Gå til innhold

Symptomer på blindtarmsbetennelse ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datter på 12 har akutte magesmerter de siste 2 dagene. 
smertene kommer og går gjennom dagen, men er veldig sterke når er kommer. 
primært sentrert rundt navlen, men også over mot sidene. (Begge sider). 
Når smertene øker blir hun kvalm. 
ingen feber. 
Kan dette være blindtarm? 
annet? 

Anonymkode: 1c4b2...04d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oppsøk lege! God bedring!

Anonymkode: 5841f...9a8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg hadde blindtarmsbetennelse , hvor blindtarmen sprakk, følte meg sånn uggen i magen, hadde vondt , men ikke mer enn sånne tak i imellom,  og følte meg etterhvert ganske syk. Bestilte time til fastlegen på dag 5, hadde 600 i crp og blodforgiftning , og da gikk alt fryktelig fort , ble sendt rett til sykehus og lå på opersjonsbordet etter 5 min på sykehuset.. hadde 3 hull på tarmen og blindtarmen var sprukket,  operasjonen var flere timer lang. Lå på sykehuset hele uken… 

Anonymkode: 14374...9bc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg som skrev over her igjen.. jeg hadde også smerter på begge sidene, som førte til at jeg ble kvalm, veldig like symptomer som din datter.. 

Anonymkode: 14374...9bc

AnonymBruker
Skrevet

https://www.vitusapotek.no/sykdom-og-plager/mage-og-tarm/blindtarmbetennelse/a/A3789

Symptomer på blindtarmbetennelse

• Smerter rundt navlen som forflytter seg til høyre side i løpet 12 timer
  • Smertene forverres ved bevegelse
  • Kvalme/brekninger
  • Dårlig matlyst
  • Forstoppelse
  • Noen kan få diaré
  • Enkelte får også lett feber

Symptomene på blindtarmbetennelse kan imidlertid variere mye avhengig av alder og blindtarmens beliggenhet. Hos eldre er symptomene gjerne diffuse og mindre tydelige, mens under graviditet kan blindtarmen være forskjøvet slik at smertene er høyere opp i magen.

Dersom blindtarmsvedhenget ikke fjernes vil den sprekke. Dette skjer i omtrent 20 % av tilfellene med blindtarmsbetennelse. Normalt vil magesmertene forsvinne midlertidig idet blindtarmsvedhenget sprekker, men så forsterkes smertene igjen etter minutter til timer. En sprukken blindtarm over tid kan føre til farlig bukhinnebetennelse.

Når bør du kontakte lege ved blindtarmbetennelse?

• Dersom du merker uforklarlige smerter i magens høyre side bør du kontakte lege umiddelbart.

Anonymkode: 55d0d...d36

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være mulig. Ringe legevakt. For om det er det og den sprekker er det svært alvorlig. Slike symptomer må tas på alvor.

Anonymkode: 007e7...f8e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...