Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #1 Skrevet 3. januar 2006 Hvis en tidligere kjæreste skylder meg 15 000 kroner, hva kan jeg fjøre for å få de tilbake hvis hun ikke vil betale? Jeg overførte pengene til henne via konto. Har jeg noen måte jeg kan få de tilbake på selv om vi ikke har skrevet noe skriftlig om lånet (bortsett fra at jeg har kontoutskriften?)
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. januar 2006 #2 Skrevet 3. januar 2006 (endret) Dersom du ikke har noe som helst skriftlig stiller du nok svært svakt. Kontoutskriften beviser bare at hun har fått penger av deg, ikke hvorvidt dette var ett lån eller en gave. Så du må nok prøve å appellere til samvittigheten hennes, eventuelt plage henne hjemme eller på jobb til hun finner det enklere å betale. Du kan eventuelt forsøke å få saken opp i forliksrådet for å få en dom på det, men dette er også vanskelig uten at noe er blitt skrevet ned. Også bør du tilby henne en nedbetalingsordning, iom at hun neppe har alle pengene på en gang. Endret 3. januar 2006 av Varg-Menja
Chiquita Skrevet 3. januar 2006 #3 Skrevet 3. januar 2006 en kontoutskrift er da vel ikke et skriftlig dokument som bekrefter at hun har lånt 15000 av deg. Det bekrefter at du har overført 15000 ja, men det kan likegodt være en gave, el... (om du ikke skrev det spesifisert når du overførte pengene da) Hvordan du skal få tilbake pengene aner jeg ikke. Snakke med vedkommende, kanskje?
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #4 Skrevet 3. januar 2006 Ja, det var det jeg trodde. Jeg kan jo heller ikke bevise at pengene ikke har blitt tilbakebetalt kontant. Jaja, sånn kan det gå hvis man ikke skriver ned avtaler..
Gjest gjest1 Skrevet 3. januar 2006 #5 Skrevet 3. januar 2006 Jeg lånte 6000,- til eksen min, men dem måtte jeg bare anse som tapt du. Dyr lærepenge
Trampe Skrevet 3. januar 2006 #6 Skrevet 3. januar 2006 Jeg betalte husleie for min eks i et år. 3500 i måneden i 11 måneder... Har ikke sett noe til de pengene. Dyr lærdom det, håper at det ordner seg for deg!
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. januar 2006 #7 Skrevet 3. januar 2006 (endret) Ja, det var det jeg trodde. Jeg kan jo heller ikke bevise at pengene ikke har blitt tilbakebetalt kontant. Jaja, sånn kan det gå hvis man ikke skriver ned avtaler.. ← Dersom du hadde hatt din del av avtalen skriftlig hadde det vært hun som satt med dokumentasjonsplikt på at pengene er tilbakebetalt. (Greit å ha i bakhodet dersom man skriver under på å låne penger, men betaler tilbake kontant...) Endret 3. januar 2006 av Varg-Menja
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #8 Skrevet 3. januar 2006 Hva med å skrive et brev til henne der du viser til LÅNET av de 15.000 kronene dato xxx, og ber om at dere nå blir enig om en tilbakebetalingsplan, da du trenger pengene. Jeg lurer på om ikke du stiller litt sterkere da, for dersom hun ikke sender brev tilbake og benekter at det var et lån, så har du på en måte fått bevist at det var et lån. Er det noen som vet?
Gjest allium Skrevet 3. januar 2006 #9 Skrevet 3. januar 2006 Hva med å skrive et brev til henne der du viser til LÅNET av de 15.000 kronene dato xxx, og ber om at dere nå blir enig om en tilbakebetalingsplan, da du trenger pengene. Jeg lurer på om ikke du stiller litt sterkere da, for dersom hun ikke sender brev tilbake og benekter at det var et lån, så har du på en måte fått bevist at det var et lån. Er det noen som vet? ← Det har du selvfølgelig ikke bevist. Hvis hun derimot er dum nok til å svare, og si noe sånt som at "du skal nok få pengene, men jeg har dem ikke akkurat nå", da hjelper det. Men fortsatt - hva så? Man må vel til retten eller noe sånt for å tvangsinndrive, og det kan fort koste mer enn gjelden.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #10 Skrevet 3. januar 2006 Uansett er det ikke verdt å gå til rettsapparatet for å forsøke å inndrive kr. 15.000,-.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #11 Skrevet 3. januar 2006 Forliksrådet er billigere. Få henne til å innrømme at hun skylder deg penger, på mail eller til og med på sms.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #12 Skrevet 3. januar 2006 Man må ut med rettsgebyr ved saker som skal opp i Forliksrådet også. Tusenlappene flyr, og man har ingen garanti for å vinne. Forsøk å få inn pengene ved å snakke med henne - dropp rettsapparatet uansett.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #13 Skrevet 3. januar 2006 Småbeløp ? 15000 kr ? Vel for meg hadde det såvist ikke vært en lite beløp. Nå ville jeg aldri ha lånt ut en sånt beløp selv til nære familiemedlemmer, men om jeg skulle kommet i en sånn sitiuasjon hvor jeg mot bedre vitende hadde lånt ut og ikke fått de tilbake. ja da tror jammen jeg hadde tatt saken i egen hender og enten troppet opp hjemme og henta ut verdier som er tilsvarende som "pant" til pengene var tilbakebetalt. ( tv, stereo, dvd etc)
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #14 Skrevet 3. januar 2006 Småbeløp ? 15000 kr ? Vel for meg hadde det såvist ikke vært en lite beløp. Nå ville jeg aldri ha lånt ut en sånt beløp selv til nære familiemedlemmer, men om jeg skulle kommet i en sånn sitiuasjon hvor jeg mot bedre vitende hadde lånt ut og ikke fått de tilbake. ja da tror jammen jeg hadde tatt saken i egen hender og enten troppet opp hjemme og henta ut verdier som er tilsvarende som "pant" til pengene var tilbakebetalt. ( tv, stereo, dvd etc) ← Da er du tyv, og det er straffbart.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #16 Skrevet 3. januar 2006 Da er du tyv, og det er straffbart. ← Det er da tyveri å stjele 15 tusen også. Og tingene vil vedkommend euanset få tilbake den dagen beløpet er innbetalt i sin helhet. Uansett må jo være toppen på frekkhet å anmeldt meg for tyveri når vedkommende sitter å ruger på mine penger
Gjest Varg-Menja Skrevet 3. januar 2006 #17 Skrevet 3. januar 2006 Da er du tyv, og det er straffbart. ← Jeg tror kan være lov å ta pant i gjenstander, innenfor rimelighetens grenser. Politiet sa ihvertfall ingenting på det da jeg ble stoppet med bilen full av pant, og vi forklarte situasjonen.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #18 Skrevet 3. januar 2006 Det er da tyveri å stjele 15 tusen også. Og tingene vil vedkommend euanset få tilbake den dagen beløpet er innbetalt i sin helhet. Uansett må jo være toppen på frekkhet å anmeldt meg for tyveri når vedkommende sitter å ruger på mine penger ← Vekommende har ikke stjålet penger av deg - du har frivillig levert dem fra deg. Så er det opp til deg å bevise at det er et lån. Men utfra utviklingen i tråden tror jeg dette kun er en underholdningstråd - for trådstarter.
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2006 #19 Skrevet 3. januar 2006 Jeg tror kan være lov å ta pant i gjenstander, innenfor rimelighetens grenser. Politiet sa ihvertfall ingenting på det da jeg ble stoppet med bilen full av pant, og vi forklarte situasjonen. ← Å nei du - det er nok ikke lov uten eiers samtykke eller rettsapparatets samtykke.
Maxi Skrevet 3. januar 2006 #20 Skrevet 3. januar 2006 Jeg lånte ex 10 000 jeg og. De pengene må jeg også se som tapt desverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå