Gå til innhold

Kameloppdrett

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lise_*
Skrevet

Må da være vanskelig å drive med kameloppdrett når regjeringen svelger så mange av de hver dag :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener å ha lest at Kristiansand dyrepark er Europas (?) største eksportør av kameler, så vi har allerede kompetanse i landet.

Ellers synes jeg kameler er fascinerende dyr, og gleder meg til å se Hedmarkskaravaner. Mulig det kan diskuteres hvorvidt kameloppdrett regnes som en del av integrering eller ei, men det kan ikke være verre enn struts.

(se ellers filmen Den gråtende kamel)

... Det er vel forresten ikke dromedarer de har tenkt å oppdrette?

Gjest Gjesta
Skrevet

Hedmarksbøndene driver da med både struts og lama, så hvorfor ikke kameler?

Skrevet

Synes dette er idiotisk. Handle kameler for en million, for å sysselsette et par flyktninger? Ja, det var lur bruk av penger.

Skrevet

kameler er jo det mest naturlige i Norge.....

Skrevet

Hva med å eksportere disse innvandrerne dit det er kameler?

Skrevet
Synes dette er idiotisk. Handle kameler for en million, for å sysselsette et par flyktninger? Ja, det var lur bruk av penger.

Enig, tåpelig tiltak og sløsing med skattebetalernes penger.

Å bruke såpass mange penger på så få som har rømt hit til landet vårt er sløsing. Hvorfor bruke penger på kameler når de kan brukes på andre mer norsk-rettede tiltak.

Skrevet

Nei, vet du hva.....skal vi prøve noe nytt?!!?!!

"Det kan være fali det......."

Skrevet
kameler er jo det mest naturlige i Norge.....

Kameler er egentlig ikke så unaturlige her heller. Husk at det er stor forskjell på kameler og dromedarer. Klimatisk er kamelen tilpasset kulde, f eks, de er vanlige i blant annet Mongolia og andre sånne kalde ørkenaktige steder (tundra). Som nevnt tidligere oppdrettes det kameler i stor skala i Kristiansand, så hvorfor ikke Hedmark, hvor det sikkert finne både oppstallings- og beitemuligheter. De er tøffe dyr som sikkert ikke er dyre i drift, og man kan få både hår/ull, melk og kjøtt fra dem.

Skrevet
Enig, tåpelig tiltak og sløsing med skattebetalernes penger.

Å bruke såpass mange penger på så få som har rømt hit til landet vårt er sløsing. Hvorfor bruke penger på kameler når de kan brukes på andre mer norsk-rettede tiltak.

Det er ikke det at man ikke skal bruke penger på å sysselsette flyktninger, det er viktig at de etablerer seg i samfunnet, får seg arbeid osv. Men jeg synes litt av poenget med å få innvandere i arbeid er at de skal bli selvforsørgende. Det blir de ikke ved at staten bruker masse penger på å handle kameler for dem. Den 1 mill tror jeg kunne ha blitt bedre brukt til kursing og utdannelse for flere flyktninger, heller enn å opprette en meget spesialisert arbeidsplass for et par stykker.

Skrevet

Hvor mange i Norge er det som gidder å kjøpe kamel-kjøtt? Det er ikek marked for slikt her i søkk - og dalføre. Nordmenn trives best med karbonadedeigkjøtt og indrefilet handlet i Sverige.

Kunne ikke denne kommunen heller ha brukt pengene på arbeidsmarkedsrettede tiltak med sikte på å få dem sysselsatt i norske næringer isteden, det er mer nyttig for landet.

Kameloppdrett blir jo kun for spesielt interesserte: Ali, Baba, Kefir og Mohammad.

Skrevet
Hvor mange i Norge er det som gidder å kjøpe kamel-kjøtt? Det er ikek marked for slikt her i søkk - og dalføre.

Det samme ble sikkert sagt om pizza og pasta for 50 år siden også.

Kameloppdrett blir jo kun for spesielt interesserte: Ali, Baba, Kefir og Mohammad.

Etterhvert bor det en del Ali'er og Mohammad'er i Norge, så det er ikke umulig det finnes et marked.

Dette skulle være et prøveprosjekt - og det er nettopp nyskapning som dette som kan lykkes. Det som er sikkert er at de som hele tiden sitter og sier "dette går aaaaldri bra" er de samme som aldri evner å stå for noe nyskapning.

Skrevet

Enig med ovenstående! Synes det er kult med nytenkning og å skape nye arbeidsplasser. :klappe:

Det eneste jeg reagerte på er at man kan få det synet at innvandrere kun kan jobbe med det de kan fra før og at de ikke kan få "vanlige" jobber. Det er så utrolig mange kompetente innvandrere som går arbeidsledige i Norge. Vi bør heller forsøke å integrere dem i vanlige jobber der de får muligheten til å få et norsk nettverk.

Skrevet
Nordmenn trives best med karbonadedeigkjøtt og indrefilet handlet i Sverige.

Det er ikke noe dyr som heter "karbonadedeig", derfor er det heller ingenting som heter karbonadedeig-kjøtt.. dumbass.

Skrevet

nei har du hørt no så tåplig?

Jeg er ikke akkurat happy for å lese at skattepengene går til sånne tilltak..

Når det kommer mennesker til norge som flyktninger så må de tilpasse seg sånn som nordmenn lever. Man kan ikke kjøpe kameler til norge for å sysselsette noen få mennesker. beklager men er det rart at norge snart er kjørt i da*s med den regjeringen vi har og hvordan de bruker penger.

Nei ikke noen kameler takk... gi dem heller en jobb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...