AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #1 Skrevet 14. april 2023 Kjenner jeg blir provosert. Konfirmanter (kirke) skal gå på minimum 8 gudstjenester før konfirmasjonsdagen. Dåpsgudstjeneste, lysmesser og nattverd er ok. Min 15-åring deltok i begravelsen til et nært og kjært familiemedlem - men fikk ikke det godkjent som tellende gudstjeneste. Er det noe som virkelig viser livets sirkel i kirkelig sammenheng, så er det jo nettopp begravelse. Han skal klare å gå på nok ellers altså, men irriterer meg over det likevel. Andre som har vært borti den problemstillingen? Anonymkode: 89604...e05
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #2 Skrevet 14. april 2023 Om barnet er så kristent at det skal konfirmere seg i kirka så er vel en ekstra gudstjeneste det minste problemet. Begravelse er heller ikke ordinær gudstjeneste. Anonymkode: 76b79...203 31 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #3 Skrevet 14. april 2023 Veldig spesiell problemstilling. Det er nok best å bare snakke med presten. Anonymkode: e5acc...925
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #4 Skrevet 14. april 2023 En begravelse er ikke gudstjeneste så det er vel logisk da. Det har ikke noe med livets sirkel å gjøre antakeligvis da, dette med å være med på minimum 8 gudstjenester. Hadde jeg bestemt så skulle jeg bestemt at ungdommen som velger å konfirmere seg i kirken måtte gå på gudstjeneste hver søndag så lenge det er konfirmasjonstid. Jeg syns ikke noe om konfirmasjon for å bare gjøre det og derfor burde det være mer forpliktelse. Sikkert skikkelig upopulær mening, men meg om det. Anonymkode: c1404...84f 13 1
Daria Skrevet 14. april 2023 #5 Skrevet 14. april 2023 En begravelse er ikke en gudstjeneste, det er en seremoni. Jeg skjønner ikke at dette er noe å irritere seg over. Eller, jeg kan skjønne at en 15-åring gjør det (jeg konfirmerte meg fordi troen betydde noe for meg og deltok uansett på gudstjener jevnlig fordi jeg sang i TenSing - og syntes fortsatt gudstjenestekravet var litt styr), men jeg ville tenkt at den naturlige responsen til mor ville være å snakke med ungen, ikke klage til presten... 9 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #6 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En begravelse er ikke gudstjeneste så det er vel logisk da. Det har ikke noe med livets sirkel å gjøre antakeligvis da, dette med å være med på minimum 8 gudstjenester. Hadde jeg bestemt så skulle jeg bestemt at ungdommen som velger å konfirmere seg i kirken måtte gå på gudstjeneste hver søndag så lenge det er konfirmasjonstid. Jeg syns ikke noe om konfirmasjon for å bare gjøre det og derfor burde det være mer forpliktelse. Sikkert skikkelig upopulær mening, men meg om det. Anonymkode: c1404...84f De lærer om livets sirkel i undervisningen. Det er poenget. Dåp, konfirmajson, vielse og begravelse. Men de unnlater å godkjenne begravelse. Som jeg skrev så er ikke 8 gudstjenester ellers problemet. Det er prinsippet. Ts Anonymkode: 89604...e05
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #7 Skrevet 14. april 2023 Daria skrev (Akkurat nå): En begravelse er ikke en gudstjeneste, det er en seremoni. Jeg skjønner ikke at dette er noe å irritere seg over. Eller, jeg kan skjønne at en 15-åring gjør det (jeg konfirmerte meg fordi troen betydde noe for meg og deltok uansett på gudstjener jevnlig fordi jeg sang i TenSing - og syntes fortsatt gudstjenestekravet var litt styr), men jeg ville tenkt at den naturlige responsen til mor ville være å snakke med ungen, ikke klage til presten... Presten har signert og godkjent. Det er kateket som har selve undervisningen, han godkjenner det ikke. Jeg har forøvrig ikke snakket med hverken prest eller kateket om dette- det er konfirmanten selv som har ansvaret uten at jeg skal koste veien for han. MEN jeg irriterer meg likevel over dette. Anonymkode: 89604...e05
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #8 Skrevet 14. april 2023 Ikke rart dagens unge voksne ikke tåler voksenlivets realiteter, når foreldrene pakker dem inn i bomull på dette viset. Det finnes regler, følg dem om man skal få konfirmere seg i kirka. Anonymkode: b7dd9...d28 20 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #9 Skrevet 14. april 2023 Jeg gikk bare på 1 eller 2 (hadde mye problemer på den tiden). Jeg fikk godkjent. Foreldrene mine fikk det nok ordnet på et vis, aner ikke hvordan. Anonymkode: 0e2ad...138
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #10 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Presten har signert og godkjent. Det er kateket som har selve undervisningen, han godkjenner det ikke. Jeg har forøvrig ikke snakket med hverken prest eller kateket om dette- det er konfirmanten selv som har ansvaret uten at jeg skal koste veien for han. MEN jeg irriterer meg likevel over dette. Anonymkode: 89604...e05 Men du sier jo at antallet ikke er et problem, så da spiller det jo ingen rolle. Om man er så kristen at man ønsker å konfirmere seg så er man da vel veldig mye oftere enn 8 ganger i kirken i tiden før konfirmasjon uansett? Anonymkode: b7cbf...ff2 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #11 Skrevet 14. april 2023 Just now, AnonymBruker said: Ikke rart dagens unge voksne ikke tåler voksenlivets realiteter, når foreldrene pakker dem inn i bomull på dette viset. Det finnes regler, følg dem om man skal få konfirmere seg i kirka. Anonymkode: b7dd9...d28 For en merkelig logikk. Du tenker at det er feil å "pakke noen inn i bomull" når noen de er glad i døde og de måtte i begravelse? Du føler deg kanskje ikke trist når folk dør, eller? Om man skal pakke noen inn i bomull er det nettopp etter dødsfall når man trenger ekstra omsorg og støtte Anonymkode: 0e2ad...138
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #12 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For en merkelig logikk. Du tenker at det er feil å "pakke noen inn i bomull" når noen de er glad i døde og de måtte i begravelse? Du føler deg kanskje ikke trist når folk dør, eller? Om man skal pakke noen inn i bomull er det nettopp etter dødsfall når man trenger ekstra omsorg og støtte Anonymkode: 0e2ad...138 Hvor i innlegget du siterte finner du noe om dette? Dette er din egen fantasi.. Personen siktet nok til det faktum at mor blir provosert og lager oppstyr på barnets vegne pga ingenting. Anonymkode: b6d08...21e 7 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #13 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For en merkelig logikk. Du tenker at det er feil å "pakke noen inn i bomull" når noen de er glad i døde og de måtte i begravelse? Du føler deg kanskje ikke trist når folk dør, eller? Om man skal pakke noen inn i bomull er det nettopp etter dødsfall når man trenger ekstra omsorg og støtte Anonymkode: 0e2ad...138 Hæ, hva har dette med saken å gjøre? For denne kristne ungdommen bør vel det å gå ofte i kirken og føle Guds nærhet være en trøst i seg selv vil jeg anta? Anonymkode: b7cbf...ff2 4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #14 Skrevet 14. april 2023 Det er ikke alltid vi forstår og er enige i reglene som er. Nå er det sånn at begravelse ikke teller. Så hvis han er kristen, så gjør det vel ikke noe om han må gå på "9" gudstjenester i stedet for 8? Hvis han ikke er kristen, så er det jo bare å "unconfirm" dåpen ved å ikke "konfirmere" den ved å konfirmere seg. Og du må gjerne irritere deg, men nå er det HAN som skal konfirmere seg, ikke deg, så da kan han vel selv avgjøre om han skal gå rundt å være sur over reglene, eller om han skal godta at han ikke kan bestemme alt her i livet, og gjøre det beste ut av det. Anonymkode: 0d55f...275 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #15 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Kjenner jeg blir provosert. Konfirmanter (kirke) skal gå på minimum 8 gudstjenester før konfirmasjonsdagen. Dåpsgudstjeneste, lysmesser og nattverd er ok. Min 15-åring deltok i begravelsen til et nært og kjært familiemedlem - men fikk ikke det godkjent som tellende gudstjeneste. Er det noe som virkelig viser livets sirkel i kirkelig sammenheng, så er det jo nettopp begravelse. Han skal klare å gå på nok ellers altså, men irriterer meg over det likevel. Andre som har vært borti den problemstillingen? Anonymkode: 89604...e05 jeg synes ikke det er rart om begravelse og bryllup ikke regnes som gudstjenester. Dåp og nattverd kan jo ikke sammenlignes med begravelse og bryllup, for de inngår jo som elementer i den vanlige høymessen. Det høres ikke ut som du har så mye kunnskap om dette, og da er det jo lurt å stole på kateketen som faktisk har undervisningsansvaret her. Anonymkode: de129...8cc 8 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #16 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): De lærer om livets sirkel i undervisningen. Det er poenget. Dåp, konfirmajson, vielse og begravelse. Men de unnlater å godkjenne begravelse. Som jeg skrev så er ikke 8 gudstjenester ellers problemet. Det er prinsippet. Ts Anonymkode: 89604...e05 Godkjenner de vielser da? Heller ikke gudstjeneste. Dåp derimot er en vanlig gudstjeneste så kan ikke sammenlignes. Anonymkode: 8ffc1...9eb 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #17 Skrevet 14. april 2023 Oh yes! Dette er noe av det problemet vi som jobber med konfirmanter har. Foreldre som ikke skjønner at det er en del forpliktelser med det å skulle bli konfirmert. Er dere ikke klare for å gjennomføre det opplegget som er satt som obligatorisk så vær så snill å dropp hele konfirmasjonen. Anonymkode: 4d617...fa5 9 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #18 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): jeg synes ikke det er rart om begravelse og bryllup ikke regnes som gudstjenester. Dåp og nattverd kan jo ikke sammenlignes med begravelse og bryllup, for de inngår jo som elementer i den vanlige høymessen. Det høres ikke ut som du har så mye kunnskap om dette, og da er det jo lurt å stole på kateketen som faktisk har undervisningsansvaret her. Anonymkode: de129...8cc for å utdype litt: Jeg har vært i begravelse og bryllup i den katolske kirken, og det har vært ganske annerledes, for der har vielsen og begravelsen på en måte vært integrerte deler av en messe som ellers er en "vanlig" messe, dvs at de har hele liturgien til en vanlig messe i tillegg til det som spesifikt gjelder vielse og begravelse. På samme måte som vi gjør det med dåp i den norske kirke. Men en begravelse og en vielse i den norske kirken er jo egne seremonier, som har en helt annerledes oppbygning og liturgi enn en vanlig gudstjeneste eller høymesse. Så jeg forstår absolutt logikken bak å ikke godkjenne begravelse og bryllup. Anonymkode: de129...8cc 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #19 Skrevet 14. april 2023 Verken vielser eller begravelser er gudstjenester, så jeg syns ikke det er så rart. Merkelig ting å bli så provosert over. Mener du at sønnen din kun gikk i begravelsen fordi han tenkte å slå to fluer i en smekk? Anonymkode: 75961...a90 7
Phoenix Heart Skrevet 14. april 2023 #20 Skrevet 14. april 2023 Nå er ikke begravelser Gudstjeneste heller, da. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå