Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg veier allerede 98 kg og er kun 20 uker på vei. Jeg har lagt på meg 5kg så langt i svangerskapet og hadde i utgangspunktet høy vekt. 

Jeg prøver virkelig å stramme inn, noen flere som hadde det sånn?

Noen som allikevel raste av seg kiloer etter fødsel?

Anonymkode: f9ee2...df3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 23 uker inn og har lagt på meg nesten åtte kilo. Alle leger jeg har snakket med sier det er normalt, at det ikke nødvendigvis betyr at man legger så jevnt på seg hele tiden. Jeg er slank selv om jeg føler meg stor. Det siste du skal gjøre er å slanke deg. Men pass på å få i deg omega3 hver dag, jern, fisk flere ggr i uka og frukt og grønt.

Kiloene vil gå av etterhvert etter fødsel.

Anonymkode: 0a0ef...331

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var normalvektig før graviditeten, men når jeg var 20 uker på vei hadde jeg gått opp 10 kg 😅

Er nå i uke 31 og har gått opp snart 17 kg. Har fått pes av jordmor 🙃😞 

Anonymkode: 565ac...519

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ingen grunn til at kiloene skal rase av etter fødsel. Når man har et alvorlig problem med mat og vekt, så må man ta tak i det. Det vil ikke på magisk vis forsvinne. Anbefaler å starte allerede nå, søk råd og veiledning. Det kommer til å bli en knalltøff graviditet og ikke minst småbarnstid om du er så overvektig.

Anonymkode: a07c1...76f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg veide 92 kg da jeg ble gravid, og 104 da jeg fødte. Ingen problematiserte vekt verken før eller under graviditet. Etter 3 mnd har jeg 3 kg igjen til startvekt, som jo er høyere enn den burde være, men disse 9 kg har virkelig rent av uten at jeg har gjort en innsats. De siste 3 må jeg nok jobbe litt mer for, men det et bare 3 mnd siden fødsel, jeg tar det foreløpig med ro. Vektoppgangen min i graviditeten var veldig rykk og napp. Gikk fort opp de 6 første kg for så og stå i ro og fakrisk gå ned 1 kg i en seksukersperiode, før jeg gikk opp igjen på slutten. 

Anonymkode: 7c73d...dea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er 23 uker inn og har lagt på meg nesten åtte kilo. Alle leger jeg har snakket med sier det er normalt, at det ikke nødvendigvis betyr at man legger så jevnt på seg hele tiden. Jeg er slank selv om jeg føler meg stor. Det siste du skal gjøre er å slanke deg. Men pass på å få i deg omega3 hver dag, jern, fisk flere ggr i uka og frukt og grønt.

Kiloene vil gå av etterhvert etter fødsel.

Anonymkode: 0a0ef...331

Ts her: Ja, jeg spiser veldig variert.  Lager alltid mat fra bunnen. Jeg har gode verdier og blodtrykk. 

Jeg har alltid hatt høy vekt, legen ble overrasket over hvor høy vekt jeg faktisk hadde ved første svangerskapskontroll. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser ingen grunn til at kiloene skal rase av etter fødsel. Når man har et alvorlig problem med mat og vekt, så må man ta tak i det. Det vil ikke på magisk vis forsvinne. Anbefaler å starte allerede nå, søk råd og veiledning. Det kommer til å bli en knalltøff graviditet og ikke minst småbarnstid om du er så overvektig.

Det er ikke alle som har et alvorlig problem selv med høy vekt. Når jeg gikk på barneskolen ble jeg kalt inn til helsesøster fordi jeg hadde en periode jeg ikke spiste matpakken min og jeg var tynn. Hun veide meg og jeg veide 12kg mer enn andre jenter i klassen. 

Jeg er klar over at jeg bør gå ned noen kilo. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg veide 92 kg da jeg ble gravid, og 104 da jeg fødte. Ingen problematiserte vekt verken før eller under graviditet. Etter 3 mnd har jeg 3 kg igjen til startvekt, som jo er høyere enn den burde være, men disse 9 kg har virkelig rent av uten at jeg har gjort en innsats. De siste 3 må jeg nok jobbe litt mer for, men det et bare 3 mnd siden fødsel, jeg tar det foreløpig med ro. Vektoppgangen min i graviditeten var veldig rykk og napp. Gikk fort opp de 6 første kg for så og stå i ro og fakrisk gå ned 1 kg i en seksukersperiode, før jeg gikk opp igjen på slutten. 

Anonymkode: 7c73d...dea

Okey. Godt å høre! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 8 kg i løpet av svangerskapet. Babyen var helt fin. Venninna mi gikk opp 15 kg. Babyen var helt fin. Ikke stress med vekta i graviditeten, du lager et nytt menneske!

Anonymkode: 38459...51d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg gikk opp 8 kg i løpet av svangerskapet. Babyen var helt fin. Venninna mi gikk opp 15 kg. Babyen var helt fin. Ikke stress med vekta i graviditeten, du lager et nytt menneske!

Det har du rett i, men samtidig så ønsker jeg ikke å gå opp altfor mye i og med at vekten allerede er høy og jeg bekymrer meg for om det blir vanskelig å bli kvitt etter fødsel. 

Skrevet

Mye av vektoppgangen er vanskelig å regulere selv. Livmor, morkake, fostervann og baby veier en god del tilsammen. Man får økt blodmengde i kroppen under et svangerskap. I tillegg til at man ofte får mye vann i kroppen, som jo påvirker vekta. 

Så jeg tenker at så lenge du spiser sunt og variert og baby vokser som den skal, så trenger du ikke tenke så hardt på hvilke tall som står på vekta 😊 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det har du rett i, men samtidig så ønsker jeg ikke å gå opp altfor mye i og med at vekten allerede er høy og jeg bekymrer meg for om det blir vanskelig å bli kvitt etter fødsel. 

Det skjønner jeg godt. Om du synes dette er vanskelig kan du jo snakke med legen din. Han eller hun kan helt sikkert estimere cirka hvor mange kalorier du bør innta på en dag. Så kan du jo tracke hva du spiser en periode. Husk å telle med kalorier fra stekeolje, smør, etc. 

Skrevet

Kjempevanskelig å bli kvitt vekt etter fødsel. Alle som sier de raser ned i vekt av amming etc juger bare. 

Du kommer jo til å gå opp i vekt fordi morkaka vokser og du får mer vann i kroppen i tillegg til foster så ikke få panikk når du ser vekta øker. Det er ikke sikkert DU øker i vekt likevel om du skjønner.. men lurt å tenke over hva du spiser så du ikke blir altfor stor. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
frøkna skrev (Akkurat nå):

Kjempevanskelig å bli kvitt vekt etter fødsel. Alle som sier de raser ned i vekt av amming etc juger bare. 

Du kommer jo til å gå opp i vekt fordi morkaka vokser og du får mer vann i kroppen i tillegg til foster så ikke få panikk når du ser vekta øker. Det er ikke sikkert DU øker i vekt likevel om du skjønner.. men lurt å tenke over hva du spiser så du ikke blir altfor stor. 

Det er ikke alle det er kjempevanskelig for. Du behøver jo ikke å anklage nybakte mødre for å lyve. Jeg gikk opp 8 kg i svangerskapet, og de var borte få uker etterpå. Ble kroppen helt lik som før fødsel? Nei, men vekta gikk ned med en gang. Her er det store variasjoner i hva som er normalt. Ikke bedriv mommy-shaming! :) 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skjønner jeg godt. Om du synes dette er vanskelig kan du jo snakke med legen din. Han eller hun kan helt sikkert estimere cirka hvor mange kalorier du bør innta på en dag. Så kan du jo tracke hva du spiser en periode. Husk å telle med kalorier fra stekeolje, smør, etc. 

Jeg har faktis startet med å tracke kaloriinntaket allerede, samt tatt opp igjen trening som jeg ikke klarte i 1.trimester pga kvalme. Så jeg prøver virkelig!😅

AnonymBruker
Skrevet
frøkna skrev (16 minutter siden):

En mnd etter fødsel gikk jeg på vekta og veide en kilo mindre enn før graviditeten 😅 gikk opp 12 kilo. Men ja, jeg juger vel. 

Anonymkode: 366ae...42b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Det er ikke alle som har et alvorlig problem selv med høy vekt. Når jeg gikk på barneskolen ble jeg kalt inn til helsesøster fordi jeg hadde en periode jeg ikke spiste matpakken min og jeg var tynn. Hun veide meg og jeg veide 12kg mer enn andre jenter i klassen. 

Jeg er klar over at jeg bør gå ned noen kilo. 

Du virker å være veldig i fornektelse over at du er overvektig.

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Du virker å være veldig i fornektelse over at du er overvektig.

Okey

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

En mnd etter fødsel gikk jeg på vekta og veide en kilo mindre enn før graviditeten 😅 gikk opp 12 kilo. Men ja, jeg juger vel. 

Anonymkode: 366ae...42b

Ja, slutt og jug! 😂 Neida, men føles sånn for oss andre som ikke går ned noe etter fødselen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 40 % av min egen kroppsvekt under svangerskapet. Babyen var under 3,5 kilo, og hverken jordmor eller fastlege kommenterte annet enn at jeg var en «perfekt» gravid.

Alle de ekstra kiloene gled gradvis av innen et halvt år etter fødselen, men de raste ikke av, og jeg var (dessverre) ikke av dem som tisset ut 15 liter dagen etter.

Anonymkode: 6aee1...707

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...