Gå til innhold

Betydelig forhøyet PEth, bytte lege?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg nevnte til min lege at jeg nok «bruker» alkohol for mye. Legen tok PEth prøve og to andre alkoholrelaterte prøver blant blodprøvene mine uten å først informere meg. PEth kom tilbake «betydelig forhøyet». De andre to var normale. 

Legen ønsker nå ny prøve om 6-8 uker. Står ønsker og ikke at det skal tas ny prøve.

Jeg har ganske mye annet gående i livet akkurat nå. Svulst som må opereres blant annet.

Hva skjer om jeg bare bytter lege?

Anonymkode: ee56e...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kan du ikke si du ikke ønsker det bare ?

Anonymkode: cd708...0df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du ikke si du ikke ønsker det bare ?

Jeg vet ikke. 
Tror kanskje det beste i så fall er å ignorere det. For så å aldri gå til legen igjen..

I dag er tydeligvis legene et middel for staten å kontrollere mennesker. 
TS

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legen kan frata deg førerkortet pga dette. 

Anonymkode: 96ebb...cdf

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å snakke med lege å innse alvoret i saken. Viktig å spille med åpne kort å få kontroll på alkoholforbruk. Kan være førerkort ryker som nevnt over. Lege er pliktig til å se til at førerkortkrav er oppfylt. Lykke til. 

Hentet fra nett. 

PEth-verdier

Verdier over 0,30 µmol/L representerer vanligvis skadelig overforbruk av alkohol, og i mange tilfeller ikke oppfylt helsekrav til førerkort.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Jeg nevnte til min lege at jeg nok «bruker» alkohol for mye. Legen tok PEth prøve og to andre alkoholrelaterte prøver blant blodprøvene mine uten å først informere meg. PEth kom tilbake «betydelig forhøyet». De andre to var normale. 

Legen ønsker nå ny prøve om 6-8 uker. Står ønsker og ikke at det skal tas ny prøve.

Jeg har ganske mye annet gående i livet akkurat nå. Svulst som må opereres blant annet.

Hva skjer om jeg bare bytter lege?

Om du bare bytter lege blir den nye like pliktig til å følge opp testresultatet som den forrige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vet ikke. 
Tror kanskje det beste i så fall er å ignorere det. For så å aldri gå til legen igjen..

I dag er tydeligvis legene et middel for staten å kontrollere mennesker. 
TS

Nei, legene er ett middel for å hjelpe i helserelaterte situasjoner, slik som f.eks alle skadene ett høyt alkoholforbruk kan føre til. 
Legene har også ett ansvar for å sørge for å sjekke riktige parameter som kan ha noe å si for dine helseplager, og kommende behandlinger. 

Er det noen grunn til at du ikke ønsker det skal sjekkes opp igjen for å se om det var en falsk positiv prøve som ble avgitt nå? 
Er du bekymret for at de skal finne noe som kan gi utslag for din forestående operasjon, og dermed utsette den? Eller vil du bare ikke at de skal ha mulighet til å justere eventuelle medisiner med tanke på tilstand på indre organer? 

Anonymkode: 3920f...b8e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men føler du det som en overtramp fordi du faktisk har alkoholproblemer du ikke ønsker inse/dele? Eller er det bare nå om dagen du har drukket litt mye. Ellers vil jo peth ellers være normale 😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så synd du er kommet i denne situasjonen. Å bytte lege vil ikke nødvendigvis løse problemet da det er i journalen din så ny lege kan potensielt bare fortsette å følge opp dette.

Samboeren min må ta disse PEth prøvende og det skal overaskende lite til for at man har et skadelig forbruk. Det er jo individuelt, men han er liksågreit avholds da en kveld ute på byen vil ødelegge for prøven da det tydeligvis er skadelig forbruk. Kanskje 2-3 øl i uka er nok maks. 

Veldig frekt av legen å ta slik prøve uten å spørre deg først. Dessverre ganske vanlig om man gir inntrykk av å ha et alkoholproblem. "Hjelpen" man får er i stor grad hyppige rustesting og midlertidig inndragning av førerkort i tillegg eventuelt varsling til barnevernet. Sånn som det er i dag er det liten vits å be om hjelp for et alkohol eller rusproblem for det gjør bare at man får mer problemer.

Jeg råder deg til å drikke lite/ ingenting de neste 8 ukene for å levere en god prøve. Så bytter du lege etter det.

Anonymkode: b8c35...714

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar.

Som sagt, legen ønsker å ta en kontroll av forrige test. Jeg vurderer å utsette prøven litt hvertfall, har selvfølgelig kost meg mye med alkohol i påsken. Jeg er over snittet glad i alkohol, men må ikke drikke mer enn en gang i uka. Typisk helg. Jeg har et veldig kjedelig liv.

Operasjon er noe jeg må ha (kreft) og kommer ikke til å ha innvirkning her. Heller ikke andre tilstander jeg har. 
Peth viste jo at den var forhøyet, men leverprøver (en generell, og en innenfor 3 mnd) var normale. Derfor skjønner jeg ikke helt hva legen eller noen andre har med dette å gjøre? Man mister jo ikke lappen om man får diabetes man mulighets har «spist på seg selv». 
Legen har kun skriftlig gitt meg dette svaret, og har kun skrevet «ønsker». Er det da virkelig egentlig et krav og jeg kan miste førerkortet? Samtalen hvor han gir denne beskjeden står som avsluttet og jeg har ikke legetime hos han i fremtiden. 
Takk for deres synspunkter! 
TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så synd du er kommet i denne situasjonen. Å bytte lege vil ikke nødvendigvis løse problemet da det er i journalen din så ny lege kan potensielt bare fortsette å følge opp dette.

Samboeren min må ta disse PEth prøvende og det skal overaskende lite til for at man har et skadelig forbruk. Det er jo individuelt, men han er liksågreit avholds da en kveld ute på byen vil ødelegge for prøven da det tydeligvis er skadelig forbruk. Kanskje 2-3 øl i uka er nok maks. 

Veldig frekt av legen å ta slik prøve uten å spørre deg først. Dessverre ganske vanlig om man gir inntrykk av å ha et alkoholproblem. "Hjelpen" man får er i stor grad hyppige rustesting og midlertidig inndragning av førerkort i tillegg eventuelt varsling til barnevernet. Sånn som det er i dag er det liten vits å be om hjelp for et alkohol eller rusproblem for det gjør bare at man får mer problemer.

Jeg råder deg til å drikke lite/ ingenting de neste 8 ukene for å levere en god prøve. Så bytter du lege etter det.

Frekt? Det er ingen menneskerett å kjøre bil, om man kjører beruset utsetter man andre for en enorm risiko. Med mindre mannen din er et marsvin på 1.6kg må han drikke langt over 3 enheter alkohol i uken for å få en PEth skåre på over 0.3 mikromol/L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kastanjefrø
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk for svar.

Som sagt, legen ønsker å ta en kontroll av forrige test. Jeg vurderer å utsette prøven litt hvertfall, har selvfølgelig kost meg mye med alkohol i påsken. Jeg er over snittet glad i alkohol, men må ikke drikke mer enn en gang i uka. Typisk helg. Jeg har et veldig kjedelig liv.

Operasjon er noe jeg må ha (kreft) og kommer ikke til å ha innvirkning her. Heller ikke andre tilstander jeg har. 
Peth viste jo at den var forhøyet, men leverprøver (en generell, og en innenfor 3 mnd) var normale. Derfor skjønner jeg ikke helt hva legen eller noen andre har med dette å gjøre? Man mister jo ikke lappen om man får diabetes man mulighets har «spist på seg selv». 
Legen har kun skriftlig gitt meg dette svaret, og har kun skrevet «ønsker». Er det da virkelig egentlig et krav og jeg kan miste førerkortet? Samtalen hvor han gir denne beskjeden står som avsluttet og jeg har ikke legetime hos han i fremtiden. 
Takk for deres synspunkter! 
TS

Kreft er ingen unnskyldning for å kjøre beruset, noe du åpenbart klarer å innse selv (er åpenbart veldig trist uavhengig av dette og jeg ønsker deg god bedring). 
Om diabetesen stadig medfører at du besvimer vil legen gi kjøreforbud frem til dette er under kontroll. Hva han velger å gjøre er umulig for oss å si, men om en ny lege ser høye PEth-verdier på en tidligere prøve i journalen vil han/hun med overveiende sannsynlighet kreve en ny om du skal få beholde førerkortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Frekt? Det er ingen menneskerett å kjøre bil, om man kjører beruset utsetter man andre for en enorm risiko. Med mindre mannen din er et marsvin på 1.6kg må han drikke langt over 3 enheter alkohol i uken for å få en PEth skåre på over 0.3 mikromol/L

Dette er ganske misvisende. Jeg kjører aldri beruset. Har jeg hatt endel alkohol dagen før kjører jeg ikke dagen etter heller. 
Har aldri blitt tatt for alkohol i blåsetest eller vært involvert i noe som helst uhell på veien siden jeg var ung og skrenta borti autovern.

Hvorfor skal jeg på forhånd bli tatt for noe jeg absolutt ikke har eller ville gjort?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kastanjefrø skrev (4 minutter siden):

Selvom man er glad i alkohol så betyr ikke det at man kjører i alkohol påvirket tilstand 😂 det har heller ikke TS skrevet at er et problem. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er ganske misvisende. Jeg kjører aldri beruset. Har jeg hatt endel alkohol dagen før kjører jeg ikke dagen etter heller. 
Har aldri blitt tatt for alkohol i blåsetest eller vært involvert i noe som helst uhell på veien siden jeg var ung og skrenta borti autovern.

Hvorfor skal jeg på forhånd bli tatt for noe jeg absolutt ikke har eller ville gjort?

Samboeren min har heller aldri kjørt i ruspåvirket tilstand. Har ikke noe å si om man ber om hjelp for et alkoholproblem. Om man har førerkort så anses risikoen for at det vil skje for så høyt at de tar førerkortet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Kastanjefrø skrev (1 minutt siden):

Kreft er ingen unnskyldning for å kjøre beruset, noe du åpenbart klarer å innse selv (er åpenbart veldig trist uavhengig av dette og jeg ønsker deg god bedring). 
Om diabetesen stadig medfører at du besvimer vil legen gi kjøreforbud frem til dette er under kontroll. Hva han velger å gjøre er umulig for oss å si, men om en ny lege ser høye PEth-verdier på en tidligere prøve i journalen vil han/hun med overveiende sannsynlighet kreve en ny om du skal få beholde førerkortet.

Nemlig. Hvis man besvimer eller har et slikt problem kan man bli fratatt lappen midlertidig pga faren for nettopp å besvime på veien.

Forhøyet PEth betyr ikke at man kjører påvirket. Og det gjør jeg heller ikke.

Mine prøver viser derimot at min kropp ikke har tatt skade (leverprøvene), og jeg kan da umulig være en fare i trafikken!?

TS

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Kastanjefrø skrev (7 minutter siden):

Fordi om man drikker en god del mer enn anbefalt, betyr det ikke at man fyllekjører.... 

Anonymkode: 89255...646

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tok legen peth uten å informere deg om det? 

Anonymkode: 990fb...5ae

Ja. Jeg ønsket dog en prøve for å sjekke vitaminer osv. Han spurte om vi ikke skulle ta en «EU-kontroll». Jeg visste ikke at de tok sånne prøver engang, så ble tatt på senga kan du si.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nemlig. Hvis man besvimer eller har et slikt problem kan man bli fratatt lappen midlertidig pga faren for nettopp å besvime på veien.

Forhøyet PEth betyr ikke at man kjører påvirket. Og det gjør jeg heller ikke.

Mine prøver viser derimot at min kropp ikke har tatt skade (leverprøvene), og jeg kan da umulig være en fare i trafikken!?

TS

Kommer an på legen din, men i utgangspunktet så vil du risikere å miste førerkortet midlertidig om du har et skadelig forbruk av alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...