Andrine& Skrevet 15. april 2023 #61 Del Skrevet 15. april 2023 (endret) BobbySocks skrev (16 minutter siden): Du vet at Peth og promille ikke er det samme? Betydelig forhøyet promille hadde vært kult å få som resultat i promillekontroll, men det skjer nok ikke. Bare tuller, selvfølgelig vet jeg det. Endret 15. april 2023 av Andrine& Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #62 Del Skrevet 15. april 2023 Andrine& skrev (27 minutter siden): Betydelig forhøyet. Hva betyr det? Som sagt, slutt å kjør bil å drikk så mye du ønsker. Vil du ha førerkort så vær snill å fortsett å ta disse prøvene i lang tid. Noen her skriver at det koster rett i underkant av 1000kr for en prøve, det stemmer ikke, tatt hos fastlegen koster det ca 400kr pr pr gang. Men, hvis du ikke har problemer med alkohol, hvorfor sa du til legen at du har et høyt forbruk av alkohol da? AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 10.30): Jeg nevnte til min lege at jeg nok «bruker» alkohol for mye. Anonymkode: ee56e...e65 Anonymkode: 0e4f4...7e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #63 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men, hvis du ikke har problemer med alkohol, hvorfor sa du til legen at du har et høyt forbruk av alkohol da? Anonymkode: 0e4f4...7e5 Beklager til @Andrine&, det ble feil sitert. Jeg skulle sitere TS. Anonymkode: 0e4f4...7e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #64 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Beklager til @Andrine&, det ble feil sitert. Jeg skulle sitere TS. Anonymkode: 0e4f4...7e5 Rett og slett fordi legen spurte hvordan mitt forhold til alkohol er. Og da svarte jeg ærlig, at jeg nok «bruker» alkohol. Er endel ting og tang i livet mitt om dagen. Jeg forstår at alkohol ikke er det beste å «misbruke». Samtidig så er jeg jo et fritt menneske, som har lov å gjøre ting som ikke alltid er til det beste for meg selv!? Hadde jeg derimot vært veldig syk som følge av alkohol som kunne gå utover kjøringen min, så kunne jeg akseptert dette. Hva er det neste? Overvektige personer mister retten til førerkort da de har større sjanse for sykdom? Eller menn over 50, som har større sjanse for hjerteproblemer? Anonymkode: ee56e...e65 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #65 Del Skrevet 15. april 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Google peth + samtykke. Også kommer du tilbake hit og prøver en gang til 😄 Anonymkode: 4fc15...1bb Ok! I tillegg finnes det enkelte lovhjemler for å avkreve rusmiddeltesting uten samtykke. Anonymkode: 4b57b...a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #66 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ok! I tillegg finnes det enkelte lovhjemler for å avkreve rusmiddeltesting uten samtykke. Anonymkode: 4b57b...a63 Hva slags lovhjemler er det? I hvilke tilfeller gjelder de? Anonymkode: ee56e...e65 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #67 Del Skrevet 15. april 2023 Det er kun èn ting du kan gjøre når du er under PEth testing: IKKE DRIKK EN DRÅPE ALKOHOL!!!!! Selv et lite glass øl vil gi utslag. Så ikke vær dum nå. Vær total avholds så lenge du blir testet. Anonymkode: 47a0e...e21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvalitet Skrevet 15. april 2023 #68 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 10.43): Jeg vet ikke. Tror kanskje det beste i så fall er å ignorere det. For så å aldri gå til legen igjen.. I dag er tydeligvis legene et middel for staten å kontrollere mennesker. TS Anonymkode: ee56e...e65 Eller hjelpe deg. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #69 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Men i alle dager. Mange, meg inkludert, tar jo seg et par glass vin fredag og lørdag, vet også at flere av mine venner godt kan ta et glass vin til maten ellers i uka og. Det blir man jo ikke beruset av! Og da snakker jeg om høyt utdannede mennesker, med gode jobber. Men dette vil altså slå ut som «skadelig alkoholforbruk» på en slik test? Selv om man ikke er beruset? Jeg må innrømme at jeg aldri har hørt om slike tester før. Anonymkode: 6d8ce...e27 Så folk med høy utdannelse og gode jobber misbruker ikke alkohol? Anonymkode: 6f62b...f0f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #70 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Rett og slett fordi legen spurte hvordan mitt forhold til alkohol er. Og da svarte jeg ærlig, at jeg nok «bruker» alkohol. Er endel ting og tang i livet mitt om dagen. Jeg forstår at alkohol ikke er det beste å «misbruke». Samtidig så er jeg jo et fritt menneske, som har lov å gjøre ting som ikke alltid er til det beste for meg selv!? Hadde jeg derimot vært veldig syk som følge av alkohol som kunne gå utover kjøringen min, så kunne jeg akseptert dette. Hva er det neste? Overvektige personer mister retten til førerkort da de har større sjanse for sykdom? Eller menn over 50, som har større sjanse for hjerteproblemer? Anonymkode: ee56e...e65 Unnskyld meg, men du argumenterer som en alkoholmisbruker. Det er veldig tydelig at du har et problem, et problem som er større enn du klarer å innse. Det er overhodet ikke rart at legen tok prøven og at du nå må ta en oppfølgingsprøve . Når du ikke en gang er villig til å ta et pause for en prøve, og at i stedet er så desperat du heller skal bytte en lege for å prøve unngå problemstillingen, så vitner det om avhengighet og du er rett og slett i fornektelse som alkoholikere er. Du prøver å minimere problemet, bruker at livet er vanskelig som unnskyldning for å ha "rett" til å drikke og prøve å ta bort fokuset fra deg og alkoholmisbruket ved å peke på andre ting som du heller mener et problem. Jeg synest det er helt rett og rimelig at du blir fratatt førerkort visst du nekter å avlegge ny prøve. Det er helt tydelig at du er en potensiell risiko i trafikken, og slike folk ønsker jeg nødig å møte på bak rattet. Selv om du ikke utgjør noen fare bak rattet i dag, og enda har kontroll på drikkingen, så er du kommet så langt at du ikke er villig til å slutte og da er det risiko for at du en dag setter deg bak rattet når du ikke burde. Og da er det for seint å ta fra deg førerkortet, når eventuelt skade er skjedd.. Med tanke på at du lever sånn i fornektelse ang. alkoholmisbruket, så vil jeg ikke stolt på at du har nok selvinnsikt heller til å ikke sette deg bak rattet en dag du har promille i blodet. Om alkoholen er det som er det viktige for deg, fordi "du er et fritt menneske", så får du bare velge det. Men du må innse realiteten, da risikerer du å miste førerkortet ditt om du velger alkoholen. Så du får rett og slett bestemme deg for hva som er viktig for deg, for uansett hvor uenig i du er så må du nok forholde deg til realiteten. Og om alkoholen ikke er så problematisk som du skal ha deg til, da er det vel ikke noe problem å ta en pause en kort periode for avlegge en negativ prøve? Forresten, visst legen stilte deg om ditt forhold til alkohol, så er det definitivt ting han har plukket ut, og ikke bare noe som han tilfeldigvis spurte om. Her er det nok flere ting du ikke forteller om. Anonymkode: 8fe5e...617 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #71 Del Skrevet 15. april 2023 Ts, har du barn, partner og familie? Anonymkode: 6f62b...f0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #72 Del Skrevet 15. april 2023 Hvis man selv vet at man "bruker" alkohol og drikker en god del i løpet av ei uke, og også innrømmer dette til legen sin, hva er da problemet med at legen tar ansvar og velger å be om ny prøve for å bekrefte eller avkrefte at man har et problem? Hvis en overvektig person går til legen og sier de overspiser av psykiske årsaker, og legen sjekker kolesterol, blodtrykk o.l., så er det jo legen sin jobb og si ifra dersom prøvene viser at man har et problem. Da ber selvsagt legen om at man tar 24-timers blodtrykk for å se hvor høyt blodtrykk man faktisk har, og så får man gjerne beskjed om at man bør endre livsstil for å få ned blodtrykket og andre prøver som er forhøyede på grunn av overvekt og feil livsstil. Forskjellen er at overvektige mennesker ikke risikerer å miste sertifikatet sitt om de lar være å følge opp helseproblemet sitt, men ellers er det samme prinsipp; legen er der for å hjelpe folk til å ta de beste valgene for helsa si. At det innebærer å kvitte seg med uvaner og avhengigheter er ubehagelig og ganske irriterende (og føles invaderende), men legen gjør bare jobben sin. Selvsagt er ikke høyt alkoholinntak ensbetydende med promillekjøring, men legene er ikke synske og kan dermed ikke vite hvilke av pasientene med alkoholproblemer som kan være troende til å sette seg bak rattet med promille i blodet, eller som kan øke inntaket såpass mye at det potensielt kan skje i fremtiden. Hvis man vet helt sikkert at man ikke har spesielt stort problem eller at man aldri i verden ville finne på å fyllekjøre, så er det vel ikke noe problem å avstå fra alkohol en periode og ta ny prøve? Det er sunt for kroppen med en pause, man får beholde førerkortet og man slipper at mulig alkoholmisbruk blir stående i journalen. Vinn-vinn. Anonymkode: f5a2b...54e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #73 Del Skrevet 15. april 2023 PEth over 0,30 betyr at du har et SKADELIG høyt forbruk av alkohol! Du kan ta det til deg eller la vær - det er opp til deg….. Selv om du ikke kjører med promille, så er kroppen din påvirket - på en negativ måte (oppmerksomhet, reaksjonsevne m.m). Les deg opp. Det skal faktisk drikkes en del for å overstige 0,30. Ikke kun litt vin i helgen. Fastlegen din kan sendes melding til Statsforvalteren og du kan miste føreretten. Legen din er fa** ikke frekk, han gjør jobben sin. Anonymkode: 31da4...4d2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. april 2023 #74 Del Skrevet 15. april 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): PEth over 0,30 betyr at du har et SKADELIG høyt forbruk av alkohol! Du kan ta det til deg eller la vær - det er opp til deg….. Selv om du ikke kjører med promille, så er kroppen din påvirket - på en negativ måte (oppmerksomhet, reaksjonsevne m.m). Les deg opp. Det skal faktisk drikkes en del for å overstige 0,30. Ikke kun litt vin i helgen. Fastlegen din kan sendes melding til Statsforvalteren og du kan miste føreretten. Legen din er fa** ikke frekk, han gjør jobben sin. Anonymkode: 31da4...4d2 Vel etter en ferie i Syden har nok de fleste nordmenn en score på over 0,30. De mister ikke lappen av den grunn. Anonymkode: 7612b...365 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 16. april 2023 #75 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Rett og slett fordi legen spurte hvordan mitt forhold til alkohol er. Og da svarte jeg ærlig, at jeg nok «bruker» alkohol. Er endel ting og tang i livet mitt om dagen. Jeg forstår at alkohol ikke er det beste å «misbruke». Samtidig så er jeg jo et fritt menneske, som har lov å gjøre ting som ikke alltid er til det beste for meg selv!? Hadde jeg derimot vært veldig syk som følge av alkohol som kunne gå utover kjøringen min, så kunne jeg akseptert dette. Hva er det neste? Overvektige personer mister retten til førerkort da de har større sjanse for sykdom? Eller menn over 50, som har større sjanse for hjerteproblemer? Anonymkode: ee56e...e65 Det er i seg selv en overreaksjon når du må lage en tråd her inne om det. Det er stor forskjell på å klare å la være å drikke i perioder og det å bli edru i hodet. Å bli helt edru i hodet krever at du holder deg unna alkohol i et år. Har du inntatt mye over er tid er du sløvet ned dessverre. Som sagt, det at du drikker er ikke noe problem, bare kutt ut å kjør bil. Ingen kan kreve at du kutter ut alkohol el, så det frie livet du mener du har krav på er der for deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #76 Del Skrevet 16. april 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vel etter en ferie i Syden har nok de fleste nordmenn en score på over 0,30. De mister ikke lappen av den grunn. Anonymkode: 7612b...365 Og igjen, det er derfor det blir tatt kontrollprøve før noe blir gjort, for å sjekke om verdien går ned etter at prøven viser høyt inntak. Hvis verdien har gått ned på kontrollprøven bekrefter det at det høye inntaket var situasjonsbetinget, men hvis verdien fortsetter å være høy etter 6-8 uker er bekymringen reell, og tiltak må iverksettes. Anonymkode: 0e4f4...7e5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rights Skrevet 16. april 2023 #77 Del Skrevet 16. april 2023 Uten å lese gjennom alt, så har du korrekt i at du ikke får hjelp ved å innrømme at du er over snittet glad i alkohol. Hvor "behjelpelig" legen er, kommer an på legen. Du har en shit lege. Jeg har en som evner å se mer helhet. Jeg hadde byttet. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. april 2023 #78 Del Skrevet 16. april 2023 PEth prøve = ikke rør en dråpe alkohol på flere uker. Jeg hadde høy verdi på første prøve. Tok ny prøve 4uker etterpå. Da hadde jeg tatt ett lite glass vin 2uker før, ellers ingen ting på 4 uker. PEth verdien var lav, men legen sa han ville sjekke meg opp igjen etter 6 nye uker. Da rørte jeg ikke en dråpe og prøven viste 0. Jeg hadde forhøyet leverprøver også. Ts. Jeg vil anbefale deg å ikke røre en dråpe på 6-8 uker (helst 😎 og så ta prøven på nytt og bli ferdig med det hele. Anonymkode: e6d0b...62b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 3. januar 2024 #79 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 11.20): Takk for svar. Som sagt, legen ønsker å ta en kontroll av forrige test. Jeg vurderer å utsette prøven litt hvertfall, har selvfølgelig kost meg mye med alkohol i påsken. Jeg er over snittet glad i alkohol, men må ikke drikke mer enn en gang i uka. Typisk helg. Jeg har et veldig kjedelig liv. Operasjon er noe jeg må ha (kreft) og kommer ikke til å ha innvirkning her. Heller ikke andre tilstander jeg har. Peth viste jo at den var forhøyet, men leverprøver (en generell, og en innenfor 3 mnd) var normale. Derfor skjønner jeg ikke helt hva legen eller noen andre har med dette å gjøre? Man mister jo ikke lappen om man får diabetes man mulighets har «spist på seg selv». Legen har kun skriftlig gitt meg dette svaret, og har kun skrevet «ønsker». Er det da virkelig egentlig et krav og jeg kan miste førerkortet? Samtalen hvor han gir denne beskjeden står som avsluttet og jeg har ikke legetime hos han i fremtiden. Takk for deres synspunkter! TS Anonymkode: ee56e...e65 Hvis legen mistenker at man har skadelig alkoholkonsum kan de foreslå å ta en peth, og da vil de ha et "fasitsvar". Ved mistanke er 2 til 3 prøver nok til å avkrefte den. Skadelig alkoholforbruk har innvirkning på ulykker selv om man bare kjører edru. Andre grupper som har forhøyet risiko for ulykker får heller ikke kjøre bil. Og man mister førerrett hvis man har diabetes som ikke er stabil. Hvis legen mistenker du ikke oppfyller helsekravene er han pliktig til å gi deg muntlig kjøreforbud. Kastanjefrø skrev (På 14.4.2023 den 11.38): Vedvarende høyt regelmessig alkoholmisbruk innebærer stor sannsynlighet for å kjøre med en promille over 0.2, og er følgelig ikke forenelig med å ha førerkort på lik linje som frekvente epileptiske anfall, svært dårlig syn etc. Dette er ikke grunnen til at man ikke får førerrett. Man vil ha høyere ulykkesrisiko selv om man er edru mens man kjører hvis man har et stort alkoholkonsum. AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 18.57): Jeg hadde verdi på 0,38, men hadde drukket mye uka før. Hvor høyt kan man score på peth? Legen min sa heller ikke fra, og ønsker nye prøver. Anonymkode: bd4d3...5a0 0.3 vil vise at man inntar minst 4 standard drinker flere ganger i uken over tid, eventuelt et høyt enkeltinntak. Det høyeste resultatet jeg har lest om på Peth 16:0/18:1 var 14. I en studie på et sykehus i Sverige hadde pasienter som ble lagt inn mellom 0.29 og 3.97 med gjennomsnitt på 1.66 og median på 1.5. Disse hadde mellom 0 og 5.6 i promille når de ble innlagt. Halveringstiden på peth 16:1/18:1 er mellom 3.5 og 10.4 dager, så en uke med høyt alkoholkonsum kan påvirke resultatene. I en studie der de så på økning i peth etter å ha drukket nok til å få 0.8 i promille var den høyeste økningen på 0.08. AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 19.03): Har du forhøyet PETH-verdier i ukedagene så viser det at du drikker mye alkohol. Og da kan legen kreve at førerkortet ditt blir inndratt hvis hen mistenker dette. Du burde gå tilbake og ta en ny test, og ikke drikke noe alkohol, drikker du nå i helgen og tar en test til uka - så kommer ikke verdiene til å synke før den tid, de kommer til å stige igjen. PETH-prøver er noe dritt, for de er veldig nøyaktige, og verdiene rekker ikke å senke seg hvis man drikker f.eks hver helg eller et par ganger i uka. Anonymkode: 96ebb...cdf Peth viser ikke når du drikker, eller om du drikker mye enkelte dager eller jevnt over hele uken. Halveringstiden kan være så lang som 10 dager, så man bør unngå alt inntak av alkohol før en prøve. Dersom man begynner å drikke så vil verdien slutte å synke. AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 19.07): Hvor høyt man kan score? Prøven viser verdiene av «alkohol» i blodet ditt. Og det tar lang tid før verkene synker. Drikker du da f.eks nå i helgen, så kommer verkene dine til å stige frem til neste test, og da kommer legen til å få bekreftet at du kanskje drikker en del. Det hjelper ikke å bytte lege, mistenker legen din nå at du har et problem så er hen pliktet til å melde ifra hvis du bare bytter lege. De er ikke ukjente med at misbrukere bytter leger. Anbefaler deg å ha legen du har hatt, det er hen som har journalen din og som skal følge deg, og har fulgt deg i en prosess med kreft og du skal operere. Kommer uansett til å ta lang tid for deg å få ny fastlege pga fastlegekrise. Jeg forstår ikke helt problemet her, bare ikke dritt noe mer alkohol å ta en ny test til uken - så snakker du med legen om va hen tenker. Anonymkode: 96ebb...cdf Høyeste jeg har sett rapporter er 14. Siden legen allerede har et resultat er jo mistanken styrket, da prøven var over 0.3 som er grensen for skadelig alkoholforbruk. Man kan reservere seg mot kjernejournal og la være å overføre journal. Da må forrige lege vurdere å varsle Statsforvalter. Hvis det skjer må man belage seg på regelmessige prøver. Når man har blitt bedt om å ta ny prøve og spesielt med en verdi som 0.38 kan man jo bare være avholds i tre uker, og så få et resultat som er mye bedre. Da har man minst to halveringstider og man kan anta at man har under 0.095. Da vil man muligens bli bedt om en til prøve, og så har man avkreftet mistanken om skadelig alkoholforbruk. Baktus skrev (På 14.4.2023 den 19.22): bare skutt ut av det blå så mener jeg at over 20 standardenheter pr uke vil gi utslag som misbruk . en standardenhet tilsvarer 0.33 l vanlig øl. Ifølge en norsk studie som så på peth var bare 50% av de som drakk 100 til 199.9 gram alkohol i uken under 0.3. 20 standardenheter er 256 gram alkohol, da er det bare 25% som ligger under 0.3. Sånn ca, er dårlig med grafer. Men poenget mitt er at det er veldig vanskelig å gi anbefalinger om konkrete mengder alkohol man kan drikke, da det er individuelt. I tillegg varierer halveringstiden så mye, så mens en person som har 3.5 dagers halveringstid kan drikke masse, og så være avholdene i en uke, vil noen med 10 dager ha mye mindre handlingsrom. AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 20.43): Den gjenspeiler alkoholinntak de siste 2-4 ukene. Så man må egentlig holde seg unna alkohol, eller drikke svært lite om man skal komme seg ned på null. https://stolav.no/fag-og-forskning/lab/peth-fosfatidyletanol-en-nyttig-alkoholmarkor-i-blod Anonymkode: d6fdb...ddb For førerkort er grensen satt på 0.3, men man bør satse på å holde seg under 0.15 for å være sikker. Har man først en case bør man vel ikke drikke noe for å komme så lavt som mulig. Man kan påvise peth i flere uker etter inntak, ikke nødvendigvis bare de siste 2-4 ukene. Spesielt med høye startverdier kan det ta lang tid. På en studie av pasienter som ble behandlet for alkoholisme i Sverige mener jeg alle var over 0.3 selv etter 14 dager. AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 22.06): Nei ikke nødvendigvis. Peth prøver er temmelig urettferdige slik. Om to personer på lik alder, høyde og Vekt drikker akkurat det samme kan peth utslagene deres være totalt forskjellig. Ts kan derfor faktisk være en av mange som får høyt utslag på lavt inntak (eks 2 glass vin til maten hver lørdag) Anonymkode: 7612b...365 Det stemmer at peth verdiene er forskjellig blant forskjellige personer men høyde har ingenting å si. Vekt vil selvfølgelig ha noe å si da en feit person som drikker et glass vin vil få lavere promille. Det som er skumlere er variasjonen i halveringstid. AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 0.56): Jepp. Første gang jeg ble lagt inn hadde jeg 1,6 i Peth. Da brukte jeg 6 uker på å komme til 0,003 som viser totalavhold. Jeg sprakk og drakk en del over en periode på 3 mnd før jeg skulle tilbake til behandlingsoppholdets del 2. Peth brukte da 7 uker på komme i null og da hadde jeg 1,2! Fordi jeg har PCOS og ekstremt lav forbrenning. Men vet om mange med høy forbrenning som bruker like lang tid. Folkens; Man kan ikke lure en peth prøve og det finnes ingen måte å regne det ut på. Anonymkode: c6e57...e96 6 uker er 42 dager. For å komme under 0.03 trenger du 6 halveringstider. Så da har du halveringstid på 7 dager, som er midt i normalområdet 5 til 8 dager. AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 15.03): Legen din er nøye, og det er altså grunn til at du ønsker å bytte lege? En lege kan teste hva hen vil i blodprøver. Anonymkode: 4b57b...a63 Legen kan kunne gjøre ting basert på informert samtykke. Men de vil ofte omtale peth som noe annet enn peth for å ufarliggjøre det. AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 16.56): Rett og slett fordi legen spurte hvordan mitt forhold til alkohol er. Og da svarte jeg ærlig, at jeg nok «bruker» alkohol. Er endel ting og tang i livet mitt om dagen. Jeg forstår at alkohol ikke er det beste å «misbruke». Samtidig så er jeg jo et fritt menneske, som har lov å gjøre ting som ikke alltid er til det beste for meg selv!? Hadde jeg derimot vært veldig syk som følge av alkohol som kunne gå utover kjøringen min, så kunne jeg akseptert dette. Hva er det neste? Overvektige personer mister retten til førerkort da de har større sjanse for sykdom? Eller menn over 50, som har større sjanse for hjerteproblemer? Anonymkode: ee56e...e65 Skadelig alkoholforbruk gir økt trafikksikkerhetsrisiko. Alkoholforbruk som gir høy peth er i og av seg selv en sykdom, og det øker risiko for en drøss andre sykdommer. AnonymBruker skrev (På 15.4.2023 den 17.54): Det er kun èn ting du kan gjøre når du er under PEth testing: IKKE DRIKK EN DRÅPE ALKOHOL!!!!! Selv et lite glass øl vil gi utslag. Så ikke vær dum nå. Vær total avholds så lenge du blir testet. Anonymkode: 47a0e...e21 Hvis man har 0 i verdi vil ikke et glass øl eller vin gi utslag. AnonymBruker skrev (På 16.4.2023 den 9.38): PEth prøve = ikke rør en dråpe alkohol på flere uker. Jeg hadde høy verdi på første prøve. Tok ny prøve 4uker etterpå. Da hadde jeg tatt ett lite glass vin 2uker før, ellers ingen ting på 4 uker. PEth verdien var lav, men legen sa han ville sjekke meg opp igjen etter 6 nye uker. Da rørte jeg ikke en dråpe og prøven viste 0. Jeg hadde forhøyet leverprøver også. Ts. Jeg vil anbefale deg å ikke røre en dråpe på 6-8 uker (helst 😎 og så ta prøven på nytt og bli ferdig med det hele. Anonymkode: e6d0b...62b Dette er nok det beste rådet i tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 3. januar 2024 #80 Del Skrevet 3. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 14.4.2023 den 10.43): Jeg vet ikke. Tror kanskje det beste i så fall er å ignorere det. For så å aldri gå til legen igjen.. I dag er tydeligvis legene et middel for staten å kontrollere mennesker. TS Anonymkode: ee56e...e65 Det kan nok stemme Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå