Gå til innhold

Noen som har vært gjennom utredning av barnet ift seksuelle overgrep/vold? (av Bufetat/utredningsteam)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn skal gjennom dette i  løpet av mai. Har fått fire dager der barnet skal til Bufetat sammen med en trygg voksen (som ikke er familie) og de skal samtale i 2 timer hver gang. 

Jeg lurer på om du/ditt barn har vært gjennom dette og hvordan opplevde du barnet i etterkant av samtalene? Hvordan var det for deg som forelder i den tiden? Og hvordan var utfallet, da rapporten kom? Ble det som forventet eller ble du overrasket? Hva slags tiltak setter de evt i gang dersom de avdekker overgrep feks? 

Håper noen kan dele erfaringer. Jeg gruer meg til at barnet skal gjennom dette. Det er mistanke om overgrep fra et familiemedlem. Vold er allerede avdekt. 

Anonymkode: ed9e7...199

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke noe erfaring med dette selv, men vil gi deg et❤️ og ønske deg/dere lykke til. Det må være tøft❤️ håper dere får god hjelp!

Anonymkode: 60c16...493

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har ikke noe erfaring med dette selv, men vil gi deg et❤️ og ønske deg/dere lykke til. Det må være tøft❤️ håper dere får god hjelp!

Anonymkode: 60c16...493

Tusen tusen takk ❤️vi trenger det! 

AnonymBruker
Skrevet

De kan finne ut av veldig mye, men kan også ende opp med å ikke komme noen vei. Det betyr selvsagt ikke at det ikke har skjedd. 

Hvis barnet ditt kommer hjem og ønsker å snakke med deg om dette, skal du la ham eller henne få lov til dette. Lytt, men ikke stille noe særlig med oppfølgende spørsmål og iallefall ikke ledende "fikk dere snakka om tussen til nn?"-type spørsmål er helt fyfy. 

Si til barnet at alle er stolte og glade i hn uansett hva som kommer frem, og at det aller viktigste er at hn snakker helt helt sant.

- veldig tøff periode for dere foreldre og for barnet. Ventetiden er jo tung, men iallefall er der ikke du som mamma som er "mistenkt", og det gjør det kanskje "lettere". Trist men også fint for dere, er at volden allerede er avdekket. Da betyr det at mistanken om seksuelle overgrep ikke er "tatt ut av det blå", og det vil ikke komme opp sånne ting i rapporten. 

Du kan ha telefonisk kontakt med utreder mener jeg, men de kan jo ikke gi deg noe av innholdet i samtalen. Tror du kommer til å se at de har en fin måte å jobbe på for å få barnet trygt. 

Anonymkode: 331ed...a22

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke vært hos Bufetat, men barnet hadde undersøkelse hos lege på barnehuset og samtaler med personer på barnehuset. Min ble fulgt av en fra barnehagen som barnet var trygg på til samtalene. Undersøkelsen fulgte jeg barnet selv til. 

Det er som personen over, de kan finne ut mye… men det kan være at de ikke finner noen ting. Jeg hadde ingen kjennskap til det, og trodde vel egentlig at barnehuset kunne fortelle hva som hadde skjedd. 

Jeg ville krevd samtaler med fagfolk, veldig slitsomt sitte i det alene. Jeg følte jeg fikk altfor lite støtte, og syntes det var vanskelig vite hvordan jeg skulle håndtere det. Feks om barnet begynte leke hendelser som var skjedd blant andre, for det må jo gjerne bearbeides.

Anonymkode: 6dbbb...451

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for gode svar og for erfaringer. 

Jeg skal være så god med barnet som jeg overhode kan og kommer ikke til å stille spørsmål rundt samtalene h'n må gjennom. Takk for info til hvordan det foregår, jeg kjenner jeg har helt vondt i magen. men ja det hjelper på en måte at det ikke er jeg som er "mistenkt", men gjør fortsatt vondt at barnet mitt må gjennom dette...

H'n får ikke en gang lov å følges/kjøres dit av meg. Det er tøft syns jeg. De kommer på hjemmebesøk først da, slik at h'n kan bli litt kjent med utreder....

Uff, jeg får håpe dette går bra  og at det ikke blir enda et sjokk å håndtere. 

Vet dere om de konkluderer med hva slags hjelp barnet evt bør få i etterkant?Ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke helt dette?

Jeg ble avhørt fordi mitt barn hadde seksualisert adferd ( sa de ) noe jeg ikke selv observerte (?) og fikk sjokk fordi jeg trodde kanskje det var noen på skolen (?) jeg ble også utsatt for krenkende adferd fra en sosionom på bv ( som hadde saken ) 

mange år har gått, barnet er i dag voksen, de henla saken og min voksne sønn viser ingen eller snakker ikke om seksuelle ting i det hele tatt, siden han er så voksen nå har jeg spurt han, han forstår ikke hva jeg snakker om.

Jeg mistet mange år av livet mitt, selvbilde og selvtillitt gikk rett vest, økonomien ble dårlig og jeg flyttet hjem. Livet mitt ble aldri det samme.

Min voksne sønn har alltid hatt det veldig fint, dog har han en høytfungerende autisme diagnose.

Men han hadde aldri seksualisert adferd, det jeg ikke kan forstå den dag i dag, at det ble slik?

Anonymkode: c8a14...ec2

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.4.2023 den 23.59):

Mitt barn skal gjennom dette i  løpet av mai. Har fått fire dager der barnet skal til Bufetat sammen med en trygg voksen (som ikke er familie) og de skal samtale i 2 timer hver gang. 

Jeg lurer på om du/ditt barn har vært gjennom dette og hvordan opplevde du barnet i etterkant av samtalene? Hvordan var det for deg som forelder i den tiden? Og hvordan var utfallet, da rapporten kom? Ble det som forventet eller ble du overrasket? Hva slags tiltak setter de evt i gang dersom de avdekker overgrep feks? 

Håper noen kan dele erfaringer. Jeg gruer meg til at barnet skal gjennom dette. Det er mistanke om overgrep fra et familiemedlem. Vold er allerede avdekt. 

Hei,

Fant din tråd når jeg googlet. 

Kan jeg spørre deg hvordan det gikk? Og hva slags tiltak ble det? Hvor lang tid gikk det fra siste samtale til konklusjon?

Midt opp i dette selv nå. Og det er så krevende å stå i. Får ingen info (skjønner hvorfor altså) men det er så tøft å stå i!

Anonymkode: 63a86...142

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...