0.2, og er følgelig ikke forenelig med å ha førerkort på lik linje som frekvente epileptiske anfall, svært dårlig syn etc. Gjelder denne sannsynlighetsberegningen også om man ikke har bil? Hvordan har det seg i såfall? Man blir kanskje biltyv av for høyt alkoholinntak også? Anonymkode: 7612b...365 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #24 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja. Jeg ønsket dog en prøve for å sjekke vitaminer osv. Han spurte om vi ikke skulle ta en «EU-kontroll». Jeg visste ikke at de tok sånne prøver engang, så ble tatt på senga kan du si. TS Anonymkode: ee56e...e65 Det kan vel umulig være lov uten samtykke? Har aldri opplevd at peth blir tatt ved såkalt eu kontroll, kun da legen har foreslått peth og gir meg mulighet til å si nei. Det ville jeg sjekket ut nærmere om jeg var deg. Anonymkode: 990fb...5ae 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #25 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan vel umulig være lov uten samtykke? Har aldri opplevd at peth blir tatt ved såkalt eu kontroll, kun da legen har foreslått peth og gir meg mulighet til å si nei. Det ville jeg sjekket ut nærmere om jeg var deg. Anonymkode: 990fb...5ae Virker jo litt som om alt er lov… Men til alle andre - aldri nevn alkohol til legen din hvis du ønsker hjelp eller støtte. Anonymkode: ee56e...e65 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #26 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det kan vel umulig være lov uten samtykke? Har aldri opplevd at peth blir tatt ved såkalt eu kontroll, kun da legen har foreslått peth og gir meg mulighet til å si nei. Det ville jeg sjekket ut nærmere om jeg var deg. Anonymkode: 990fb...5ae Det samme tenkte jeg da jeg leste dette. Det må i så fall være at legen hadde en mistanke om høyt forbruk siden dette ble tatt? Høres helt merkelig ut. Jeg har vært til "eu-kontroll" mange ganger, og det har aldri blitt tatt slik prøve av meg. Var det noe spesielt du sa, TS, eller har sagt tidligere? Anonymkode: dcdfc...c92
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #27 Skrevet 14. april 2023 Noramor skrev (8 timer siden): Anbefaler å snakke med lege å innse alvoret i saken. Viktig å spille med åpne kort å få kontroll på alkoholforbruk. Kan være førerkort ryker som nevnt over. Lege er pliktig til å se til at førerkortkrav er oppfylt. Lykke til. Hentet fra nett. PEth-verdier Verdier over 0,30 µmol/L representerer vanligvis skadelig overforbruk av alkohol, og i mange tilfeller ikke oppfylt helsekrav til førerkort. Jeg hadde verdi på 0,38, men hadde drukket mye uka før. Hvor høyt kan man score på peth? Legen min sa heller ikke fra, og ønsker nye prøver. Anonymkode: bd4d3...5a0
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #28 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg hadde verdi på 0,38, men hadde drukket mye uka før. Hvor høyt kan man score på peth? Legen min sa heller ikke fra, og ønsker nye prøver. Anonymkode: bd4d3...5a0 De andre prøvene, asat og alat var normale. Anonymkode: bd4d3...5a0
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #29 Skrevet 14. april 2023 Om du ikke følger opp og bare skifter lege uten å tillate at journalen følger med, skal din fastlege sende bekymring til statsforvalteren - uten ny prøve da vil førerkortet ryke. Kutt alm alkohol tvert og følg ill med nye prøver - enten his fastlege eller my lege Anonymkode: f6c1d...e9b 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #30 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Takk for svar. Som sagt, legen ønsker å ta en kontroll av forrige test. Jeg vurderer å utsette prøven litt hvertfall, har selvfølgelig kost meg mye med alkohol i påsken. Jeg er over snittet glad i alkohol, men må ikke drikke mer enn en gang i uka. Typisk helg. Jeg har et veldig kjedelig liv. Operasjon er noe jeg må ha (kreft) og kommer ikke til å ha innvirkning her. Heller ikke andre tilstander jeg har. Peth viste jo at den var forhøyet, men leverprøver (en generell, og en innenfor 3 mnd) var normale. Derfor skjønner jeg ikke helt hva legen eller noen andre har med dette å gjøre? Man mister jo ikke lappen om man får diabetes man mulighets har «spist på seg selv». Legen har kun skriftlig gitt meg dette svaret, og har kun skrevet «ønsker». Er det da virkelig egentlig et krav og jeg kan miste førerkortet? Samtalen hvor han gir denne beskjeden står som avsluttet og jeg har ikke legetime hos han i fremtiden. Takk for deres synspunkter! TS Anonymkode: ee56e...e65 Har du forhøyet PETH-verdier i ukedagene så viser det at du drikker mye alkohol. Og da kan legen kreve at førerkortet ditt blir inndratt hvis hen mistenker dette. Du burde gå tilbake og ta en ny test, og ikke drikke noe alkohol, drikker du nå i helgen og tar en test til uka - så kommer ikke verdiene til å synke før den tid, de kommer til å stige igjen. PETH-prøver er noe dritt, for de er veldig nøyaktige, og verdiene rekker ikke å senke seg hvis man drikker f.eks hver helg eller et par ganger i uka. Anonymkode: 96ebb...cdf 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #31 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg hadde verdi på 0,38, men hadde drukket mye uka før. Hvor høyt kan man score på peth? Legen min sa heller ikke fra, og ønsker nye prøver. Anonymkode: bd4d3...5a0 Jeg har hatt 1,10. Men da hadde jeg også drukket før prøven. Anonymkode: cd708...0df
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #32 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg hadde verdi på 0,38, men hadde drukket mye uka før. Hvor høyt kan man score på peth? Legen min sa heller ikke fra, og ønsker nye prøver. Anonymkode: bd4d3...5a0 Hvor høyt man kan score? Prøven viser verdiene av «alkohol» i blodet ditt. Og det tar lang tid før verkene synker. Drikker du da f.eks nå i helgen, så kommer verkene dine til å stige frem til neste test, og da kommer legen til å få bekreftet at du kanskje drikker en del. Det hjelper ikke å bytte lege, mistenker legen din nå at du har et problem så er hen pliktet til å melde ifra hvis du bare bytter lege. De er ikke ukjente med at misbrukere bytter leger. Anbefaler deg å ha legen du har hatt, det er hen som har journalen din og som skal følge deg, og har fulgt deg i en prosess med kreft og du skal operere. Kommer uansett til å ta lang tid for deg å få ny fastlege pga fastlegekrise. Jeg forstår ikke helt problemet her, bare ikke dritt noe mer alkohol å ta en ny test til uken - så snakker du med legen om va hen tenker. Anonymkode: 96ebb...cdf
Baktus2024 Skrevet 14. april 2023 #33 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg nevnte til min lege at jeg nok «bruker» alkohol for mye. Legen tok PEth prøve og to andre alkoholrelaterte prøver blant blodprøvene mine uten å først informere meg. PEth kom tilbake «betydelig forhøyet». De andre to var normale. Legen ønsker nå ny prøve om 6-8 uker. Står ønsker og ikke at det skal tas ny prøve. Jeg har ganske mye annet gående i livet akkurat nå. Svulst som må opereres blant annet. Hva skjer om jeg bare bytter lege? Anonymkode: ee56e...e65 De sender resultatet rett til statsforvalteren og før du vet ordet av det så er du uten førekort på bil , mc , fly , båt bæretillatelser på våpen med mye mer... alt du har av godkjenninger... godt råd..klapp igjen til fastleger og trenger du spesialistvurdering av noe slag , bruk henvisning fra legevakt eller privatpraktiserende leger.. min mening. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #34 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvor høyt man kan score? Prøven viser verdiene av «alkohol» i blodet ditt. Og det tar lang tid før verkene synker. Drikker du da f.eks nå i helgen, så kommer verkene dine til å stige frem til neste test, og da kommer legen til å få bekreftet at du kanskje drikker en del. Det hjelper ikke å bytte lege, mistenker legen din nå at du har et problem så er hen pliktet til å melde ifra hvis du bare bytter lege. De er ikke ukjente med at misbrukere bytter leger. Anbefaler deg å ha legen du har hatt, det er hen som har journalen din og som skal følge deg, og har fulgt deg i en prosess med kreft og du skal operere. Kommer uansett til å ta lang tid for deg å få ny fastlege pga fastlegekrise. Jeg forstår ikke helt problemet her, bare ikke dritt noe mer alkohol å ta en ny test til uken - så snakker du med legen om va hen tenker. Anonymkode: 96ebb...cdf Jeg er ikke ts, og ønsker ikke bytte lege. Jeg lurte på hvor høye verdier en peth kan gi på sitt verste, og hvilke utslag ts fikk på sin. Anonymkode: bd4d3...5a0
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #35 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er ganske misvisende. Jeg kjører aldri beruset. Har jeg hatt endel alkohol dagen før kjører jeg ikke dagen etter heller. Har aldri blitt tatt for alkohol i blåsetest eller vært involvert i noe som helst uhell på veien siden jeg var ung og skrenta borti autovern. Hvorfor skal jeg på forhånd bli tatt for noe jeg absolutt ikke har eller ville gjort? Anonymkode: ee56e...e65 Man kan ha PETH-verdier i blodet selv om det er 24/42t siden inntak. Disse verdiene bruker lang tid på å synke til 0,00. Så hvis du f.eks drikker hver helg, da har du regelmessige PETH-verdier fordi det tar flere uker før de synker til 0. Studenter kan f.eks ha forhøyet verdier, fordi de drikker ganske ofte og de rekker ikke å synke før neste inntak. PETH-prøver er ganske dyrt og noe man tar i forbindelse med rus-testing via politiet pga førerkort, mistanke om kjøring i ruspåvirket tilstand eller ved omsorgsovertakelse av barn o.l. Én PETH-prøve koster i overgang av tusen kroner, og er ikke vanlig å ta for folk. Anonymkode: 96ebb...cdf
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #36 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke ts, og ønsker ikke bytte lege. Jeg lurte på hvor høye verdier en peth kan gi på sitt verste, og hvilke utslag ts fikk på sin. Anonymkode: bd4d3...5a0 Vet ikke helt hvordan noen her inne kan vite hvor høye anslag noen har fått før. En alkoholiker har sikkert veldig høye verdier isåfall. Du får søke på nettet. Anonymkode: 96ebb...cdf
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #37 Skrevet 14. april 2023 1.10 = Konsentrasjonen er meget høy og kan være forenlig med et skadelig høyt konsum Anonymkode: cd708...0df
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #38 Skrevet 14. april 2023 Men i alle dager. Mange, meg inkludert, tar jo seg et par glass vin fredag og lørdag, vet også at flere av mine venner godt kan ta et glass vin til maten ellers i uka og. Det blir man jo ikke beruset av! Og da snakker jeg om høyt utdannede mennesker, med gode jobber. Men dette vil altså slå ut som «skadelig alkoholforbruk» på en slik test? Selv om man ikke er beruset? Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om slike tester før. Anonymkode: 6d8ce...e27
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #39 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men i alle dager. Mange, meg inkludert, tar jo seg et par glass vin fredag og lørdag, vet også at flere av mine venner godt kan ta et glass vin til maten ellers i uka og. Det blir man jo ikke beruset av! Og da snakker jeg om høyt utdannede mennesker, med gode jobber. Men dette vil altså slå ut som «skadelig alkoholforbruk» på en slik test? Selv om man ikke er beruset? Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om slike tester før. Anonymkode: 6d8ce...e27 Det vil jo slå ut om du feks tar den dagen etter ett fyllekalas, og noen dager senere nærmere normal. Men om du drikker hver dag, fyller du jo på hele tiden og den vil ikke synke på samme måten. Anonymkode: cd708...0df
Baktus2024 Skrevet 14. april 2023 #40 Skrevet 14. april 2023 bare skutt ut av det blå så mener jeg at over 20 standardenheter pr uke vil gi utslag som misbruk . en standardenhet tilsvarer 0.33 l vanlig øl.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå