AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #1 Del Skrevet 13. april 2023 Er så beskymret. Hun har vært mye syk siden barnehagenstart (1 år). Idag oppdaget jeg ett langt grått hår og er så lei meg. Har nevnt det for legen at jeg tror kanskje hun kan ha noen mangler/er beskymret for mangler: hun spiser svært lite og det er generelt vanskelig selvom hun er skrubbsulten og det er favorittmaten. Spiser og veldig ensidig..føler vi prøver oss ihjel. Men så er det all sykdommen i tillegg..føler hun har hatt alt av viruser stakkars. har noen opplevd grått hår på så små? Tenker det ikke er gener (både min mann og jeg er heldige sånnsett. Mor og far be begge grå i sen alder på begge sider). skal selvsagt kontakte legen igjen og be om blodprøver. hilsen beskymret mor:( Anonymkode: 9e233...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #2 Del Skrevet 13. april 2023 Hør med legen om du er bekymret, men jeg ville ikke tenkt så mye på det. Fant et hos minsta da hun var to, men det ble med det ene. Tipper det er vanlig at det kan skje, men er såklart ikke helsepersonell altså. Anonymkode: 029da...63b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #3 Del Skrevet 13. april 2023 Ville ikke dratt til legen utelukkende for ett grått hår.. Man kan få enkelte grå hår bare fordi en hårsekk dør. F.eks. hvis man slår seg. Jeg han en stripe med grått hår jeg har hatt i mange år og ellers ingen grå hår (er 36). Men, det er jo uansett greit å sørge for at barnet får i seg tilstrekkelig med mat og litt variert kost. Så kanskje det uansett er greit å sjekke hos legen. Men det trenger ikke å være ekstremt mye forskjellig - feks vil noe med egg, brød, litt frukt og kanskje litt yoghurt/melk/d-vitamin dekke nesten alt som trengs. Skjønner ikke helt hvordan du kan vite at hun er skrubbsulten om hun ikke spiser favorittmaten sin mår den er tilgjengelig... Er hun også veldig undervektig? Anonymkode: 23775...de0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #4 Del Skrevet 13. april 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Hør med legen om du er bekymret, men jeg ville ikke tenkt så mye på det. Fant et hos minsta da hun var to, men det ble med det ene. Tipper det er vanlig at det kan skje, men er såklart ikke helsepersonell altså. Anonymkode: 029da...63b Ja, det hadde jo vært greit. Men er redd det kan være andre underliggende ting. Virker også som om håret har mistet litt av «glansen». La merke til det for noen uker siden, men tenkte ikke så mye over akkurat det da. Anonymkode: 9e233...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2023 #5 Del Skrevet 13. april 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Ville ikke dratt til legen utelukkende for ett grått hår.. Man kan få enkelte grå hår bare fordi en hårsekk dør. F.eks. hvis man slår seg. Jeg han en stripe med grått hår jeg har hatt i mange år og ellers ingen grå hår (er 36). Men, det er jo uansett greit å sørge for at barnet får i seg tilstrekkelig med mat og litt variert kost. Så kanskje det uansett er greit å sjekke hos legen. Men det trenger ikke å være ekstremt mye forskjellig - feks vil noe med egg, brød, litt frukt og kanskje litt yoghurt/melk/d-vitamin dekke nesten alt som trengs. Skjønner ikke helt hvordan du kan vite at hun er skrubbsulten om hun ikke spiser favorittmaten sin mår den er tilgjengelig... Er hun også veldig undervektig? Anonymkode: 23775...de0 Bare lurer på om det er vanlig? Derfor det er så greit å høre andres erfaringer her. skrubbsulten, vi tenker jo det fordi hun kan gå en hel dag uten å spise noe særlig. Hun elsker melk, er nok der vi gjør feil..jeg gir etter. Har egentlig vært sånn hele veien men vi har tenkt at det vil løsne. Hun er ikke undervektig- (får nok kalorier sikkert). Helt normal vekt ift høyde. Anonymkode: 9e233...fb2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #6 Del Skrevet 14. april 2023 Jeg har hatt et tjukt, kølsvart hårstrå og et hvitt, tynt hårstrå vedsiden av hverandre i kronen siden jeg var kanskje to år. Synes ikke så godt nå som jeg er mørkhåret og snart førti (ergo har flere hvite), men det kølsvarte var veldig tydelig da jeg var liten og blond, og det hvite tilsvarende når jeg ble mørkere. Tror ikke det er noe galt med meg altså. Anonymkode: 27304...ef6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. april 2023 #7 Del Skrevet 14. april 2023 Jeg har hele livet, siden babyhårene ble erstattet med vanlig hår hatt et rikt Utvalgt av hårstrå på mitt hode. Jeg er mørk blond, men jeg har også noen svarte hårstrå, noen grå/hvite, noen røde, og noen nesten gule. poenget mitt er at ulike hårfarger er helt naturlig. Om du er bekymret for vitaminmangel, så ser man det først og fremst på barnets allmenn tilstand. Er barnet mye trøtt? Mangel på energi, stort søvnbehov? Ringer under øynene? Huden og neglene kan også påvirkes av vitaminmangel. du må fortsette å tilby barnet variasjon av mat, la barnet spise selv, det er ofte mer spennende, men vanskeligere å se hva som går inn i munnen, kombiner derfor med å mate. Bruk god tid på måltidet, ikke stress. Barnet merker om du stresser. Du kan allerede nå la barnet være med i matlagingsprosessen. Erstatt melk med hel melk/fløte. Jeg hadde også et småspist barn som var underernært, og det som hjalp mest for oss var å spise i vogn, utenfor huset eller andre steder. Barnet fikk være med i prosessen, allerede for før to års alder. Skal ikke mer til enn å røre litt i en kjele med et par biter av ett eller annet i (ikke på komfyren selvsagt), la barnet helle oppi vann, helle matvarer fra en bolle til en annen, hjelpe til å dele opp etc. Jeg lot barnet rett og slett lage et fake måltid. Jeg valgte alltid grove produkter, trege karbohydrater, og fete meierivarer. Barnet fikk spise selv, men jeg hjalp til innimellom. Det ble ekstremt mye gris og søl, men det fungerte best for barnet. og jeg var ikke ettergiven. Ved tulling, tøysing og sutring ble måltidet avsluttet og vi forsøkte igjen senere. Anonymkode: aa8bc...398 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå