Gå til innhold

Trekkes det skatt av feriepengene?

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Og er det 12% av årslønna?

Går det an å be om forskudd..? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er skatt på feriepengene, men de utbetales uten forskuddstrekk. I mer normalt tale betyr det at du skatter ekstra de andre månedene slik at du slipper å betale skatt akkurat den måneden. Feriepengene er 12% inntekten året før.

Mange steder er det mulig å få forskudd, både på feriepenger og vanlig lønn. Det må du spørre lønningskontoret/sjefen din om. Man kan vanligvis kun få forskudd på feriepenger som allerede er opptjent. Altså at du kan få feriepengene du tjente opp i fjor utbetalt i januar istedenfor i mai/juni. Dersom du får utbetalt feriepengene det samme året som du tjener dem betaler du skatt når de utbetales.

Skrevet

Det er 10,2 % av feriegrunnlaget iflg ferieloven. De bedrifter som har innført den femte ferieuken har 12 %.

Skrevet
Det er 10,2 % av feriegrunnlaget iflg ferieloven. De bedrifter som har innført den femte ferieuken har 12 %.

Den 5. ferieuka skal vel være innført overalt nå mener jeg å ha lest.

Skrevet

Nope. Da ville ferieloven vært endret........

De aller fleste større bedrifter og alle som har tariffavtale har den 5. ferieuken, men den er foreløpig ikke lovfestet.

Skrevet
Nope. Da ville ferieloven vært endret........

De aller fleste større bedrifter og alle som har tariffavtale har den 5. ferieuken, men den er foreløpig ikke lovfestet.

Trodde ferieloven var endret jeg, men da har jeg nok bare misforstått noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...