Gå til innhold

Hva gjør man med forskjellsbehandling i barneidretten?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har ei datter på 12 år som kaster håndball. På dette laget er det mor til en av jentene som trener + et familiemedlem av treneren. Det som er, er at det er en veldig tydelig  favorisering av to av jentene på laget. Den ene er datter til treneren. Jentene selv ser det og forteller det hjemme etter både kamper og treninger. Flere av oss foreldre ser det også veldig tydelig på kamper. Er noen av jentene som har sagt de vil slutte fordi de føler at de ikke betyr noe på laget. Trener er meget opptatt av disse to jentene og tydelig veldig mye mindre opptatt av de andre. Det er så synlig at det kvalmende. To av mødrene har tilbudt seg å bli med og trene laget, men det har trener takket nei til. 
Hva kan man gjøre? Er det noen her som har opplevd det samme? Tror ikke det er så mange som har lyst til å ta denne samtalen. 

Anonymkode: fbb99...746

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med idrettslaget. Forklar utfordringen og at det er to mødre som ønsker å bidra men blir nektet. 

Anonymkode: 144a4...e15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da det med sportslig ledelse. Fortell om de som kan bidra, men ikke får lov og urettferdighet. Føler man at det er ubehagelig å ta det direkte med trener må man gå over i form av sportslig leder/utvalg e.l.

Har opplevd det du nevner og min valgte annen idrett pga det. Kunne ikke gjøre noe fordi de trenerne allerede hadde gått over hodet på tidligere trenerne og fått de kastet ved å koke opp en historie og de var bestiser med sportslig ledelse… 

Anonymkode: 36402...228

AnonymBruker
Skrevet

Dette er dessverre et veldig vanlig problem rundt i barneidretten. Jeg har selv opplevd det som spiller, og har også trist nok sett at min mor gikk i samme fella når hun var trener for laget til mitt søsken. Jeg støtter kommentarene over her om å gå til ledelsen i foreningen og forklare problemet, hvor synlig det er, og at flere ønsker å slutte pga av det. Jeg tror at dersom man tar det direkte med treneren selv, er det fort at denne personen går i forsvarsmodus, og at konflikten blir større. Evt. om det er en tredjeperson som treneren har tillitt til som kan ta en prat med treneren og forklare hvordan folk føler det.

Anonymkode: b659c...e88

AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe som skal tas med oppmann/lagleder, som så kan ta det med trener, eller ta det videre i klubben. Om laget ikke har det så kontakt sportslig leder i klubben. Det skal IKKE være sånn dere beskriver, og det er viktig at det blir tatt tak i.

Hilsen håndballtrener.

Anonymkode: 4bd67...71d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er noe som skal tas med oppmann/lagleder, som så kan ta det med trener, eller ta det videre i klubben. Om laget ikke har det så kontakt sportslig leder i klubben. Det skal IKKE være sånn dere beskriver, og det er viktig at det blir tatt tak i.

Hilsen håndballtrener.

Alternativt så kan dere som foreldregruppe be om møte med trener, og legge det fram i fellesskap. vet det ble gjort av et lag i klubben her, og da løste det seg med flere som bidro på treningene og en trener som da skjønte at uten nok spillere til å stille lag så får heller ikke de gode spillerne spilt håndball... Samtidig lagde klubben opplegg med trenermøter, der trenere kunne diskutere problemstillinger og snakke om hvordan de løste feks spilletid på sine lag. Det er også "oppdragende".

AnonymBruker
Skrevet

Har også opplevd dette på fotballagene til sønnene mine. Det er et dilemma fordi man er avhengig av en stor porsjon frivillighet på trenersida for å kunne ha aldersbestemt idrett. De som stiller på, gjør det selvsagt fordi egne barn er med. Ikke mange som er villige til å bruke kvelder og helger, ulønnet, på andres barn. Da blir det også fort favorisering. Den beste løsningen kan være at flere foreldre deler på trenerrollen de første åra. Når de blir 13-14, derimot, begynner de med topping av lag. Da ble favoriseringen ekstra tydelig, fordi trenernes barn ikke nødvendigvis var gode nok, men alltid startet og fikk mye spilletid, mens andre måtte slite benken.. Laget til den ene sønnen min "pulveriserte" seg ganske fort, fordi så mange sluttet. Det er synd. Skulle ønske idrettsglede og lagånd hadde hovedfokus noen år til. 

Anonymkode: b94ad...17a

AnonymBruker
Skrevet

Stakkars min kid og kompisen, jeg og den andre moren er trenere og er så redd for at de skal få mer så dermed får de alltid mindre :)

Anonymkode: 2cb6e...519

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Har ei datter på 12 år som kaster håndball. På dette laget er det mor til en av jentene som trener + et familiemedlem av treneren. Det som er, er at det er en veldig tydelig  favorisering av to av jentene på laget. Den ene er datter til treneren. Jentene selv ser det og forteller det hjemme etter både kamper og treninger. Flere av oss foreldre ser det også veldig tydelig på kamper. Er noen av jentene som har sagt de vil slutte fordi de føler at de ikke betyr noe på laget. Trener er meget opptatt av disse to jentene og tydelig veldig mye mindre opptatt av de andre. Det er så synlig at det kvalmende. To av mødrene har tilbudt seg å bli med og trene laget, men det har trener takket nei til. 
Hva kan man gjøre? Er det noen her som har opplevd det samme? Tror ikke det er så mange som har lyst til å ta denne samtalen. 

Anonymkode: fbb99...746

Jeg er i mot at foreldre som trenere pga dette. Skjønner at vi må bruke foreldre som trenere, men når de blir 15-16 år så burde det ikke være foreldre trenere 

Anonymkode: cf1d3...987

AnonymBruker
Skrevet

Opplevde ganske nøyaktig det samme. Endte med at disse to trakk seg etter noen år, men de drev jo fortsatt i kulissene.... Det ble litt vanskelig for alle parter....

Enden på visa ble kraftig frafall, noen byttet klubb og andre sluttet. Veldig trist, for det var en veldig fin gjeng. Tok det til "høyeste hold" i klubben, vet jo ikke alt om hva de evt gjorde med det, men det hadde ikke veldig effekt. Det kom ekstern trener, men vedkommende var nær venn med de som ga seg for eksempel. 

Anonymkode: 60149...14a

AnonymBruker
Skrevet

Det har noen fordeler å ha foreldretrenere også i ungdomsidretten. Foreldre har oftere litt mer oversikt over de sosiale relasjonene på laget og oppfølging av spillerne, på den andre siden blir det litt lett favorisering, for selv om barnet ikke alltid er bra nok så får barnet gjerne være med på kampen fordi en forelder er trener.  Sønnen hadde ungdomstrener i håndball og syntes det fungerte godt, men da måtte jeg som lagleder være med på treningene også for å fange opp litt ting og være en liten buffer mot foreldrene.    Dessverre er det bare litt for mye favorisering - og ofte er trenerbarna tidlig gode - det er jo en grunn til at de er trenere - familien har gjerne interesse.   Har barn på J15 og G16 og på J15 er det 4 foreldretrenere og en hovedtrener som ikke er forelder. På G16 er det 5 foreldretrenere (men der har to stk UEFA-B og to har spilt Eliteserie/1 divisjon) så det er vanskelig å få tilsvarende kompetanse overalt så kompetansen veier opp for litt urettferdighet, men for gutta har det vært mye mindre favorisering enn blant jentene. Der har det vært ille, men der kan man ikke klage - for trenerne er også de man skulle klagd til i styret...

Anonymkode: 3e64e...959

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har noen fordeler å ha foreldretrenere også i ungdomsidretten. Foreldre har oftere litt mer oversikt over de sosiale relasjonene på laget og oppfølging av spillerne, på den andre siden blir det litt lett favorisering, for selv om barnet ikke alltid er bra nok så får barnet gjerne være med på kampen fordi en forelder er trener.  Sønnen hadde ungdomstrener i håndball og syntes det fungerte godt, men da måtte jeg som lagleder være med på treningene også for å fange opp litt ting og være en liten buffer mot foreldrene.    Dessverre er det bare litt for mye favorisering - og ofte er trenerbarna tidlig gode - det er jo en grunn til at de er trenere - familien har gjerne interesse.   Har barn på J15 og G16 og på J15 er det 4 foreldretrenere og en hovedtrener som ikke er forelder. På G16 er det 5 foreldretrenere (men der har to stk UEFA-B og to har spilt Eliteserie/1 divisjon) så det er vanskelig å få tilsvarende kompetanse overalt så kompetansen veier opp for litt urettferdighet, men for gutta har det vært mye mindre favorisering enn blant jentene. Der har det vært ille, men der kan man ikke klage - for trenerne er også de man skulle klagd til i styret...

Anonymkode: 3e64e...959

ROS?

Anonymkode: d1fed...79b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...