AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #1 Skrevet 14. april 2023 Jeg samtykket ved skolestart på VG1, til at bilder skolen tar kan brukes, men lurer på om dette er lov i.om. at jeg er i fokus på bildet. Årets skolekatalog har nå blitt trykt opp og sendt ut, og til min store fortvilelse er det brukt et svært uheldig bilde av meg. Jeg er i fokus på bildet, og det er tatt under et skoleløp hvor jeg ser, unnskyld ordbruken, helt jævlig ut. Ingen har spurt om mitt samtykke, og jeg er så ydmyket over at dette er coveret på en katalog som halve skolen har kjøpt, og har liggende hjemme. Jeg fikk ikke vite om dette før i går, da en venninne som hadde bestilt katalogen sendte det til meg. Er dette greit av skolen? Flere av mine klassekamerater ler av dette bildet, og jeg synes det er skikkelig ugreit. Har jeg noen rettigheter på min side her? Anonymkode: 2669f...df7 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #2 Skrevet 14. april 2023 Jeg tror nok ikke de kan trekke tilbake katalogen fordi en person er misfornøyd med bildet. Du har jo samtykket. Anonymkode: 589f4...d8d 13 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #3 Skrevet 14. april 2023 Så kjedelig! Men uansett om det er lov, så har det skjedd.. Sjekk ut det lovlige, men jeg ville prøvd å ta dette med et smil (lat som!). Bare le med, så er det vanskeligere å le av deg. Anonymkode: f5db6...976 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #4 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Flere av mine klassekamerater ler av dette bildet, og jeg synes det er skikkelig ugreit. Det beste du kan gjøre, er å le sammen med de og slutte å ta deg selv høytidelig Om to uker er alt glemt uansett. Anonymkode: d07e0...952 10 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #5 Skrevet 14. april 2023 Du samtykket ved skolestart, så da har du har ingen rettigheter da. De har forholdt seg til det samtykket du har gitt dem. Anonymkode: 03583...159 5
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #6 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det beste du kan gjøre, er å le sammen med de og slutte å ta deg selv høytidelig Om to uker er alt glemt uansett. Anonymkode: d07e0...952 Jeg er ikke et menneske som tar meg selv høytidelig. Er flink til å le av meg selv, og skal mye til for å ydmyke meg. Men her kjenner jeg det er tråkka over en grense. Dette er det absolutt styggeste, mest uheldige bildet som er tatt av meg. Anonymkode: 2669f...df7 9
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #7 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er ikke et menneske som tar meg selv høytidelig. Er flink til å le av meg selv, og skal mye til for å ydmyke meg. Men her kjenner jeg det er tråkka over en grense. Dette er det absolutt styggeste, mest uheldige bildet som er tatt av meg. Anonymkode: 2669f...df7 Så leit! Jeg tror dessverre ikke du får gjort noe med det, jeg tror det beste er å prøve å bare glemme det og gå videre, eventuelt le med, alle ser jævlige ut når de er konsentrert i idrett. Anonymkode: f7ce8...c4e 3
TBergh Skrevet 14. april 2023 #8 Skrevet 14. april 2023 Hei TS. Du oppgir ikke hvilket kjønn du er. Er enige med de andre. Fortell at du har brukt lang tid og MANGE meter på å få til dette og at det krevde svette og tårer, og er langt mer krevende enn vanlig sminking. Her er det ikke snakk om latskap foran et baderomspeil, men hvirkelig lagt sjelen i dette. Med vennlig hilsen TBergh 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #9 Skrevet 14. april 2023 TBergh skrev (2 minutter siden): Hei TS. Du oppgir ikke hvilket kjønn du er. Er enige med de andre. Fortell at du har brukt lang tid og MANGE meter på å få til dette og at det krevde svette og tårer, og er langt mer krevende enn vanlig sminking. Her er det ikke snakk om latskap foran et baderomspeil, men hvirkelig lagt sjelen i dette. Med vennlig hilsen TBergh Tror hun mener at hun kanskje har "løpeansikt" på bildet. Noe som er helt vanlig når man løper. Man kan ikke se ut som "instagramkjerringer" hele tida.. Det er jo leit at du ikke liker bildet, TS, men det er nok ikke så mye du får gjort med det Anonymkode: 3e97b...a67 3
Tøvftta Skrevet 14. april 2023 #10 Skrevet 14. april 2023 Så lenge du samtykket ved skolestart har de lov til det. Føler med deg da, sikkert ikke noe gøy situasjon å være i. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #11 Skrevet 14. april 2023 Det er kjipt akkurat nå, men du kommer til å være stolt av dette det meste av livet. Anonymkode: c362f...bde
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #12 Skrevet 14. april 2023 TBergh skrev (4 timer siden): Hei TS. Du oppgir ikke hvilket kjønn du er. Er enige med de andre. Fortell at du har brukt lang tid og MANGE meter på å få til dette og at det krevde svette og tårer, og er langt mer krevende enn vanlig sminking. Her er det ikke snakk om latskap foran et baderomspeil, men hvirkelig lagt sjelen i dette. Med vennlig hilsen TBergh Dette gav absolutt ingen mening 😂 Anonymkode: ab1e5...d8e 3 3
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #13 Skrevet 14. april 2023 Joda, det er lov. Det er jo ikke slik at andre nødvendigvis syns bildet er like stygt som deg. Dessuten er det vel bilde av deg inni katalogen også? Anonymkode: f3c24...cbc 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #14 Skrevet 14. april 2023 Så kjip situasjon! Men du har nok ingen rettigheter her i og med at du har samtykket.. Skolen burde ha hørt med deg om det konkrete bildet siden det skulle opp på en forside og ikke bare brukes inni katalogen, men de har nok alt juridisk på sitt rene pga ditt generelle samtykke. Anonymkode: 3ab3f...d96 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #15 Skrevet 14. april 2023 Dette var ufint gjort av skolen! Synes ikke det er greit i det hele tatt selv om du har godkjent tidligere. Blir noe helt annet med fellesbilder, og der du er i fokus. Jeg er redd du ikke får gjort noe med det nå, men jeg synes du skal finne ut hvem som har bestemt bildet, og be om et møte. Eller sende en tilbakemelding. Konkret og saklig, spørre om de ikke tenkte over hvordan det ville føles for deg? Om de ikke reflekterte et lite minutt over om de burde spurt deg? Fortell hvordan det oppleves, så gjør de forhåpentligvis ikke sånt igjen. Jeg hadde heller ikke klart å le med, så skjønner veldig godt at dette er vanskelig ❤️ Anonymkode: accea...090 5 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #16 Skrevet 14. april 2023 Det er en ting du skal vite TS. Det første folk gjør når de får en katalog, er å se etter sitt eget bilde og analysere det opp og ned. Alle de andre bildene blir bare kjapt glosset over og lite tanke blir lagt i det. Er det 100 bilder i katalogen, så har du mest sannsynligvis brukt 90% av tiden til å studere ditt eget bilde. Mens du kun har brukt 10% av energien på å studere de gjenværende 99 andre bildene. Når man poster en kommentar eller et innlegg et sted, og går tilbake senere så vil de fleste se hvor mange tomler og svar de fikk på sitt eget innlegg, mens alle andre bare skumleses kjapt over. Tingen er at det er lett å overanalysere alle imperfeksjoner hos seg selv, og tro at alle andre også bruker like mye energi på å analysere de samme tingene. Realiteten er at hver og en er mest opptatt av sitt eget, og bryr seg egentlig ikke så mye om alle andre. Igjen, de bruker 90% av energien på å studere sitt eget bilde, 0.1% av energien på å studere akkurat ditt bilde. Anonymkode: 298c5...236 6
Tvist Skrevet 14. april 2023 #17 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette gav absolutt ingen mening 😂 Anonymkode: ab1e5...d8e Jo, det var en morsom kommentar. 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #18 Skrevet 14. april 2023 Hadde dere noe valg med tanke på å godta bruk av bilder? Jeg skygger alltid banen på jobb når det tas bilder i ulike sammenhenger, de har en lei tendens til å dukke opp igjen i andre sammenhenger. Anonymkode: 0cdcf...0d7
Carrot Skrevet 14. april 2023 #19 Skrevet 14. april 2023 midt i et løp, som i at du er fokusert, sliten osv osv? Så får du svare at du var for opptatt av å vinne til å stoppe å sjekke sminken 😝 hev hodet og gi faen, om noen dager er det en annens krise som opptar alle sammen.. Det fine med å vekse til er at man innser at ikkenoe er så ille som man tror i det man står i det.. og svært sjelden blir det verre.. 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #20 Skrevet 14. april 2023 Hei! Noe veldig mange glemmer når det kommer til samtykker, er at de skal kunne trekkes tilbake. Det kan du gjøre her, men om katalogen er distribuert er det jo særdeles vanskelig å trekke den tilbake for å endre bildet. Men, jeg ser det en del i min jobb, hvor en del er flinke til å innhente samtykke, men tar ikke vare på det på en god måte, og merker ikke bildene slik at om et samtykke blir trukket, så er det enkelt å slette/fjerne bildene. Det er en stor uting, samt rett og slett et brudd på personvernlovgivningen. Anonymkode: 4d8d1...e40 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå