AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #1 Skrevet 13. april 2023 Jeg har fått tilbud om fast stilling på natt. Og jeg ønsker å takke ja. Men jeg har barn i 15 års alderen. Barnet er trygg og sier at det går fint om jeg jobber natt. Men er det egentlig greit.... Tenker at på morgenen når jeg er tilbake kan jeg kjøre til skolen. Deretter sove. Og på ettermiddagen når ungdommen min er hjemme er jeg våken igjen. Samtidig har jeg opp til ei uke fri sammenhengende... Anonymkode: 45a2f...72d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #2 Skrevet 13. april 2023 Her inne vil nok de fleste si ja, men nei jeg hadde ikke synes det var greit Anonymkode: 0a1de...b4c 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #3 Skrevet 13. april 2023 Det kommer litt an på ungdommen det... Mine kunne jo fint passe småsøsken en natt hvis vi var på feks 40-års fest da en var 15 og neste 14. Vennene våre bor stort sett i den største byen med ferge, så vi tok hotellovernatting. Da visste jeg jo at dette var trygge ungdom, som i tillegg til å passe seg selv, passet de mindre søsken. Det er nok egentlig brann som bekymret meg mest. Det var brannøvelse til tider her i huset, slik at vi hadde drillet dem i hvordan de skulle komme seg ut. Så tror jeg faktisk at jeg kanskje hadde vært mer skeptisk om jeg bare hadde et barn som var alene. Er de flere så har de støtte og selskap i hverandre, og de blir vel litt mer voksen av å ha mindre søsken. Den yngste lot jeg ikke være alene. Hun var jo verken så trygg i seg selv, eller vi på henne, så da ble det en annen sak. Anonymkode: afdd0...90a 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #4 Skrevet 13. april 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det kommer litt an på ungdommen det... Mine kunne jo fint passe småsøsken en natt hvis vi var på feks 40-års fest da en var 15 og neste 14. Vennene våre bor stort sett i den største byen med ferge, så vi tok hotellovernatting. Da visste jeg jo at dette var trygge ungdom, som i tillegg til å passe seg selv, passet de mindre søsken. Det er nok egentlig brann som bekymret meg mest. Det var brannøvelse til tider her i huset, slik at vi hadde drillet dem i hvordan de skulle komme seg ut. Så tror jeg faktisk at jeg kanskje hadde vært mer skeptisk om jeg bare hadde et barn som var alene. Er de flere så har de støtte og selskap i hverandre, og de blir vel litt mer voksen av å ha mindre søsken. Den yngste lot jeg ikke være alene. Hun var jo verken så trygg i seg selv, eller vi på henne, så da ble det en annen sak. Anonymkode: afdd0...90a Tusen takk for godt svar. Ungdommen min er trygg og rolig. Vi har veldig godt forhold. På mange måter er ungdommen min voksen for alderen. Men takknemlig for å få flere meninger Anonymkode: 45a2f...72d 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #5 Skrevet 13. april 2023 Jeg hadde fint klart meg alene som 15-åring i hvert fall! Kommer jo veldig an på barnet ditt. Anonymkode: 44d7c...8f3 3
Akryl Skrevet 13. april 2023 #6 Skrevet 13. april 2023 Hvis ungdommen er moden nok, så ja. Men du må ha kritisk blikk, da ungdom kan late som de er uskyldige. Mine foreldre jobbet om natten og jeg drev med noe dank, de ikke kunne tro jeg kunne gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #7 Skrevet 13. april 2023 Ja min på12 år er hjemme alene når jeg jobber natt. Anonymkode: 5c532...e0f 2
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #8 Skrevet 13. april 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde fint klart meg alene som 15-åring i hvert fall! Kommer jo veldig an på barnet ditt. Anonymkode: 44d7c...8f3 Tusen takk Jeg har brannalarmer i hvert rom. Bor på trygt sted. Og barnet mitt på 15 er jeg trygg på. Jeg tenker kanskje mer på den psykiske følelsen. Vil ikke at man føler seg alene og forlatt. Anonymkode: 45a2f...72d
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #9 Skrevet 13. april 2023 Det er jo vanlig mange steder at ungdommene flytter på hybel når de er 16, så at en 15-åring er alene hjemme på natten må jo kunne gå helt fint, så lenge ungdommen syns det er greit selv. Du vil jo gjerne være mer til stede i hverdagen da enn hvis du for eksempel jobber dag/kveld, og alltid være hjemme på dagtid og ettermiddag når ungdommen gjerne trenger deg mest. Anonymkode: e8a97...9eb 4 1
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #10 Skrevet 14. april 2023 Jeg er vokst opp med en mamma som jobbet natt. Aldri tenkt at det har vært negativt. Jeg hadde riktig nok et eldre søsken, men vi var aldri nære, så det var lite hjelp i han. Jeg husker det som bare positivt. Mamma var så og si alltid hjemme når jeg kom hjem fra skolen. Hun hadde fri over flere dager, og var da mye til stede. Pga at hun jobbet natt hadde vi også grei økonomi, selv om hun var alene med oss. Vi ble også flinke til å ta hensyn, da vi måtte være stille når hun sov på dagen i helgene. Anonymkode: ba593...e81 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #11 Skrevet 14. april 2023 Tenker du må se an din(e) 15-åring(er). Det varierer veldig fra 15-åring til 15-åring om det er ok, tenker jeg. På den ene siden kan du ha de som er "for barnslige"/usikre/redde/ubrukelige/uselvstendige etc, og på den andre siden har du de som vil utnytte det til å være ute altfor sent, ha ville fester eller drive med ting de ikke bør. Også alle nyanser i mellom, selvfølgelig, og andre ting. Så, dette vet du antakelig innerst inne, ettersom du kjenner din(e) 15-åring(er). Anonymkode: 0af84...0a2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #12 Skrevet 14. april 2023 Jeg flyttet ut sa jeg var 15! Mine barn på 11 og 9 klarer seg alene hjemme en langhelg. Er 15 åringen din veldig umoden?? Anonymkode: 59449...bb6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #13 Skrevet 14. april 2023 Det tenker jeg at er greit. Husker selv jeg passet besteforeldres hus+dyr når de var på tur i den alderen (foreldrene mine kom innom på dagtid). Jeg leser at den største bekymringen din er at man føler seg alene/forlatt. Husker det skjedde en kveld, ble plutselig husredd. Men da kom pappa og hentet meg hjem for natta. Så kanskje greit om hun vet hun har noen der om det skulle skje noe nattestid? Om så en nær nabo? Anonymkode: 07fcc...5be
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #14 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg flyttet ut sa jeg var 15! Mine barn på 11 og 9 klarer seg alene hjemme en langhelg. Er 15 åringen din veldig umoden?? Anonymkode: 59449...bb6 En på 15 år kan selvfølgelig være hjemme alene på natt, men å reise fra en 11 og 9 åring en langhelg er drøyt. Regner med det var tull. Anonymkode: 4aea4...6a2 6
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #15 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg flyttet ut sa jeg var 15! Mine barn på 11 og 9 klarer seg alene hjemme en langhelg. Er 15 åringen din veldig umoden?? Anonymkode: 59449...bb6 Eh håper du tuller nå? Anonymkode: 0a1de...b4c
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #16 Skrevet 14. april 2023 5 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er vokst opp med en mamma som jobbet natt. Aldri tenkt at det har vært negativt. Jeg hadde riktig nok et eldre søsken, men vi var aldri nære, så det var lite hjelp i han. Jeg husker det som bare positivt. Mamma var så og si alltid hjemme når jeg kom hjem fra skolen. Hun hadde fri over flere dager, og var da mye til stede. Pga at hun jobbet natt hadde vi også grei økonomi, selv om hun var alene med oss. Vi ble også flinke til å ta hensyn, da vi måtte være stille når hun sov på dagen i helgene. Anonymkode: ba593...e81 Tusen takk for ett flott innlegg 😊 Anonymkode: 45a2f...72d
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #17 Skrevet 14. april 2023 Det kommer virkelig an på barnet ditt og du kjenner vel barnet ditt best☺️ Jeg var selv mye alene på den alderen og flyttet hjemmefra ett år senere. Det gikk helt fint. Anonymkode: 8174d...753 2
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #18 Skrevet 14. april 2023 Det er så stor forskjell på ungdommene. Som lærer på videregående ser jeg mange varianter. Mange klarer seg fint på denne alderen. Men det er også mange som mangler struktur, fordi de styrer for mye alene. Du må kjenne på din magefølelse ang din ungdom. Anonymkode: 2dfdd...ca4
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #19 Skrevet 14. april 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg har fått tilbud om fast stilling på natt. Og jeg ønsker å takke ja. Men jeg har barn i 15 års alderen. Barnet er trygg og sier at det går fint om jeg jobber natt. Men er det egentlig greit.... Tenker at på morgenen når jeg er tilbake kan jeg kjøre til skolen. Deretter sove. Og på ettermiddagen når ungdommen min er hjemme er jeg våken igjen. Samtidig har jeg opp til ei uke fri sammenhengende... Anonymkode: 45a2f...72d Som 15 åring var jeg alene hjemme mens foreldrene mine var i syden. Hadde besteforeldre og annen familie i umiddelbar nærhet og det gikk helt fint. Men som mor til 2 på den alderen, ville jeg aldri gjort det samme. Ikke en gang for en natt. Jeg synes det er uforsvarlig og lite hyggelig for ungdommen. Det er så mye som kan skje. Og det er ikke ok å komme hjem til barna sine mens man er alkoholpåvirket. Det er en ubehagelig opplevelse for både store og små. Uavhengig av modenhetsnivå på ungdommen. Jeg sier nei. Anonymkode: 11343...a40
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #20 Skrevet 14. april 2023 Jeg var hjemme alene hele helger for å jobbe på den alderen (hadde riktignok besteforeldre i nærheten som fulgte med). Har du mulighet til å være tilgjengelig på mobil og har innbruddsalarm og røykvarslere i orden (kanskje til og med naboer som kan følge med/barnet gå til ved nødstilfeller) så går det nok bra 😊 Anonymkode: 544a9...c66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå