Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Monogami, debatt

Hei, Jeg har flere ganger diskutert med ulike folk som mener at vi mennesker ikke er ment for å leve monogamt. At det gjør oss ulykkelig å leve på den måten. Jeg har skrevet et innlegg om dette og ønsker å høre deres tanker rundt tema.

Det er så mange interessante mennesker der ute som fascinerer meg. Jeg elsker det rushet der. Får liksom litt adrenalin-kick av å bli kjent med nye folk. Og det er jo så fint, at vi er åpne, leter og utforsker litt før vi slår oss helt til ro. Fordi av dette får vi mange ulike inntrykk og erfaring. Og erfaring er fint. 

Men,- sånn når det kommer til dette med romanse og flørting med nye folk:
om vi skulle blitt kjent med en ny person hver uke, eller måned for den del,- på den måten der, ville vi jo blitt ganske sliten. 
Fordi hver gang vi møter en ny person, vil vi jo legge inn en viss innsats. Vi vil tilpasse oss, prøve å gjøre oss til en bedre versjon av oss selv.
Så det vi egentlig gjør er at vi er kjempe gode versjoner av oss selv for at den nye personen skal like oss. 
Så er vi med denne personen i en viss periode, helt til vi etter ei stund begynner å «lette litt på sløret». 
De ser litt mer av oss.. så kommer den dagen at det blir slutt fordi det ble kjedelig. Hva gjør da med oss? 
Skal vi hver gang føle at det å bli kjent på et djupere nivå ikke er helt verdt det? Fordi den andre går jo lei uansett? 

Derfor tror jeg at de fleste av oss mennesker ikke er ment for å leve sånn i ein lengre periode.
Jeg tror det gjør noe med oss å bli kjent med nye folk, la de se nesten alt av oss, for så å avslutte det fordi begge eller en av partene «gikk lei». 

Jeg tror at vi egentlig jager etter en anerkjennelse som bare kan bli utfylt av en person som vi kjenner godt og er ordentlig trygge på. En som ser oss for den vi er og erkjenner oss for både skjønnheter og mangler. Det er noe skikkelig nydelig med det faktisk.

Mange mener det er kjedelig å være med den samme personen over lengre tid, fordi det blir en «vane», hvor hver dag etterhvert blir lik.
Her kunne jeg sagt klisjéen om at sannheten er at du ikke kan skape ekte magi uten en person som kan «oppskriften».
Men det er ikke helt sånn heller. Fordi med en «streng» oppskrift er det jo kjedelig. Det er gøy å prøve ut en oppskrift med litt nye krydder, smake det til litt. Det må vi jo tørre. Vi trenger en ved vår side som ser på oppskriften, tilpasser seg den, - men som og kan utfordre oppskriften. Fordi viss vi ser skjønnheten i det å ha et fundament, så kan vi bygge enormt mye ut i fra det. Vi må være åpne og kreative i det kjente som vi allerede har rundt oss.

Så basically jeg personlig tror veldig på monogami. Fordi jeg selv er en person som har ekstremt mye kjærlighet å gi. Viss jeg skal gå rundt å gi det til kjempe mange ulike personer, så vil det for meg ikke bli like spesielt og magien vil forsvinne litt. 
Jeg tror allikevel det er veldig viktig å være ærlig om at vi av natur blir tiltrekt av andre, at det ikke er noe galt med det. 
Men hvor fint er det ikke om man alltid har den ene personen som du alltid vende tebake til? Hvor herlig er det ikke at den ene personen du har ved sida di, velger deg, selv med så mange andre nydelige mennesker rundt omkring. 

Dette er min tankegang, og jeg vet ikke om jeg noen gang kommer til å få en som føler det sånn om meg:) For å være brutalt ærlig så har jeg de siste årene mistet litt troa på at noen kan ha lyst å ha meg på den måten der:) men jeg hadde blitt utrolig glad om det skjedde. At jeg og en annen ilag kan få den rusen som en får fra følelsen av å eksistere for kjærlighet. For den ene personen. 

Så hva tenker dere? Blir vi mennesker mer ulykkelige av å leve monogamt? Eller er det noe fint i det?

- vil bare understreke at dette er mine tanker og følelser, jeg dømmer ingen og jeg sier ikke at det ikke er mulig å elske flere personer samtidig. 
- Jeg bare tror at mange som kanskje egentlig er ment for å leve monogamt er forvirra på grunn av samfunnets forventninger og framstillinger av forhold, sex og kjærlighet osv.

Anonymkode: 9298b...b01

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Monogami er det eneste rette i trygge, gode samfunn. 

Anonymkode: 98695...fda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...